Snart drar vi!

Till Tunisien!
Och jag ser bara hur kul det kan bli!
Ev. obehagligheter vet man ju som tur är inte i förväg.
Men vad skulle det vara?
Lite solsveda?
För inte rymmer väl Hallon bort bland araberna heller? Nääääedå!
Och inte hittar väl Smultron några festarkompisar just i Tunisien heller? Nej men inte då!
För vi ska bara ha det mysigt och sola och bada och vad det nu kan bli mer, shopping, kamelturer och sånt.
Tillsammans en hel vecka utan dator, mina tjejer och jag.

/Blomma


Shopping inför semestern

Shoppade inför semestern idag: Solskyddsfaktor, bikini, top, sverkade skor från trasiga till somriga, resväska, mobilbling (verkligen nödvändigt?!), strumpor (till Tunisien!!), hudlotion. Det var nog allt tror jag.

Sen shoppar man  semestern: Små nödvända grejer gjorda av kokosnötter t.ex, eller keramikkameler, eller nån sari som man aldrig mer har på sig. Men kul är det!

Förhoppningsvis blir det inte någon efter semesternshopping. För vad skulle det vara? Ersätta nåt som gått sönder, medicin eller annat tråkigt. Eller kanske man får några idéer på ny mat eller inredning eller så, som man vill shoppa hemma istället för att släpa med sig nån Tunisisk soffa i resväskan.

Nu tillbaka till nuet och min ständigt försvunna Hallonunge.
Vet inte var hon är, men tydligen nånstans utan mobiltäckning iallafall...
Hem ska hon.
Och städa ska hon.
Och packa ska hon.
Och äta middag. Ev. kall sådan beroende på när hon behagar landa i sitt hem.
I det blå är hon.
Varför göra nåt som inte är kul?
Det verkar ju onödigt!
Drömma och leka runt och bada och faktiskt ta tillvara på det roliga i livet. Det kan hon, min Hallon!
Såna där tråkiga måsten tycker hon mest är onödiga.
Verkligheten hinner väl ikapp henne till slut.
Så hon landar med en duns.
Stackars lilla glada tjej som bara ville ha roligt!

/Blomma


Midsommarnattsrymmare

Midsommarafton var härlig!
Mina tjejer följde med till landet som vanligt, de ville det! Bara det blir man glad av!!
Mycket god mat, vädret lite si och så, men mest så ändå. Helt ok!
Smultron med kompis kom hem i bra tid på natten och käkade vickning med oss! Jag är så positivt överraskad av dej min goa älsklingsunge!

Hallon med kompis, jaaa, var ska jag börja. De var iallafall inte fulla! Bra så!
De fick vara ute till 1, det tyckte jag var rätt generöst, eftersom festplatsen stängde 24. Men ändå fick jag ringa, och de var på väg, och igen, och de var på väg. Så var de då hemma äntligen, när vickningen var bortplockad, för då hade jag hunnit tröttna. Egentligen bara 20 minuter sena, men ändå, vi hade ju kommit överrens om en tid!
Förklaringar om bråk och att de måste ju hjälpa en stackars tjej som var själv. Lite veknar man ändå när de vill vara snälla...
Ok! iallafall, tandborstning - jag lyssnar, toalettbesök - ska de bli klara nån gång? Japp, nu så gick de och lade sig. Jag sov nog som en räv, med ena örat på spänn. Men de verkade nog sova, så då somnade jag med.
Vaknade av att nån ringde fel mitt i natten! Väldigt mystiskt!
Ändå så fick den felringaren mig att höra att det prasslade i köket strax efter. Hmmm, är det tjejerna? Men det kanske bara är nån som är hungrig, då ska ju inte jag gå upp och spionera så den personen känner sig jobbig som väckt mig mittinatten.
Prasslet slutade, men jag var vaken. Bäst att kolla läget hos tjejerna så jag kan somna om då.
Sängarna var tomma!!!!
Men för helvete tjejer!!!!!
Hjärtat stannade liksom till en aning och jag ville bara lägga mig ner och gråta eller dö eller nåt!
Kan det aldrig få vara lugnt nån gång???
Hämtade mobilen och smög mig ut i natten i trosor och litet linne, barfota, jag frös inte fast det nog var 14 grader, jag hade annat att tänka på. Ville inte heller väcka hela huset.
Inget svar! Jävlars!
Ringde igen.
Hon svarade!
- Kom hem nu era lymmlar, på en gång!!! vrålade jag.
- Ja, men den tjejen ringde och var själv med slagskämparna och bla bla blaaa, försöker Hallon förklara.
Jag: - KOM BARA HEM!!!
- De får väl ringa polisen eller sin mamma!! Inte dig!! Vad kan du göra???
Min kära Hallonunge ska rädda hela världen.
Helst mitt i natten!
Några samtal senare var de hemma.
Morr och skäll så Smultron vaknade och morrade lite hon med.
Jag konfiskerade mobilerna och stängde av dem och lade dem bredvid min kudde.
Tjejerna såg skamsna ut. Det kunde de gärna göra.
Sen låg jag och skakade.
Av köld, av ilska, av rädsla? Jag vet inte. Bara att min kropp blir på helspänn. Helt stel låg jag i sängen och blev väl lite varmare och aningen avslappnad och somnade till slut om.
Sen ringde telefonjäveln vid 8!!! Samsung har för mycket buggar, köp inte dem! De ringer fast de är avstängda! Suck!
Sen vaknade bebisen...

Men en fantastisk midsommarhelg var det ändå.
Tjejerna fick mycket pikar och skämdes och förhoppningsvis hajjade de att de gjort fel som rymde. Igen!

Vi var iallafall tillsammans!

/Blomma

Yes yess yesssss!!!

Jag har semester!!!
Kan det vara möjligt?
Är det verkligen sant?
Jaaaa, nu ska här semestras!
Först midsommar, sen lite packning, sen Arlanda!
Det är ju inte klokt!
Jag ska åka till kamelerna! Eller dromedarer eller vad det nu är de har i Tunisien.
Och sanden.
Och värmen.
Och hotellfrukosten.
Och maten?! Cous cous, eller? Fast nåt annat har de säkert. Typ friterade dromedarer. I en jättegryta! Med lite cous cous på mulen!
Kebab kanske? Kamelkebab! Jag läste att nånstans hade en jättejätteorm försvunnit (hur håller man reda på sånt?), och de som saknade ormen fruktade att nån hade gjort kebab av den!! Av en orm?! I så fall kan man nog göra kebab på det mesta. Varför då välja orm???

Smultron, min väna lilla timida dotter, *mycket ironiskt*, har glömt att ta sin sista diarréshot. Så hon får nog befinna sig på hotellrummet efter ormkebaben, så går jag och Hallon ner på stranden så förnöjda!

Den första shoten glömde hon ständigt att ta eftersom en timme före och en timme efter så fick man varken äta eller dricka, och nån sån tid fanns tydligen inte! Tiden började rinna ut.
Såå, jag väckte henne en morgon kl 6:30 och sa: DRICK!!! och hon klunkade i sig och rynkade näsan och hostade och klagade, men fick i sig shoten till slut. Och lade sig ner och somnade om. Pust! Bebis eller tonåring? Man kan verkligen undra!
Nu är det dags att ta nästa shot, men inte kan hon komma ihåg sånt!
Jag KUNDE ju låta bli att bry mig, men har jag betalat 400 spänn för hennes shotar, så ska hon bannemig ta dem!!! Tillbringa resan på toa är väl ändå onödigt!

Men herregud! Det var 37 grader i Tunisien idag!! I katalogen stod det att det skulle vara 28 den här tiden på året. Måste tjacka solhattar!!
Jag undrar förresten vad det står i resekataloger om Sverige? "I juni är det vanligtvis 10 grader, eller 25, men det kan också snöa, eller vara 32 grader! Sol eller regn eller hagel är inte ovanligt" Hoppsansa! Ta med hela garderoben om man ska hit. Tur att den redan är här då!

Nu ska jag mumsa jordgubbar!!

/Blomma

Snart ser jag väl ut som Lili & Susie!

Jag har solat solarium!
Det kändes väldigt 80-tal.
Fast trängre...
Många solariebås var det intryckta i ett fd omklädningsrum, så i varje litet bås hade man knappt plats att vända sig. Och jag är ändå inte stor!! Slog i överallt och trampade på sladdar och grus när jag klädde av mig. Försökte borsta av fötterna innan jag lade mig, men fick inte plats att böja benen! Ja ja, under fötterna behöver jag väl inte sola...

Jag tänkte att solarierna skulle ha utvecklats något på 20 år.
Men det var precis lika varmt och äckligt och jobbigt att ligga där och svettas som när jag var 20.
Fläkten dånade, så musiken som var på lite svagt, dränktes fullständigt.
Och efter en stund tyckte jag det borde vara över.
Ska det inte sluta snart?
Nä, men NU måste det väl ändå ha gått 25 minuter?
Undrar om man skulle ställt in tiden nånstans?
Timern kanske har gått sönder!
Det bränner på vaderna. Bäst att vrida benen lite inåt, liksom kobent. Hmm, ett tag kanske man kan ligga så. Näe, nu blev det jobbigt!
Men ska det verkligen inte sluta snart? Nu rinner det ju svett under ryggen!
Nu bränner det på vaderna igen. Jag får väl bräsa ordentligt och lägga mig som mycket villig! Hoppas ingen ser mig! Det bränner iallafall inte längre.
Kanske jag borde flytta lite på ögonskydden? Nä, de får va kvar. Man får väl starr annars? Eller får man inte det längre? Jag lånade ögonskydd för säkerhets skull. Och var tvungen att lämna mina nycklar i pant !! Kände mig som 8 år!!! När man lånade sparkcyklar i parkleken.

En liten skillnad ser jag nog ändå på resultatet. Jag är faktiskt lite brun, inte illröd som jag brukade bli förut! Eller brunröd kanske, men inte rosa, absolut inte rosa!!! Det gillar jag!
Fast priset var detsamma konstigt nog. 25 kr nu som då (eller om det var 20 då för 20 år sen, men nästan samma).

Nu hoppas jag mina odågor dräller hem snart så jag får gå och sova!

Jag undrar förresten när Smultron ska diska sina gamla matlådor... De kryper snart iväg. Hon lät mer villig att köpa nya än att behöva öppna locken och skrapa ur gamla mögliga stinkande rester. Hon tror det kan ha bildats maskar där! Då skulle jag nog inte heller vilja öppna...


/Blomma

Fotboll e ju kul ibland

Igår kväll var Hallon hemma från 21 och kollade fotboll med mig.
Man blir förvånad!
Iallafall första tråkiga halvleken, sen chattade hon mest.
Nog för att hon skulle vara hemma igår kväll, efter natten innan.
Fast hon ropade från datorn och frågade efter resultatet då och då, och kom rusande för att se reprismålen.
Och, hon hade INTE ALLS varit ute hela natten i förrgår.
Nähä!?
Jo, för hon hade gått ut en sväng vid 00:30 och sen hem och sov och så ut igen vid 5-tiden!
Men vadå?
Är det så ok då?
Måste komma ihåg att fråga när hon sov egentligen. Typ hela dagen?

/Blomma


Kan det hjälpa med en polispatrull?

Hon smet ut igår natt min Hallonskatt!
Hur vet jag det?
Joo, en storasyster på väg hem, mötte henne mittinatten på väg åt ett helt annat håll!
Attans otur va!
Ska jag behöva skaffa fotboja till henne?
Eller larma dörren? Fast det är alltid hos sin pappa hon smiter ut. Eller är det det? Det är då hon blivit upptäckt iallafall.
Vad faan ska vi göra????
Ingen koll alls på ungen!
Fast hon skrev en lapp. DET hade gått in ändå!! Så vi inte skulle ringa polisen...
Jag funderar på att göra det ändå om det händer igen!
Riktigt skärra henne, så hon inte gör om det!!!

/Blomma


Ett svar

Det gick till slut att nå henne.
Vet fortfarande inte var hon är.
Men är glad ATT hon är.
Vid liv.
Min kära dumma lilla minsta dotter.
Gör oss inte så oroliga.
Tänk dig för lite mer.
Försök att tygla dina impulser.
Fast... jag gillar dina impulser. Fortsätt med dem, men tygla dem!
Kära lilla unge, jag älskar dig så mycket!
Var lite rädd om dig!
Inget ont får hända.
Du tror hela världen om gott.
Det är tyvärr livsfarligt!
Hemskt att det ska behöva vara så.
Men tro inte på nån. Mer än dig själv.
Och så på mamma förstås!

/Blomma


Smita går ju alldeles utmärkt!

Hallons Pappa: Är Hallon hemma?
Jag: Vadå? Hos mig? Näe!
HP: Nähe, har hon inte varit hos dig tidigare idag heller?
Jag: Näe, hon skulle ju äta hos dig.
HP: Va? Varken jag eller frugan har ätit hemma, vi kom hem sent.
Jag: Men hon sa att hon skulle äta hos dig! Sen skulle du skjutsa hit henne för hon hade så mycket att bära.
HP: VA? Hon har inte sagt nåt om att jag skulle skjutsa henne. Hon har väl gjort nåt att äta själv och gått ut igen. Förresten har hon inte städat sitt rum. (då verkar hon ju frisk ändå, tänker jag småleende)
Jag: Men ring henne då och ta reda på henne, så får hon väl komma hit imorgon istället. Vi får höras var hon hamnar till slut.

Slutsats: Varannaveckas barn kan lätt smita undan och hitta på grejer utan att nån männska vet var de håller hus. Så skönt för dem då!
(Fast synd om Hallon som har föräldrar som ändå pratar med varandra, även om det råkar bli lite sent...)

Jag undrar faktiskt på allvar hur många barn som blivit glömda på dagis pga att föräldrar (alla sorter) missuppfattat vem som skulle hämtat. Det har iallafall INTE hänt mina barn!!

Nu får vi väl hålla tummarna för att Hallon är välbehållen hemma hos en kompis, som så många gånger förr när hon glömt säga var hon egentligen skulle gå. Och att hon skulle gå...

/Blomma

Så blev det med den parkteatern

Jag och min goda vän och granne hade bestämt oss för att titta på precis ALLA parkteatrar som skulle visas den här sommaren.
Med undantag för barnföreställningarna då.
Annars skulle vi försöka masa oss iväg till parker vi aldrig tidigare skådat, och ännu mindre visste fanns.
Nu blev det inte riktigt så.
Det började så bra med Människor i solen i Vitabergsparken, som ändå måste vara den bästa parkteaterpark man kan tänka sig. Man ser scenen var man än befinner sig. Konstigt nog!!

Efter det har vi missat Cabaret Läderlappen. Och några till vet jag att vi missar.
Kärringfeber ska jag försöka se! Namnet lockar av nån anledning... Kärringar, så som jag ser dem, säger vad de tycker och gör vad de vill, skiter i vad folk tycker om det. Så, Kärringfeber kan nog va intressant!

Undrar om det bara är i Stockhom det finns parkteater? Som är gratis alltså!
Gratis är gott! Så nån mer parkteater ska jag väl ändå lyckas mumsa i mig i år!

/Blomma


Filtsnack

Meningslös skylt

Var på ett bad idag, alldeles nytt för mig, men Särbo hade varit där för länge sen.
Det var ett under att vi överhuvudtaget hittade dit!!!
Skyltarna hjälpte inte till direkt...

Alldeles bredvid vår filt kom ett gäng och satte sig med sina småttingar och snackade.
Bl.a sa en kille med liten bebis att Jenny skulle ge ut en bok: Hål i huvet!
Det har jag läst på nån blogg. Kommer bara inte ihåg  vilken.
När han sa det, stannade jag liksom upp, blev tyst och måste lyssna lite mer.
5000 exemplar minsann.
Mer hörde jag inte.
Måste försöka hitta den bloggen igen. Det blir liksom mindre och mindre dator nu när vädret är så härligt!
Så mindre bloggläsande och mindre eget bloggande blir det nog framöver. Iallafall mer oregelbundet.

Måste avboka Svenskan innan semestern.
Och skriva ut biljetterna från Fritidsresor!!

Nu ut på promix med min goda vän och granne!
Sen tar vi nog en fika!

/Blomma



Äntligen målat klart!

Nu är stolen färdigmålad!
Ska bara lacka den.
Och skruva på sitsen.
Paketinslagning får det bli imorgon.

Men huuuur kan skruvar vara så långa?
Och så tröga?
Jag som tänkte skruva ihop den på ett kick.
Ett kick på sådär 15 minuter.
Inte då. Minst en timme tog det!! Och handen värker!

Tänk att allting alltid tar längre tid än man tror.
T.ex att åka hem från jobbet.
Tågen har varit försenade minst 30 minuter varje dag den här veckan!!!
Det är så frustrerande att stå på perrongen och vänta och vänta och inte kunna annat. Om jag hade haft en bok med mig så hade jag knappt tänkt på det. Men när jag inte har en bok, så tar jag upp mobilen. Klickar runt lite, kanske skickar nåt sms. Tar upp almanackan och bläddrar lite och ser om nåt kul ska hända snart, som jag kanske glömt bort.
När jag gjort det, efter ca 5 minuter, så går jag längst bort på perrongen och tillbaka igen, ser om det är nån jag känner. Solar mig lite, blir svettig, ställer mig i skuggan.
Och så bara står jag där som en zombie antagligen och bara väntar och väntar.
OM jag nu skulle tröttna helt kapitalt, så går jag till kiosken eller pocket shop för att titta runt lite bland tidningar, böcker och glass. Kanske köper nåt litet.
Går till perrongen.
Men DÅ, den enda gången på hela året, så har de TIDIGARELAGT avgångstiden så jag missar tåget!!!!
Och så är det då bara att börja om från början igen!!!
Förutom att jag hoppar över shoppingen...
Det är ett under att jag kommer hem överhuvud taget!!!

/Blomma





Jaaaaa, äntligen ett mål!!!

1-0 mot Paraguay!
Jag är glad att jag hade fel!
Heja Sverige!
Heja Ljungberg!

Nu ska jag fortsätta måla lite, fast jag borde väl sova.

/Blomma

Målare

Måste måla klart doppresenten.
Hur svårt kan det va!?
Jag målade en bakgrund och sen kan man inte skissa på den, utan direkt på med penslar och färg som den värsta improvisationsmålaren.
Det var INTE planerat att behöva göra det.
Inte lätt precis!!
Hade behövt liiite mer tid på mig.
T.ex om jag sluppit byta stolen med hål till annan stol med hål.
Eller om tågen inte hade varit 30 minuter försenade precis varenda kväll den här veckan.
Är det för varmt eller?
Viker sig spåren?

Måste kolla på det sista av matchen nu, men det blir väl 0-0 som vanligt...

/Blomma

Sick

Idag fick jag inte äta eller dricka på två timmar.
Otroligt vad svårt det var att planera in det, konstigt nog.
Smultron har inte lyckats med mer än en timme än.
Och Hallon skjöt upp det till imorgon...

Anledningen är alltså våra turistdiarré-shots.
Låter inte vidare aptitligt!
Men de smakade inget speciellt, som tur var! Nåt Samarinlikt.
Havrix tog vi för några veckor sen.
Så Hepatit A slipper vi också.
Och fästingsvaccin har vi tagit för nåt år sen.
Så Tunisien, here we come!

Hoppas vi inte får Malaria då...

/Blomma


Värmeslag eller?

Värmerekord var det visst!
Härligt!
Och svettigt.
Speciellt på överfulla tåg när ett par tåg blivit inställda.
Så blev det då en plats ledig, precis snett framför där jag stod. Så jag tänkte sätta mig, men då BACKAR en tjej (eller kärring snarare!) dit och liksom slinker in framför mig, fast jag redan nuddar sätet med benet.
Det var MYCKET nära att jag hunnit sätta mig, och då hade hon satt sig i mitt knä!!
Jag fattar inte! Hon såg mig inte!
Jag måste vara osynlig!

Kom hem till gammalt kaos (men har jag inte sagt det förr...), arg och förbannad var jag (men inte tänker jag städa upp Smultrons lämningar), svängde ihop en pastasallad i en hast och åt på balkongen med Smultron som just dök upp. Det gick knappt att få en sån mysig stund otrevlig, men Smultrons humör var inte på topp pga att kompisarna inte börjat sina sommarjobb än, men det har HON! Och jag var irriterad för stöket! Men tjolahopp vad mysigt vi hade det!!!

Sen iväg till Ikea för att sverka en stol med ett helt omotiverat hål borrat i ryggstödet. Svängde in på Ikeaparkeringen så däcken tjöt.
Småsprang med stolsdelarna under armen in på Ikeas kundtjänst  för att lämna tillbaka den råttätna stolen. Fick tillgodokvitto. Rusade in på Ikea sekunderna innan de stängde. pust!
I rask fart mot gång 56!! Det var lååångt bort!
Tyvärr hade alla stolar ett hål!
Jag öppnade nämligen flera förpackningar för att kolla! Rev och slet i plasten medans Ikea spelade marschmusik för att få folk att marschera till kassorna. Men jag fortsatte slita, hål i alla stolarna! Jaha, Så då tog jag den finaste jag hittade och gick  och betalade med tillgodokvittot.
Helt meningslöst beteende!!!!!
Varför åka till Ikea med en stol med hål i, för att lämna tillbaka och byta till en ANNAN STOL MED HÅL I???
Jag tror jag håller på att bli galen!

/Blomma


Pålitlig?

Kom hem från en parkteater nyss, Människor i solen. En tant i publiken svimmade, men hon kvicknade iallafall till innan ambulansen kom. Lite skumt kändes det sen när de fortsatte med teatern, och det handlade om en tant som de inte visste om hon levde eller inte, men de tyckte nog hon lika bra kunde vara död, bara hon inte började lukta.
Liiite dålig timing kändes det som, men eftersom den "riktiga" tanten verkade ok så var det väl ok. Man kunde inte gärna begära att de skulle skriva om pjäsen sådär i en hast. Ringa in Gardell och höra om han hade nåt alternativt slut.

På vägen hem ringde Hallon och ville prompt veta exakt när jag kom hem, hur långt var det kvar? Jag anade oråd och sa bara att jag kommer hem när du minst anar det.
Väl hemma var Hallon med kompis på väg ut på picknick!!! med kakor och saft (?).
Varför blir jag genast så misstänksam?
Varför tror jag att de ska röka?
Eller kanske dricka? Citronkoncentratet hade de tagit slut på!!
Jag blir tokig!
Varför kan jag inte bara säga: Men vad roligt för er tjejer att ha en liten picknick mitt i natten! Ha det så jättekul!!
Kan det bero på tidigare erfarenheter?
Så är det nog, så då undrar jag: När kan man börja lite på henne igen?

/Blomma



Words don´t come easy

En försmak av sommarlovets baksidor har visat sig.
Tjejinvasioner till långt in på nätterna som stökar runt och lämnar disk efter sig.
Eller ännu värre när de är ute sent och jag ska jobba dan efter.
Måste förekomma dem.
Måste prata om hur jag vill att den här sommaren ska fungera.
Måste fånga dem nån gång utan kompisar så vi kan prata.
Men det finns ju inga såna tillfällen!!!
Herreguuuuuud!
Vi är ALDRIG själva, jag och tjejerna.
Och om det en enda gång skulle inträffa, då känns det inte så bra att börja tjata på dem, för varför skulle de då vilja vara hemma med mig nån mer gång.

Så här var t.ex dagen igår vad gäller vårt umgänge tillsammans:

Tjejerna hade varsin kompis som sov över.
Hallons kompis skulle jobba, så hon smet iväg före 9.

Jag upp själv och käkade frukost, sen iväg på shopping och sverkingrunda. Hann faktiskt heja lite på nyvaken Hallon som hasade in på toaletten.

Kom hem halv två till Hallon som lämnat disk i både vardsgsrum och kök, men själv satt i pyjamas och chattade. Extrasängen var förstås inte hopplockad heller. Eftersom hon chattade var hon inte kontakbar.

Smultron och kompis sov!!! Jag in och pratade högt med dem, öppnade fönstret lite och lämnade sen dörren till rummet öppen, för nu var det väl ändå dags att gå upp!! (inte poppis)
Jag drack lite kaffe, bakade en kladdkaka.
Och Smultron med kompis liksom vällde in i köket och skulle laga mat, saknade ägg, gick och handlade ägg. Smultron kom sen hem med TVÅ kompisar som skulle ÄTA! Så hungriga! Spaghetti med äggröra gjorde de. Och då var väl klockan sådär halv 4!

Men när ska vi äta middag då?
Jag gick och handlade kycklingfiléer till middan.
Kom hem.
Hallon hade dragit, och HENNES disk var faktiskt bortplockad! Puss på dej gullunge!
Hon ringde från en kompis och skulle äta middag där istället, för de skulle grilla.
Smultron med kompisar drog ut en sväng (jag såg två cigaretter!! fast de var tre tjejer! Jag hoppas på dej min tjej, att det var din cigarett som saknades)

Jaha, Vid det här laget hade jag börjat bli hungrig, så jag tog tjejernas spaghettirester och satte mig och åt min gormandiska middag :-). Spetsade den med lite röd pesto. Mums!! Vilken fredagsfest!

Smultron hem och sa att hon inte skulle äta middag hemma. Men vilken tur då, för jag hade liksom tappat tron på gemensam middag ändå när hon nyss ätit brunch.
Så drog också Smultron.

Jag hemma själv, hann med lite av varje.

Ringde Hallon vid 22-tiden och undrade om hon var kvar hos kompisen eftersom hon inte meddelat nåt annat. OJ! Jag glömde, sa hon bara. Hon var alltså inte kvar, utan i den tvivelaktiga parken, inte jättelångt hemifrån. Jamen kom hem och ät kladdkaka då!! försökte jag kvittra lockande. Ja kanske det, jag tar nog nästa buss hem.
Men inte gjorde hon det, Smultron hann hem före.
När båda var hemma, inklusive en (eller var de två?) kompis till Smultron, så gick jag och lade mig.

OK, vilka stunder hade jag själv med mina tjejer??
En liten liten kort stund med Hallon när hon kom hem inatt, innan jag gick och lade mig.

Jag har, vid varsitt tillfälle med tjejerna, försökt få fram vad jag vill med sommaren, men det blir mycket mycket lösryckt.
Måste, måste, måste haffa dem och snacka mer.
Locka in dem i bilen och köra nånstan kanske...
Varför inte köra vilse?
Då kan vi få oss en pratstund!!
Känner mig ändå rätt vilse i pannkakan just nu.

/Blomma




Doppresent

Vad ska jag ge brorsonen i doppresent?
Inte lätt till en kille.
Hade det varit en tjej hade hon fått ett halsband, men nu vet jag inte.
Tipsa mig gärna.
Kanske nån som fått nåt bra själv eller gett bort något lyckat?

Blomma


Än så länge idag

Toppen:
Sommar äntligen.
Hallon sov inte hela dagen.
Smultron kom hem iallafall...
Sverkade dojjer med tappad sula.
Köpte "silvermatta" till vindrutan på bilen för mindre het bil.
Bakat kladdkaka som ingen ännu smakat på.
Lånat en bok.
Min härliga balkong där jag nog ska bosätta mig.
Fullt med tjejer i hela lägenheten.
Alla sticker ut nu!

Botten:
Två tjejer sov fortfarande när jag varit runt på stan och kom hem vid 13:30.
Rökvarning på båda mina tjejer, kanske mest Hallon faktiskt!!! eller så är Smultron mer försiktig...
Jag börjar få mage! Men det är ju inte jag ju! Kanske kladdkakan får vara då...
Hallon bara smiter från sitt stökiga rum som hon smiter från läxor som hon smiter från allt jobbigt.
Jag har inga kläder!
Fullt med tjejer i hela lägenheten.
Alla sticker ut nu! Det kanske inte var så toppen ändå...


Men ge er nu DO!

Skrota Den blomstertid nu kommer på skolavslutningarna!
Men varför då?
Det är en tradition att sjunga den på avslutningar.
Särskilt religiös är den ändå inte, så varför skulle någon bli stött?
Den handlar mest om blommor och grönska och sommar.
I första versen nämns ingen gud alls.
I andra versen är det: "guds godhets rikedom". Men det kan man väl tolka som vilken gud som helst?
I tredje versen nämns gud lite mer, men hur ofta sjunger man tredje eller fjärde versen?
I fjärde versen är det lite välsignelse, men vem kan det skada att bli välsignad?
Som sagt, det måste kunna gälla vilken gud som helst.

Jag tycker Den blomstertid ska kunna sjungas på avslutningarna och eftersom vi har religionsfrihet är det upp till var och en att tolka den.

Trevligt sommarlov till alla, oavsett religion, önskar

/Blomma

Skolavslutning

Avslutning idag för båda tjejerna!
Jag putsade fönster och sen när Hallon kom hem, åkte hon och jag och käkade lunch.
Vi satt ute och käkade i det härliga vädret.
Smultron fick vi inte med oss den här gången, men vi två hade så mysigt istället.

Deppigt bara med betyget.
Vet inte om jag ska kontakta en lärare som sänkte henne till G fast han lovat VG.
Med det betyget och ett par andra missöden så kommer hon troligtvis inte in på den skolan hon helst önskade. Den som jag också tyckte verkade bra och seriös.
Den som hon nog kommer in på nu har inte jättebra rykte.
En lång sommar har vi nu framför oss. Sista juni får hon besked, men då är vi på semester. Så en brännande överraskning väntar alltså hallon på hallmattan när hon kommer hem igen.

/Blomma


VA?

Jag borde sola pattarna också!!!
Men va?
Hallon hörde visst fel.
Jag sa ju bara: Vi borde haft solhattar också!
Vad tokigt det kan bli!

Det man hör är inte alltid vad som sägs tydligen.
Men inte skulle jag väl sagt så, när vi just skulle sätta oss på en uteservering...
Undrar hur ofta nån hör fel och sen bara tror på det.
Måste nog börja artikulera bättre!

/Blomma

Nu är det bal!

Nu är hon på balen, Hallon.
Jag gick hem tidigt och lockade och lockade hennes hår. Sen dit med några fina hårspännen så ser hon precis ut som en prinsessa!
Jag tog massor av kort, fast det blev lite stressigt på slutet, men kort vill jag ha. Säkert hon också.
Klänningarna åkte på sist av allt, och sen ville Hallon och kompisen bara iväg.
Men jag tog massa kort ändå.
Så nu är de på bal i fina klänningar och killarna uppklädda i kostymer.
Inte som man är van att se dem precis.
Hoppas de får jättekul!
Balen slutar tolv, så då får Askungen springa ut och bli hämtad av sin mamma.
Efter tolv får inga Askungar vara ute på stan.
För imorgon är det avslutning!!
Herregud vad jag är avundsjuk!
Men jag tog ändå ledigt så jag ska äta jordgubbar och plocka syrener och sen får vi se om någon av tjejerna vill gå på stan och käka lunch, eller om dan blir fullspäckad för dem ändå.

/Blomma

Balplanering

Imorrn är det bal för Hallon!
Med lånad klänning och nya skor ska hon bli så fin så.
Jag tänker gå hem tidigt och locka håret på henne.
Sen blir det skjuts till en kompis där gemensam skjuts i häftig bil har ordnats.
Måste fota henne mycket, som jag gjorde med Smultron! Hon är en sån otrolig linslus så för att få det rättvist måste jag komma ihåg att fota Hallon lika mycket.

Tänk att min lilla minsting går ut nian!!
Det är ju inte klokt!
Min kramiga lilla goa tjej som skrattade så ingen fick nåt vettigt ord ur henne istället för att ha hysteriska utbrott som andra småbarn fick. Eller det hände nog också, men i sexårsåldern bara skrattade hon. Så hon föll ihop i en hög och inte kunde få nån ordning på sina ben för kroppen hoppade av skratt.
HON, just hon, slutar alltså grundskolan på fredag!
Nästa år blir det Smultron som går ut gymnasiet! Då tänker iallafall jag vara med!
Jag måste vara uråldrig som har så gamla barn!
Det är ju inte omöjligt att jag skulle kunna skaffa mig en liten sladdis. För att känna mig yngre kanske.
Men trodde nån det?!
Nej nej nej!
Jag lånar brorsonen om jag börjar tänka bebis.

Den blomstertid snart kommer för alla små och stora barn!
Hur härlig är inte den känslan!
Jag är lite avis på er faktiskt.

/Blomma

Usch vilken seg webblogg det varit den senaste tiden:-(

Cigg

Hallon skulle ut och möta en kompis.
Hm hmmm! Har aldrig trott på det där att man måste mötas hela tiden.
Så jag tog nycklar och plånbok och gick för att handla mjölk...
Valde vägen bakom huset, så man hux flux dyker upp vid en uteservering, alldeles oanandes.
Vem satt där och rökte då?
Jo, Hallons kompis.
Men Hallon då?
Jomen visst! Där landade en nytänd cigarett bredvid hennes fötter. Oskyldigt tappad i hopp om att jag inte skulle se.
Men jag såg!
Och jag blev inte glad!
Fimpade hela ciggen till mos.
Tog cigarettpaketet som stack fram ur väskan och bröt alla cigaretterna rakt av och slängde i närmsta papperskorg.
Sen vidare och köpte mjölk.
Kokandes inombords.
Såg säkert vansinnig ut, men kassörskan var lika vänlig som vanligt. Så det kändes nog mer än det syntes.
Har nu snackat om hur besviken jag är att hon är så dum i huvet som vill förstöra sin hälsa. Jag skiter väl i att alla andra röker. Då kan väl de få göra det då!
Frågade om hon tyckte att jag skulle lassa upp massor av alkohol, cigaretter, knark och annat festligt till henne och inte bry mig vad hon gör. Det tyckte hon såklart inte!
Men jag överreagerar så, enligt henne. ALLA dricker och ALLA röker.
MEN INTE DU!!! sa jag, elaka mamman, då.
Hon ångrade sig ändå till slut. Det är bra. Det ska inte vara lätt att missköta sig.

/Blomma

Nationaldagen

En ledig nationaldag.
Vad gör man då?
Firar? Hur?
Viftar med flaggor?
Var och kollade i två centrum med Hallon som letade skor till sin lånade balklänning.
Hittade skor.
Men inget nationaldagsfirande eller tecken på att det var nåt speciellt med dagen, mer än att nån affär hade stängt!
I det tredje centrumet gick kaffeutdelare omkring med flaggor i  ryggsäcken.
Jag tänkte fråga om man fick en flagga, men vips var de borta.
Fick sen kaffe av en kaffeutdelare utan flaggor. Så vi fick inga flaggor!
I det centrumet fick man lite stämning ändå. Två olika orkestrar spelade på varsitt håll. Och barn sprang omkring med flaggor från kaffeutdelarna.
Mer sånt behövs.
Av tre centrum var det alltså bara ett som firade överhuvudtaget.
Det borde märkas vilken dag det är, utan att man ska söka sig till nån särskild plats.
Man borde väl söka sig ut i nån park, typ Rålis. Där händer visst nåt.

/Blomma


Trygga rekan

Jag måste hålla mig vaken, men ögonen vill inte.
Hur kan klockan vara så lite?
Eller rättare sagt hur kan jag vara så trött?
Måste göra iordning en espresso så jag håller ut.
Alltså tills Hallon kommer hem.
Hon är ute i en park.
Låter väl tryggt...
Smultron är hemma hos en kompis.
Till att börja med.
Låter också jättetryggt!

/Blomma

Klämd idag

Ledig en klämdag! Härligt!
Trodde jag då...
Två tjejer hemma och sover!! i en läbbig röra av kläder, rena? smutsiga? vem vet? Chips och glas från igår kväll/natt står kvar. Tilltal till den sovande högen möts av ilsket skrik: TYST, Stör inte!!
Störa vadå? Nattsömnen eller? Räcker den tills efter ett på dagen?

De två andra tjejerna har haft lite skolutflykt, så de är vakna iallafall. Och hungriga!!! Inte kan man väl enas om att äta EN sorts mat. Nejdå! De står och rör i varsin kastrull med varsin sorts soppa eller vad det nu är.
Men vi skulle ju köpa skor!
Skynda sig vet de inte vad det är.

Suck!

Om jag inte hade varit ledig så hade jag halvt sovit mig igenom min arbetsdag pga störd nattsömn, och nu när jag är ledig och ska ha det så härligt, så får mina döttrar mig bara att känna irritation.
Varför låter jag dem göra det?
Därför att jag inte kan sjunga och le och låtsas som om allt är så fantastiskt när det känns som skit. 

Fast jag har ändå tvättat bilen!!! Nåt bra med min lediga dag.

FAAAN! Kan de gå upp nån gång och plocka undan!
Fast jag vet tyvärr hur det blir. Allt sker i slow motion, så städning hinns inte med när de väl pallrat sig ur sängen.
Nu hör jag faktiskt pladder från högen! Den lever!!

VARFÖR KÄNNS DET SOM OM JAG BOR PÅ EN SOPTIPP?????
Vill ingen mer än jag ha det liiite städat iallafall????

Att det finns så slöa ungar som mina är otroligt. Kanske de kan komma med i Guinness rekordbok?

/Blomma


Tävling

Då har jag skickat in ett förslag till namntävlingen på den ev. blivande skyskrapan vid Telefonplan.
Om jag vinner blir det en resa till New York.
Man måste ju vara optimistisk!
Så länge ingen annan vunnit har jag ändå hoppet kvar.

Jag har aldrig varit utanför Europa så det kunde ju vara dags!
I sommar åker vi till Tunisien, så då har jag ju varit i Afrika också. Kul kul.

Om jag skulle vinna mycket mer, då skulle jag bara resa och resa.
Runt i hela världen.
Se massa olika kulturer.
Se att man kan leva på så olika sätt runt om i världen, och att alla tycker att deras sätt är rätt.

Hallon såg idag nåt modellprogram där modellerna var i Japan och skulle lära sig en teceremoni. Hon tyckte det var så meningslösa ritualer de höll på med så Japan vill hon aldrig åka till. De gör ju saker som ingen annan i hela världen gör, var hennes kommentar. Jaha ja, det gör säkert vi också. Typ dansar runt midsommarstången, super oss redlösa, tar av skorna inomhus, tackar för maten. Lite sånt som inte alla gör.
Vad är rätt då? Har inte alla rätt att göra det de tycker passar? Inte riktigt va! Det kan vara stötande att klafsa in hos folk med leriga stövlar t.ex.  En sak som jag tycker vi kunde ta efter från en del andra länder, är att säga att maten var väldigt god istället för att tacka för den. Det blir man väl gladare av att höra?

Nåja, hon hinner nog ändra sig om Japan. En 15-16 årings värderingar håller inte hela livet. Jag tyckte också det verkade krångligt. Måste man hålla på sådär? Det kanske inte ens är särskilt vanligt att ha teceremonier? Inte vet jag.
Jag får väl åka dit och testa.
Måste bara vinna lite pengar först...

/Blomma

Festande tjejer

Jaha, så var man själv igen då.

Smultron på språng ska nu hem till en kompis där de ska äta middag och festa också kan jag tänka mig.

Hallon är på tjejmiddag. Hm hm!!! Den rackarns ungen smugglade med sig några småflaskor med sprit som hon lyckades köpa utomlands med pappsen. Jag ringde och sa att de där flaskorna, de ska hon ju låta bli att dricka om hon nu hade tänkt sig nåt annat. Fast det var ju bara en present till födelsedagsbarnet fattar jag väl. Ja ja, hoppas inte födelsedagsbarnet bjuder då....
För visst ställer hon väl de söta små flaskorna som prydnad i en hylla. Jaaaadå! Jag kommer väl ihåg själv hur det var. Där fick de stå nån vecka eller nån sekund, tills ett lämpligt tillfälle dök upp. T.ex en tjejmiddag!

Själv tar jag nog lite vin snart. Eller kanske jag väntar in Särbo. Jag får se.

Jag har just målat över några överflödiga gulddetaljer på mina nya skor. Lite fick vara kvar, men det är inte riktigt JAG att ha skorna fullploppade med guldstreck. Det blev väl sådär. Jag får nog ta på lite skokräm också. Fast mitt fram på tårna fick det vara lite guld kvar. Låter det snyggt eller??

/Blomma


Mitt bloggeri

Jag skrev för några dar sen, att jag inte gillar att prata om jobbigheter.
Det var ju därför jag började blogga. För skriva om dem går bättre.

Jag tänkte från början av bloggandet, att jag skulle skriva av mig allt och skriva vad jag vill och strunta i om det är anstötligt eller utlämnande eller vad det nu kan bli. Men sen när jag började, och ni där ute läste och kommenterade nån gång, då blir det ändå att jag tänker mig för vad jag skriver. För tänk om nån listar ut vem jag är! Då är det mest mina barn som kan tycka det är jobbigt, och det vill jag verkligen inte.
Jag skulle tycka det var konstigt att veta om nån jag känner läser min blogg.

De senaste dagarna har inte många alls läst. Det går lite upp och ner. Kanske inte intressanta ämnen.
Men jag skriver ändå. För mig själv, visst. Men jag blir ändå väldigt glad för kommentarer. Ibland har jag fått jättepeppande kommentarer när jag skrivit om jobbigheter. Det är väldigt upplyftande! Fast just då kanske jag inte har varit på det humöret så jag orkat svara eller tacka.
Så nu tackar jag för precis alla kommentarer jag fått!
Läste förut att kommentarerna håller en blogg vid liv. Jag fattade det inte då, men nu börjar jag hålla med. Genom kommentarerna har jag också hittat nya bloggar.

Jag fortsätter mitt bloggande med tonåringar, upp- och nergångar, oväsentligheter och vad det nu kan bli.

Jag blir jätteglad om ni lämnar en kommentar, så jag får se vilka som läser!

/Blomma

Italiensk glass



Glassen på Montis i Gallerian är så god! Fyra blommor är den värd tycker jag!

Jag åt en bägare idag med jordgubb och choklad. Inga spännande smaker alltså, men ändå så gott! Det smakar verkligen som om det är riktiga jordgubbar i glassen. Och chokladen smakar som den ska, choklad alltså. Särbo tog banan, god den också. Fast jag vet inte helt säkert om det var riktig banan eller skumbanan det smakade. Kanske lite koncentrerad vanlig banan. Det var iallafall gott.
Konsistensen är så mjuk och god på glassen på Montis. Nästan som riktig italiensk glass i italien.
Smaskigt!

Espresso fick det också bli. I espressokoppar med fat. Helt rätt!
Fast det är alltid sån kö dit, men idag bestämde vi oss, Särbo och jag, att det fick vara värt det.

/Blomma

Fit Sliq!!

Men herregud!!!
Så kan väl inte jeansen heta?
Inte i Sverige väl?
De måste väl ändå döpa om dem innan de kommer hit.
Internationellt gångbara. Javisst, men lite längre än näsan räcker borde väl ändå produktutvecklarna eller marknadsförarna eller vilka det nu är, tänka på!
Tydligen inte på HM.
Ska bli kul att se om den modellen går hem här hemma.
- Jag skulle vilja ha Fit Sliq! Men NEJ! det går ju inte!

Jag undrar förresten vad Ikeaprylarnas namn betyder runt om i världen. Säkert lite av varje.
JERKER, SLUGGER, GORM och allt vad de heter. Inte så bra på engelska gissar jag.
Det måste väl bli fel nånstans i världen nån gång.
Världen har blivit mindre. Nu måste man tänka längre än Sverige om en produkt ska döpas.
Och när man ska ge sina barn namn. Dick är väl inte så poppis längre va? 

Mycket viktiga frågor jag funderar på så här på fredagkvällen medan Särbo kollar på nån gammal film och Sverige - Chile spelade 1-1.

/Blomma


Musslan i garderoben

Tungt!
Vissa vill prata.
Jag tycker inte det hjälper.
Vill hellre inte prata alls.
Bara vara som en mussla som ingen kommer åt.
Mina tankar är bara mina, iallafall privat.
Vad hjälper det mig att berätta om dem för nån annan?
Jag orkar inte konfrontera, det är för jobbigt.
Istället undviker jag den eller dem det gäller.
Fegt?
Kanske.
Men jag vet inte vad jag ska säga om jag konfronteras med det oerhört jobbiga.
Så istället, om vi ändå råkas, säger jag nåt meningslöst, typ -vilken konstig hund det går där borta!
Jag tror jag ibland låter bli att säga nåt tyvärr, även om jag kanske skulle vilja.
För jag börjar bara gråta då.
Bättre att hålla tyst än att gråta inför den man inte orkar konfronteras med.
Men om jag bara visste vad jag skulle säga.
- DÅ! Då kanske jag skulle göra det.
Visst har jag verkligen konfronterats med obehagligheter, men inte klarat det bra alla gånger.
Det har väl skrämt mig kanske.
Jag borde såklart alltid ta tag i jobbigheter direkt när de dyker upp.
Men hur?
Jag bara grubblar istället. Tänker på hur jag ska lösa det, men det kanske faktiskt inte GÅR att lösa. Då måste man ju ändå göra nåt. Eller?
Eller gömma sig i en garderob resten av livet?
Ja, vilken bra idé! -Eller kanske inte...

/Blomma, med kokande hjärna


Ledsen

Jobba som vanligt, som om inget hänt.
Fast i min närhet finns en ledsen tjej som inte vågade berätta vad någon annan gjort mot henne.
Nu har hon berättat, det är bra.
Denna någon, som gjorde vad den gjorde, borde fattat bättre trots sin ungdom.
Kontakt med andras föräldrar är verkligen inte lätt, trots att min tjej är den oskyldiga.

/Blomma