Sa till Hallon att jag inte kan tänka mig en enda man jag vill ha.%2

Sa till Hallon att jag inte kan tänka mig en enda man jag vill ha. Nästan sjutton år gammal svarar hon: -välkommen till min värld! Lillskruttan då. /Blomma

Återseende

Jag och min f.d Särbo träffades och fikade idag.
Det kändes... ungefär som vanligt men ändå inte.
Skillnaden var väl ett litet osynligt avstånd mellan oss som gjorde att vi inte höll i handen och tog på varandra.
Det var lite sorgligt att ta adjö igen, fast inte så mycket som på den riktiga "avslutningsdagen".
Jag hade inte tänkt att vi behövde höras eller träffas direkt, för det kändes bättre att inte höras av alls efteråt, mer än nåt mail.
Några vänner verkade tycka annorlunda, så jag gick nog och grubblade på det en del och tog till slut mod till mig att ringa upp honom. Han hade ändå några små saker kvar hos mig.
Sen blev det så att vi träffades ett par timmar och fikade och han fick sina grejer.
Det känns bra att ha träffats efteråt. Som nån sorts vänner. Fast ändå kan man inte riktigt vara vänner när man har haft ett förhållande. Inte vänner som träffas och gör massa saker tillsammans iallafall. Däremot kan man vara vänner, alltså motsats till ovänner. Och det ska vi vara.
Nu känns det som om jag skulle kunna ringa iallafall och fråga om något jag vet att han kan svara på utan att känna mig dum.
Kramen när vi sa hej då ville vi inte riktigt avsluta. Så är det. Jag tycker inte illa om honom på något sätt, så vi ska nog inte träffas alls, för jag vill inte falla tillbaka.
Vi har ändå haft mycket bra och det är det jag vill minnas.

/Blomma


Oj vilket konstigt väder vi har, säger han till frugan

Det här vädret!

Var jag än går hör jag folk som säger: - Det är så konstigt väder nuförtiden.

T.ex idag när jag var på Lindex och köpte mig en barnregnjacka för 129 kr, då började det tokregna utanför så regnet verkligen stod som spön i backen. Hade man inte förstått uttrycket tidigare, så förstod man det då. Folk stod innanför dörrarna och väntade på att regnet skulle avta, men jag gick och köpte mig en barnregnjacka i nåt vindtygsliknande material istället. Jag hade tänkt gå till Stadium för att hitta nån tunn liten regnjacka som man lätt kunde skrynkla ihop till ingenting, och så hittade jag den på Lindex barnavdelning istället.

I alla fall, då när det började regna så där häftigt, sa en man i min egen ålder till sin fru: - ?Det är så konstigt väder nuförtiden?.

Jamenvisst är det! Och han är inte ensam om att prata om det.

Det är soligt och varmt så man storknar, och så kommer ett litet elakt moln och skymmer solen, och vips blir det hagel och drivis.

Nu sitter jag och fikar och läser egentligen, på balkongen, men så kom ett moln, inget regnmoln, men ett kyligt moln, så jag pep in en sväng och började skriva istället.

Fast nu är det soligt igen, så jag ska väl ta med mig kaffekoppen och digestiverna och sätta mig i solen ett tag igen. Det är tur att det bara är en meter från stolen på balkongen till stolen i köket. Där man också kan passa på att surfa lite.

Jag har läst en sida av Marian Keys: ?Är det någon där??, så jag ska väl fortsätta med det.

Bitterfittan har jag läst klart och den var läsvärd tycker jag, mycket bitterhet men inte bara, utan även lite solsken i den tråkiga vardagen.

Jag blev så inspirerad av huvudpersonen så jag började leta bland sistaminutenresorna, men hittade ingen billig. De är inte billiga längre, speciellt inte om man ska åka själv.

Det tråkigaste med att vara själv är att jag inte har någon att prata med.

Jag ringer runt till folk som inte orkar höra mitt pladder mer, för jag kan inte sluta, det ligger så mycket ord där som vill ut.

Ringde Hallon i förmiddags och babblade lite. Hon undrade efter ett tag vad jag ville egentligen?

 

Nu ut med boken i solen innan molnen kommer igen.

 
/Blomma

Turist javisst!

Att det ska vara så svårt att hitta boende i Stockholms skärgård med kort varsel.
Det gäller endast en person.
Det ska helst inte vara för dyrt.
Min gamla barndomsvän brukade, senast förra året, åka ut till en stor ö och fråga om boende när hon kom dit. Hon lyckades alltid hitta nåt, men i år fick hon åka hem igen.

Jag har märkt att det är väldigt mycket turister i Stockholm i år.
Det är betydligt fler än det brukar.
Förut hajjade man till en aning om det var ett turistgäng som drog förbi, snackandes på sin tyska eller amerikanska. Inte för att det var ovanligt, men svenskarna dominerade. Även svenska turister.
Nu är det alla möjliga sorter. Kul!
Fast lite svårare att få tag på bord på restauranger och boende i skärgården då förstås.

Jag får fnula på om jag ska åka ut på vinst och förlust, väldigt tidigt en solig morgon, och se om det finns något återbud. Annars kan jag ju bara stanna över dan och sola och flanera runt i den skärgårdiga sommarstämningen.

/Blomma

Rea och fest

Hallon och kompis kommer inrusande med senaste fyndet från rean.
Ett jättesnyggt festlinne som hon hittat på H&M för 50 spänn. Kan inte bli mycket billigare.
Så nu är det på och tjejerna börjar göra sig redo för fest.
Nästa steg är att leta reda på nån.
Det brukar bli en del chattande och sms:ande, och så får de napp.
Alltid är det nån som har fest tydligen.
Igår var det några stackars föräldrar som lämnat hemmet för semester och det utnyttjade såklart det hemmets tonåring till att ha ett rejält party.
Hoppas inget blev förstört.
Lite städning kan tonåringen faktiskt kosta på sig efter en sån  kupp.

/Blomma

Uppdaterat 070729:
Linnet var inte köpt på H&M, det var från ZOUL, men 50 spänn kostade det! Eller t.o.m 49 faktiskt!


Fri att göra vad jag vill

Ska jag ta en tur på egen hand till någon ö i skärgården?
Eller bila till någon liten söt stad nånstans, typ Trosa?
Jag  blir rastlös av att vara på landet, vet inte varför egentligen, för det är mysigt där. Kan inte sitta stilla.
Åka och hälsa på brorsan?
Kolla på Tall ships race?
Ringa en vän? Fast de är rätt uppbokade så här mitt i sommaren.
Synd att inte Friskis och svettis har mer öppet i sommar, jag hade blivit en trogen besökare och fått en vältränad kropp på kuppen. Nu har de helgstängt och bara öppet vissa tider.
Jag skulle vilja åka på auktion men hittar ingen.
Måla om hemma?
Jag börjar med att läsa en bok.

/Blomma


Mobiltrassel med rubrikerna

Äh! Jag får inte till rubrikerna. Det fick jag inte förra sommaren när jag höll på att mobilblogga heller.
Det kanske inte går helt enkelt.
Nu kör jag gammal hederlig bloggning via datorn istället.

En annan sak som inte längre funkar är autopingar för tjejblogg och nyligen.
Vet inte varför.
Måste hålla på och pinga manuellt hela tiden. Väldigt jobbigt och glöms ibland kanske.
Men livet måste gå vidare, jag vet det.
Suck!
Dessa i-landsproblem tar knäcken på mig.
(OBS! Ironi! Såna problem tar kanske tid, men inte kraft av mig. Ingen större kraft, möjligen bensparkar och ilskna utrop!)

Så nu ska jag stänga av datorn, borsta tänderna och gå och lägga mig och läsa om bitterfittan.
Kanske den är bra, det får jag se.

image107

/Blomma

Mobilbloggning som rubrik. Nu hoppas jag att det blev en riktig rubrik och

Mobilbloggning som rubrik. Nu hoppas jag att det blev en riktig rubrik och resten som fri text. Och så hoppas jag på fint väder imorgon, för mig och farmor som ska på utflykt. /Blomma

Testar att mobilblogga eftersom det inte funkat det senaste året. Inte f%F

Testar att mobilblogga eftersom det inte funkat det senaste året. Inte för att jag ansträngt mig nåt särskilt för att fixa till det, men det gamla sättet var tydligen fel.

Vad heter den rosa blomman?

image105

Den här vilda blomman ser jag överallt nu i sommar. Det konstiga är att jag aldrig lagt märke till den förut.
Har den inte funnits här i Stockholmstrakten tidigare eller har det funnits så få blommor så jag inte sett dem?
Iallafall finns de överallt nu.
Den är mer rosa i verkligheten.

Vet någon vad det är för blomma?

/Blomma

Ruccola-Ernst

Idag har jag sett Ernst och Sommartorpet för första gången i år tror jag, så jag tänkte dela med mig ett citat från kvällens avsnitt. Ernst visar en kruka med ruccola och utbrister:

"Som en punkfrisyr bara, så här rakt ner i en kruka"

Vem säger så egentligen? Jo, Ernst, bara Ernst säger nåt sånt.
Fantastiska Ernst.
Så naturlig och barfota och myyyysig.

Jag visste inte att man kunde köpa ruccola i kruka, det måste jag göra!
Nu har jag basilika och citronmeliss här hemma.
Basilikan växer bättre än nånsin, jag har haft den i flera månader och nyper av då och då när jag behöver några blad. Det verkar den gilla. Den verkar också gilla att vara planterad i en konservburk. Mycket bättre än de små plastkrukorna tydligen. Annars får jag inte kryddor att överleva mer än nån vecka eller två.

image104

/Blomma


Relalalaxa

Första semesterdagen regnar och blåser det outhärdligt, så jag stannar inne och städar och fikar och nu ska jag lyssna på Sommar på P1. Och fika lite.
Det är ju Mia Törnblom, hon med Självkänsla ni vet.
Jag är väldigt intresserad av att höra vad hon har att säga.
En sak på min att-göra-lista i mobilen är just att läsa boken: Självkänsla.
Jag måste ju passa på att växa lite och finna mig själv nu när jag är singel.
Det är då det blir något av med det.
Fast om när jag träffar den rätte så ska det vara så bra så man växer ändå förstås.

/Blomma


Gott med nyplockat

image103

Nu växer det så det knakar på balkongen, både tomater och physalis har det blivit.
Fast det dröjer ett tag till innan jag kan skörda.

Annars har jag plockat blåbär och nu ska Hallon och jag käka blåbärspaj med vaniljsås, inte den läskiga gräddvispiga varianten utan riktigt god marsansås blandad med iskall mjölk.
Det är godast så.
Själva pajen blev en smulpaj, för det är den enda frukt- eller bärpaj jag vet hur den ska vara.

/Blomma

Olika liv

Hallon ringde i natt efter att ha sett ett gäng missade samtal från mig.
Hon och kompisen hade bara varit ute på långpromenad och lämnat mobilerna hemma.
Ja ja, hon sov över där och var rätt yrvaken nyss när jag pratade med henne.
Men hur svårt kan det vara att komma ihåg att meddela sig innan det blir för sent? Det kan ju faktiskt vara så att en mamma är intresserad av var hon är och om hon skulle vilja sova borta.
-Oj då, jag glömde, förlåt, säger hon då. Och visst förlåter jag, - men gör inte om det! Säger jag varje gång...

Imorse vaknade jag utan någon annan hemma, men Smultron hade faktiskt skickat ett sms om att hon skulle sova hos en kompis så det var väl ok.
Jag tog på mig shorts och linne och gick ut för att ta en promenad i solen till bageriet för att köpa nybakade frukostbröd.
Då! Halv nio sådär, kom Smultron traskande emot mig, på väg hem.
Jag undrade var hon varit. Hade hon sovit hos kompisen? Vad hade hänt?
- Fråga inte! Sa hon bara och gick hem för att bättra på sömnen lite.

Vi har så olika liv, mina döttrar och jag.
Men de ger en krydda i tillvaron. Det blir inte många tråkiga stunder.

/Blomma

Kom hem

Så var man här igen då!
Får inte tag på Hallonungen.
Hon skulle till en kompis, och nu är det ingen som svarar.
När tänker hon komma hem egentligen?
Innan mobilerna invaderade hemmen, bestämde man en tid INNAN man gick ut. Man bestämde också väldigt noga mötesplats om man skulle träffas någonstans. Det var inte lika ok att komma för sent då.
Nu kan man komma för sent bara man ringer och talar om det. Bestämmer en ny tid. Ändrar sig allteftersom det passar sig just i den sekunden. Vad flexibla vi är!
Lite småjobbigt att vara så flexibel ibland.
Nu skulle jag gärna gå och lägga mig, men jag vet ju inte var skitungen är nånstans!
Säkert tittar hon bara på en film som hon sa och har mobilen i ett annat rum.
Säkert är hon inte överfallen.
Eller drogad.
Men jag vill veta!
Nu.

/Blomma

Tragik i soffan

Ibland är det nyttigt att se en sorglig film.
Jag och tjejerna såg igår "Vid din sida", en ganska tragisk och sorglig film om en mamma som ska dö.
Vi grät så det skvalade!
Och sen kramades vi och var så glada att vi har varanda i livet.
Faktiskt fortsatte syrrorna imorse att vara så snälla och gulliga mot varandra.
Det är verkligen nyttigt att se hur hemskt det kan vara och hur bra man egentligen har det.

/Blomma

Fantastiska familjen

Var ute på stan och träffade en gammal kompis igår.
Riktigt trevligt!
Kom hem till glada, pigga, snackiga tjejer och åtminstone en av dem fejade snabbt och villigt av i köket efter sig.
Då blir man så glad!
Nu kan jag faktiskt komma hem sent utan att mötas av skrik och panik och slagsmål och kaos.
Det är ju fantastiskt!

/Blomma

Välj själv säger Kay

Ska man bli glad när man väcks klockan 6 en söndagmorgon av en vrålande dotter som saknar sitt smink?
Ska man bli glad när det är höstväder i juli?
Ska man bli glad när balkongblommorna börjar invaderas av löss?

Ja, enligt Kay Pollack ska man kunna välja glädje själv!

Ok, jag försöker:
Det är söndag morgon och jag sover djupt men väcks med ett ryck av ett skrik om så oviktiga saker som smink.
Hur ska jag tänka då?
Hmmm, jaha ja, det var ju trevligt att hon överlevt natten, min förstfödda. Ingen plötslig död där inte. Ja, men det är ju positivt! Hon lever och är frisk. Det gör mig ju faktiskt glad. Ska jag glömma hennes hänsynslöshet då Kay?

Sen då, det blåser och stormar och jag ser inget som tyder på sommar.
Välj min glädje: Skönt att vi inte har översvämningar iallafall. Och nu börjar det klarna upp fast stormarna yr. Kanske mina bladlöss blåser bort?

Och lössen som invaderat blommorna? Vad kan överhuvud taget vara positivt med det?
Sån fantasi har jag inte, Kay.

Lite mer positiv blev jag nog ändå. Men bara lite.

/Blomma

Inga semesterplaner

Vet inte vad jag ska göra på min semester.
Särbo och jag skulle väl gjort nåt, men nu blir det ju inte så.
Fast jag har ingen panik för det.
Det ska bara bli skönt att vara ledig.
Jag är fri att göra vad jag vill för en gångs skull.
Och det ska jag bara vara tacksam för! Faktiskt!

/Blomma

Sittplats ledig vid Mälarens strand

image102

Två små fåglar på en gren...
Men de flög innan min fruktansvärt sega kamera hade fokuserat färdigt!
Klick!
Då var de borta.
Väldigt lätt att ta ögonblicksbilder med den kameran. INTE!
Jag vill ha en ny.
En bättre!
En liten och fin och bra och bäst och med massa bra och lättförståeliga funktioner.
Det vill jag ha.
Inte mycket begärt tycker jag.

/Blomma

Utsikt från ett litet hak

image101

Här hamnade vi, min goda granne och jag.
Lite käk och vin med plastbestick. Det var helt ok.
Utsikten åt det här hållet var ju fin.
Åt höger är det vatten och ännu mer åt höger ligger Flyt och gamla stan.
MEN, åt vänster fanns en mer udda utsikt, väldigt nära oss, och nära Debaser.
Där är själva Slussen, skilsmässodiket. Fast idag såg de få som slussade väldigt rutinerade ut. Ingen skilsmässa i sikte.
Turisterna tittade förundrat på slussluckan som öppnades och vattnet som forsade.
Rena rama Göra Kanal.

/Blomma

Mysterium

Jag har inte sett min äldsta på några dar nu.
Hon bor här.
Jag bor här.
Hon sover här.
Jag sover här.
Hon äter här.
Jag äter här.
Ändå ses vi inte.
Hur kan det då komma sig?

/Blomma

Trådlöst svajande

Mitt förra inlägg blev en dag försenat pga att internetanslutningen dog igår kväll när jag höll på att publicera det.

Så idag fick jag nog och ringde supporten.
Jag lärde mig en del nyttigt. Måste bara dela med mig.
Så här är det:

Trådlösa telefoner kan störa din trådlösa internetkoppling. (Jag visste det! Därför har jag ingen trådlös telefon!)
Det kan även blommor (!!!) göra, speciellt om man har stora blommor mellan rotern och datorn!!! Det är vattnet tydligen.
Nån granne kan ha köpt nån ny trådlös pryl som går på samma frekvens som internetkopplingen.
Alltför tjocka och armerade väggar är inte bra för kopplingen.
För att vara riktigt säker på att det trådlösa ska fungera ska du ha både dator och router i samma rum!!! Men varför då??? Varför skulle jag då ha en trådlös router?
Trådlösa grejer är inte att lita på alltså.

Så fram med trådarna och koppla in.
Jag undrar en grej (och jag är ingen blåst bimbo. Faktiskt!): Drar trådlösa grejer ström? Va? Inte va? Bara om en huvuddosa som den trådlösa är kopplad till drar ström. Eller?
Men vad händer med det trådlösa som yr omkring i luften kors och tvärs hela tiden?
Jo, det stör annat trådlöst. Men stör det nåt annat? Våra hjärnor kanske? Gillar de trådlöst grejs som viner genom dem? Jag är skeptisk.
Jag får väl övergå till röksignaler eller morse istället. Hoppas bara nån annan också gör det... annars blir jag så ensam.

/Blomma


Balkongblommor med besökare

image97

Jag fotade lite på min härliga balkong idag.
Här en röd tobaksblomma och rosa tvillingblomma. Så fina ihop, för den röda färgen är inte tomteröd utan en aning åt det cerisa hållet.

image99

En liten pyttig physalisblomma.

image100

Min stora fina härligt doftande lavendel som övervintrat inlindad i tidningar mår så här bra.

image98

Jag såg inget speciellt när jag fotade, men när jag nyss tittade igenom bilderna på datorn såg jag att någon lagt sina små blivande avkommor på en blomma!
Min blomma!
Jag vill inte ha vaddetnuärförlitetäckligtkryp boende på min balkong.
Så blomman nöps av och fick segelflyga ner i ett buskage.
Där får de kläckas istället.
Undrar vad det ska bli?
Nu får jag aldrig veta det.

/Blomma

Ibland händer det

Nu sitter jag här och småler och försöker hålla ögonen öppna.
Jag blev så trött så jag tänkte gå och lägga mig tidigt.
Ville bara kolla med Hallon när hon tänkte komma hem så jag kunde ställa klockan.
Och så säger det lilla solskenet att hon ska åka hem med nästa buss. Är hemma om nån kvart.
Yess!
Den bästa överraskningen jag kunde få!
En liten stund till orkar jag hålla mig vaken ändå.

/Blomma

Bröd och portlappar

Startade dagen med en promenad till bageriet, så nu vankas det nybakat bröd!
Det är skönt med en promenad före frukost. Jag börjar märka att vissa personer ser jag alltid ute och går eller joggar när jag själv är ute och går. Det måste betyda att de är ute och går betydligt mycket mer. Eller betyder det det? De kanske tror samma sak om mig?
Trodde inte jag skulle orka upp efter att ha blivit väckt av otaliga tonåringar natten igenom. Fast efter 4 fick jag sova lugnt iallafall.
Jag hörde ett namn ropas ute på gården bland skrålande teenisar när mina tjejer landat hemma för natten, så jag vet iallafall EN person som var ute och stökade.
Ska jag säga till honom? Tror inte det.
Ska jag titta argt på hans mamma när vi möts? Nähe.
Kanske sätta upp en arg lapp i hans port? Icke!
Annars har det visst blivit populärt i min lilla port att meddela sig genom anonyma lappar.
Jag har inte blivit drabbad själv, men de kan ju TRO att det är jag.
Varför inte skriva under sina lappar?
Fegisar!

/Blomma


Feng shuin börjar närma sig

Jag rensade ut lite gamla kläder igår, mest fula urtvättade t-shirts och toppar.
Två fulla kassar blev det!
Borde rensa mycket mer, men det är helt klart en bra början.
Jag känner mig lättad.
Över vadå?
Luftigare i hyllorna och skönt att inte behöva bläddra så förtvivlat bland gammal junk.
Under rensningen hittade jag ett gäng linnen som jag trodde försnillats av någon.
Det gick t.o.m rätt snabbt att rensa.
Så snart blir det tjocktröjornas tur. Gamla stickade fina tröjor, fula collegetröjor som kan vara bra att ha under skidjackan, omoderna långa grejer som jag en gång älskat. Hmmm, kanske inte helt nödvändigt att spara dem.

/Blomma

svammel

Idag kom jag också iväg på träning. Andra gången den här veckan.
Börjar känna mig rätt sund.
Hann med en rätt ordentlig promenad också med min goda vän och granne.
Vi går och vi går.
Och snackar om lite av varje. Ganska mycket om ungarna blir det.
De där slöfockarna man ibland kan se spår av här hemma.
Ofta smuliga, smutstvättiga, kylskåpstömmande spår.
Och de skitungarna gör man vad som helst för!
Jag undrar om de fattar det...

Och hemma sover tonårsdottern. Dag som natt.
Utom just igår eftermiddag när hon fejade på och höll sig vaken.
Hon laddar väl till helgen! Då vill hon knappast sova minsann!
Nej då! Hon ska nog göra stan osäker.

Hallon är på semester med sin pappa i några dar.
Och Smultron sover som sagt.
Så jag roar mig på egen hand.
Med träning och blomvattning av de toktörstiga blommor jag omger mig med.
Varma dagar vattnar jag 15 liter i balkongblommorna!!
Men de är fina. Jag såg just att det kommit små lilagula physalisblommor. Fast de såg ut att sova. Jag ska fota dem i dagsljus nån dag.

/Blomma


Bara roligt i Bullerbyn

Efter en regnig morgon blev det så fint så jag och min gamla barndomskompis möttes i stan för lite käk och vin på en uteservering.
Fast så varmt som vi trodde var det inte alls.
Vi fick drapera oss med filtar.
Men trevligt var det.

När jag kom hem var det första jag såg hur prydligt skorna stod uppradade i hallen. Inget att snubbla på idag inte.
I köket stod Smultron med kökstrasan i högsta hugg. Diskmaskinen var igång och bänkarna sken.
Min goa unge!
Du gjorde min dag! (De senaste tråkdagarna är genast glömda)
Så lättflirtad som en mamma kan vara är det underligt att de inte flirtar lite oftare, sötnosarna!

/Blomma


Vad lite kläder kan göra med en fuling

Jag köpte två nya träningslinnen idag.
Då blir det liksom lite roligare att träna.
Det tyckte jag inte förut.
Jag slängde på mig nån gammal urtvättad reklam t-shirt och drog iväg.
Råkade titta mig i spegeln i den outfiten.
Men hoppla!
Var det där jag?
Den där människan ser ju 10 år äldre ut, 10 kg tyngre och 10 gånger fulare än jag!!!
Så kan det gå med en ful gammal oformlig t-shirt.

Men idag kom jag iväg ändå på ett pass. I mitt nya sportiga linne. Så snygg så! Iallafall jämförelsevis...

/Blomma


Doktorn, åååå doktorn

Om man nu har blivit lite skröplig någonstans.
Typ fått något sorts eksem eller utslag på sitt ben, varför kan man inte då få gå till en hudspecialist direkt?
Jag VET att det är fel på min hud!
Men jag vet inte vad det beror på. Och jag vet inte hur jag ska få bort skiten.
Måste jag då gå till någon allmänläkare som skriver remiss till en hudspecialist?
Hur galet får det vara?
Det innebär alltså dubbla räkningar och dubbel ledighet från jobbet.
Enbart därför har jag inte gått någonstans och kollat mitt ben som nu börjar likna ett paddskinn! Fast rött.
Istället har jag överdoserat kortison.
Vad fiiiint det blev av det då!
Paddbubblorna höll sig i skinnet (!!!) ett tag, men de försvann inte. När jag slutade med kortisonet så bubblade det upp igen. Värre än nånsin.
Jag kanske håller på att transformeras till en padda!!!

Hjälp mig någon huddoktor!
(Gärna en snygg en)

/Blomma

PS.
Apropå det, så kan jag bidra med texten till Agnetha Fältskogs gamla slagdänga:
Doktorn
Doktorn, jag är fast i en vana
Ja, ingen kan ana vad jag har det svårt,
Ni hypnotiserar folk mot laster
Det sa min faster som pimplade port,
Nu måste jag få en tid.
Åh snälla Doktorn, mmm Doktorn,
Hjärtat slår, kan inte gå i trappor en gång,
Doktorn, mmm Doktorn,
Kanske det har gått för långt,
Åh Doktorn!
Har försökt dra ner konsumtionen
Men situationen har blivit prekär,
Förr i världen räkte ett i veckan
Nu blir det minst två om dan ungefär,
Jag är nog ett hopplöst fall.
Men snälla Doktorn, mmm Doktorn,
Har försökt med snask men jag blev tjock som en gris,
Doktorn, mmm Doktorn,
Snälla hjälp mig på nåt vis,
Åh Doktorn!
Ständigt så vaknar begäret igen
Och då måste jag bara ha,
Men när jag darrande tänt ännu en
Känns det bra, mmm.
Hundratals har slutat att röka
Som fått försöka på Doktorns klinik,
Mitt begär är inte cigaretter
Och inte tabletter, jag är nog unik,
Men gör ett försök ändå.
Jag ber Er, Doktorn, mmm Doktorn,
Ta Er an mitt fall så jag kan hoppas igen,
Doktorn, mmm Doktorn,
Snälla vänj mig av med män,
Åh Doktorn!
Snälla Doktorn, åh Doktorn!

Tonårsbebis

Det verkar bli nödvändigt att ta in någon, vemsomhelst som kan hantera ett tangentbord, till mitt jobb för att knappa in massa uppgifter.
Jag tänkte på Smultron.
Kunde hon tänka sig det ett par dagar?
-Abso-fucking-lutely, fick jag till svar.
Jaha ja, då räknar vi med henne då.
Fast sen avbröt hon mig och sa: -Nu måste jag lägga på för jag ska springa över spåret!
Ungjävel! Man springer inte över spåren!

Nu ikväll har hon inte varit lika rolig att ha i samma rum.
Senaste tiden har hon sovit varje eftermiddag efter sitt jobb som är ganska fysiskt.
Somnar utmattad i soffan.
Sen ska helst ingen sitta där och titta på tv tycker hon. Fast det brukar lillsyrran göra ändå.
Jag försöker sen vecka henne för att vi åtminstone ska äta middag tillsammans. Det är enda stunden som vi alla är tillsammans. För det mesta.
Men hon vill inte vakna.
Är arg och galen.
Idag sa hon att hon ville äta med oss, men var lika svår ändå.
Kom upp till slut men på ett fasansfullt humör!
Efter att ha fått mat i sig lugnade hon ner sig.
Som en mätt bebis gick hon och jollrade!
Fast nu har jag ändå fått nog.
Jag väcker henne inte mer.
Vi äter utan tröttungen, så får hon gå upp när hon vaknar.
Äta själv missinassen och diska efter sig.
Då blir vi alla lite nöjdare. Tyvärr ses vi knappt om vi gör så.
Får väl ringa henne ibland...
En liten avvänjningstid innan hon flyttar kan man ju se det som.
Ett till tyvärr: hjälpsamheten lyser med sin frånvaro.
Morr!

/Blomma


Aktivist javisst!

Så var det slut på min första lilla semester.
Inte så farligt att börja jobba igen när jag vet att jag ska ha tre veckor till lite senare.
Nu ska jag alltså jobba hårt!
Så jag kan känna mig nöjd och koppla av ordentligt sen.
Jag ska träna och jobba och gå på parkteater.
Kanske planera nånting till nästa semester.
Nåt litet bara. Jag blir kvar i Sverige och kanske t.o.m i Stockholm.
Semester light liksom.
Light för plånboken.
Och för miljön! Jamenvisst! Jag blir en miljöaktivist i år.
Är så snäll mot miljön.
Bara odlar blommor och åker tåg och buss hela tiden. Eller promenerar.
En riktigt sann miljövän.

/Blomma

Min morgon som värddjur

Jag vaknade plötsligt av något klockan sju imorse.
Låg och pillade på nåt skräp eller finne eller något i midjehöjd på vänster sida.
Spärrade lika plötsligt upp ögonen och reste mig upp, vinklade persiennerna så ljuset lyste in, vred mig och tittade på sidan.
Visst! Det var som jag trodde! En fästing!
Äckliga lilla kryp!
Vad har du på min kropp att göra?
In i badrummet, ett djupt andetag, bestämt tag om kräket och ett snabbt ryck så lossnade den med ett "knäpp".
Sprätte med fingrarna för att den inte skulle bita sig fast där istället, och ner i handfatet ramlade det lilla spindeldjuret.
Kröp omkring förvirrat och undrade väl var värddjuret tog vägen.
Ha ha! Det kunde den undra.
Spolade ner snyltaren i avloppet.
Hoppas nu att det inte att den hade nån smitta.

/Blomma