Stockholmsskogar kan vara enorma

I helgen var jag med om sånt som var allför länge sen jag gjorde sist.
Jag var på fest och vi dansade och dansade tills de nästan slängde ut oss.
På söndan kändes det rätt bra med en promenad efter festandet.
Ut i skogarna i Särbos trakter där jag inte hittar alls, iallafall inte i skogen.
Jag hade väl nån tro på att han skulle hitta.
Det gjorde han inte!
Vi traskade på och hade så trevligt i solen, vände vid en sjö, för det skulle nog bli alltför långt att gå runt den. Där nånstans kom vi fel. Vi irrade och chansade på vägar och plötsligt fanns en sjö på alldeles fel sida. Men vad hände, vi kan ju inte ha kommit runt så fel. Jag försökte pumpa Särbo på information: Men du måste väl veta vilken sjö som har en liten ö? Nej, det visste han inte. Men finns det andra sjöar här än den första sjön vi vände vid? Nej, det trodde han inte.
Till slut frågade vi nån så vi kom fram nånstans vid en parkering. Fortfarande fattade vi inte var vi var.
Men där fanns också en karta. Vad bra! Otur bara att de inte hade satt ut var vi var nånstans på kartan. Det var nog den mest onödiga karta jag träffat på! Fick ju fråga några hundägare, de undrade nog vad vi gjorde där och hur vi kommit dit, men de kunde visa var vi var. Aha! Det där vattnet var lite mer än en sjö, snarare ett stort vattendrag som vi inte borde kommit i närheten av.
Nåja, då hittade vi hem till slut innan det blev mörkt.
Annars skulle vi övernattat under en tuva tyckte Särbo. Han har verkligen inte det minsta Mullekoll, vet knappt hur en vitsippa ser ut. Jag undrar lite hur stor han trodde en tuva kan vara?
Orkade inte fråga.
Vi värmde bullar när vi kom hem och käkade te och chokladbitar. Rätt så mumsigt!

/Blomma


Coola och lidande

Två tjejer med svullna tungor sitter mest och lider.
Försöker äta nån makaron, men det går inte.
Försöker spotta ut makaronen, men det går knappt det heller. Får pillra ut makaronbitarna med fingrarna.
Dricker lite nyponsoppa, det är riktigt svårt. Det svider. Men det går ner lite grann.
Sen måste de skölja munnen med salt.
Då blir man törstig, men inte ska man dricka direkt. Låt saltet verka lite först.
Så törstiga och ömma sitter de och tittar på TV, Smultron med kompis.
De sluddrar när de pratar, är för en gångs skull kortfarttade i telefon.
Jag och deras andra kompis dricker te. Det får man INTE göra med nypiercade tungor.
Så de coola brudarna med piercingar sitter och ser allt annat än coola ut.
De är hungriga.
Jag tycker inte särskilt synd om dem när det är självförvållat.
När de beklagade sig lite över hungern, sa jag att de inte svälter ihjäl på en kväll, fast jag har ändå köpt nyponsoppa och yoghurt och bananer att göra smoothie med, så alldeles grym är jag inte.
Imorgon kanske de kan prova nån smoothie eller soppa.
De ska nog överleva.
Jag tycker iallafall att de är korkade!

/Blomma

Kurser i höst

Nu ska vi gå på kurs!
Jag kan verkligen behöva lära mig lite om sminkning. Inte det viktigaste man kan lära sig, men ändå. Man får liksom mer och mer att dölja! Till vardags tror jag inte att jag kommer hålla på att sminka mig särskilt mycket även om jag lär mig nytt, men till fest vill jag gärna se lite snygg ut.
Alltså blir det en sminkkurs.
Hoppas de har knep för gamlingar och inte bara för fjortisarna som vi troligtvis får kursa tillsammans med.

Sen blir det en akvarellkurs lite senare. Den tror jag blir riktigt rolig!
Jag räknar helt iskallt med att kunna få till åtminstone en liten tavla att hänga upp nånstans. I värsta fall får det väl bli i klädkammaren...

/Blomma

Piercad

Nu gick det inte att stoppa längre.
Som myndig är det ändå hennes eget beslut, hennes ansvar att ta de konsekvenser som kan bli.

Usch!!
Än har jag inte sett henne, bara pratat med en sluddrig dotter i telefon.
Snart är hon nog hemma.
Det är möjligt att jag spyr när jag ser henne. Inte så trevligt bemötande kanske, men jag tycker det är så äckligt med hål i tungan!
Jag lagar ingen middag åt henne ikväll, hoppas hon åt tillräckligt innan hon gick dit, för nu lär det ta ett tag innan hon kan äta som folk igen.
Hoppas bara att hon sköter såret. Annars kan väl tungan ramla av! Riktigt, riktigt läbbigt!

/Blomma


Sjung- och danskväll

Ikväll var en sån kväll som man önskar sig oftare.
En kväll som jag kommer längta efter när tjejerna flyttat.
En sån kväll som kan få mig att känna att de aldrig får flytta.
Fast inte var kvällen så märkvärdig egentligen.

Jag storhandlade på Willys.
På vägen hem ringde jag för att få kassbärarhjälp.
Jag lassade ur kassarna och parkerade, det tog väl en minut.
När jag kom tillbaka var redan hälften uppburet!
Hoppsan! Positiva överraskingar kan jag inte få nog av.
Tog resten och gick upp.
Jag hörde antydningar och annat, bl.a en slängd sko, som tydde på att det hade bråkats, men varför låtsas om sånt. Nu var det rätt lugnt.
Sen visade sig mina allra härligaste tjejer!
Vi plockade ur kassar och in i skåpen, diskmaskinen plockades ur och i, tvätten var tvättad (!) och togs om hand, musiken dånade och tjejerna sjöng så högt så man kunde få örsprång, men så glatt så man började dansa och samtidigt for vi runt varandra utan att stöta oss, bara plockade undan och fixade sallad och gjorde nytta och lagade mat och hela tiden sjöngs det.
Det var så hela kvällen.
Vi var lyckliga familjen! Eller vi ÄR ju lyckliga familjen.
Fin middag med levande ljus och god fredagsmat.
Glada tjejer som det gick att ha diskussioner med. Politiska t.om, hur bra ÄR egentligen nya regeringen?
Och jag blev glad och erbjöd mig att skjutsa Smultron som var lite sen, så då blev hon glad, och båda tjejerna fick hårspray från Willys och då blev de glada och vi bara överöste varandra med gladhet och positivitet så hela hemmet hade en positiv tryckvåg som bara förökade sig.
Precis samma sak som kan hända med negativa tryckvågor! Och det är INTE så kul när de fortplantar sig! Men nu är allt toppen!
Och båda tjejerna ska, utan knot, ta sista bussen hem! Men herregud! Förekommer sånt? Jag är helt förstummad!
Min härligaste kväll på länge.
Ingen kan ta det ifrån mig!

/Blomma


Harmoni mellan varven

Mot alla odds har vi städdag idag.
Hallon hade glömt. Vadå? Har vi städdag på torsdagar? Va? Det visste inte jag!
Men vi kom igång så smått, trots långa telefonsamtal och kompisar som ringer på.

Smultron fick nåt tokryck och ville plötsligt ha tillbaka nån gammal skiva av Hallon. Och det skulle ske direkt! Nu! På sekunden! Att hon måste vråla så. Och Hallon skrek tillbaka. Smultron rotade och rotade runt tills hon faktiskt hittade den. Under tiden skrek de på varandra så våra stackars grannar säkert fick ont i öronen.
Nu är det lite väl hög musik på och både Smultron och Hallon sjunger så väggarna skallrar. Städar gör de förhoppningsvis också. Smått harmoniskt tycker jag, men jag tror inte Särbo skulle hålla med.
Vi får väl se hur länge det håller i sig.

/Blomma

Vardagslyx

Åkte bara hem och vände, sen direkt till föräldrarnas dukade bord.
Lyxigt värre! Efterrätt t.o.m, och det en helt vanlig onsdag.
De var så glada att se oss, och tjejerna var gulliga och charmerande, förutom när de bråkade om vem som fick mest skagenröra (patetiskt ju!).

Tittade på bönderna och deras blivande fruar. Det är så trevligt det programmet! Riktigt, riktigt treeevligt!
Fast man undrar ju hur vanligt det är att gästerna släpar med sig hästar när de kommer på besök! Eller ilskna hundar!

/Blomma




Skratta eller gråta?

Försenad lämnar jag jobbet.
Kommer till försenade tunnelbanor.
Och förstås försenade pendeltåg.
Så kommer man då äntligen hem till ett hem stökigare än stökigast.
Ett enda virrvarr av skolböcker, jackor, kläder, tidningar, skor, tjejer, makaroner, ljus, ljus och åter ljus spridda överallt, placerade i allt från ljusstakar till vanliga tallrikar.
Ja, så ungefär ser det ut när jag kommer hem.
Och då kommer Hallon så glad och berättar att hon plockat ur och i diskmaskinen, och jag ser på henne att hon vill att jag ska bli glad över det.
Och Smultron sitter och pluggar helt ihärdigt för första gången på länge.
Men alltså, det var nåt så fruktansvärt stökigt så jag höll ju på att smälla av.
Kan man bli glad över lite duktighet mitt i all röra?
Jag försökte.
Berömde först och jagade igång dem sen.
Varför kan man inte bara vara glad?

/Blomma


Jag vände i dörren

Jag hade lämnat lägenheten i Smultrons våld i lördags.
De skulle vara här ett tag och sen dra vidare.
De vanliga kompisarna trodde jag då. Alltså 4-5 st.
Men de var visst 11. Nåja, de kunde varit 100 också!
Vi bestämde igår att jag kommer hem söndag kl 16, så hinner de vakna och plocka undan i lugn och ro.
Jag kom hem en kvart innan, och Smultron var uppe och mötte mig i dörren med orolig blick och sa stressat -Gå inte in i köket, vi är inte klara än. Så försvann hon snabbt som en vind in i köket och drog igen dörren efter sig.
Jahapp, jag var ju lite tidig, så det var väl bra om de var igång ändå. Men jag var hungrig och ville in i köket.
Efter att ha plöjt mig igenom hallen, som man knappt  kom in i för alla skor och kassar och jag vet inte vad, så började jag känna en viss irritation.
I vardagsrummet satt Hallon med kompis och smaskade i sig det sista ur några skålar, med kastruller och annat över hela bordet.
Då fick jag nog. Började skälla och bråka och sa att jag går ut och promenerar och när jag är tillbaka, då är ni banne mig klara!!!
Smet in i köket och roffade åt mig ett päron och sen ut i skogen och luffade runt. 
Jag gick med arga steg tills all ilska runnit av mig.
Mötte några kossor i skogen!! Mycket märkligt!
Sen började det regna.

När jag kom hem igen var det rätt fint.
Ett trasigt Ikea-glas var nog den enda bestående skadan, så det var rätt ok ändå.

/Blomma


Mess

Var på Hemmässan idag.
Mycket folk.
Många ljus.
Många barnvagnar.
Och kuddar.
Och tavlor. Jag hoppas på att vinna en nån gång.
Fast i mitt minne är allt ett enda virrvarr.
Vad var det egentligen jag såg?

En kompis kompis jobbade en gång på ett hotell som var fullbokat pga nån stor mässa, och svarade då i telefon till en som ville boka:
No, all rooms are occupied because there is a big mess here in Stockholm that week.
Det är säkert en ovanligt vanlig felsägning.
Fler vanliga felsägningar som jag hört och som säker massor av svenskar sagt:
* När jag var på språkresa i England och skulle gå på diskotek, säger en svensk tjej till vakten: - do you want to see my leg? Hur många har inte sagt det! Halva svenska folket! Vi gör ju bort oss!
* En kompis hade amerikanska vänner på besök och skulle bjuda på chokladbollar (eller som man sa förut: negerbollar), föräldrarna säger förtjust till vännerna: -This is nigger balls, please taste some. Jag fick aldrig höra om vågade smaka...
* Jag skulle bokstavera på engelska och kom inte på något annat än: -G, as in Gorilla. Stort skratt av den engelsman jag pratade med.
Kommer inte på fler just nu. Kanske nån annan gång.

/Blomma

Den där lägenheten...

Jag har inte hört nåt snack om tonårsflytten på länge.
Försöker plantera små idéer i Smultrons hjärna som leder åt ett annat håll istället.
Pengar t.ex!
Spara till resor och annat kul så länge hon bor hemma.
Hon märkte också sårbarheten när hennes väska blev stulen och allt där i måste ersättas. Såna marginaler hade hon inte räknat med. Bra erfarenhet, även fast den var tråkig.
Om hon väntar ett år till så blir det också ett år till i bostadskön, och troligtvis lite mer att välja på.
Ja, såna fröer som får växa och gro ifred, så hon ändå känner att beslutet att vänta lite med flytten är hennes eget. Sånt är viktigt för Smultron. Vill bestämma själv! Alltid!

/Blomma


Mellan fyra ögon

Jag hämtade Smultron på jobbet ikväll.
Hon hade fått möjlighet till lite extrajobb, så det var bara att passa på.
Som tur var för henne så behövde bilen luftas lite efter att ha blivit stående några veckor.
Vi fick en trevlig stund i bilen tillsammans.
Helt klart värd att ta till vara på.
Vi pratade bl.a om min första kärlek.
Det var intressant tydligen.
Hon tycker jag ska kontakta honom.
Det är hon rätt ensam om.

/Blomma

Räkna steg

Idag har jag gått 21470 steg!
Jag räknar alla steg jag går.
Nojig?
Nej då, har blivit med stegräknare bara.

/Blomma

Svåra beslut

Vissa beslut är alldeles för svåra att fatta. Istället tas de inte alls.

Men vad är det för feghet?

Hur ska något då kunna förändras?

Eller vill jag egentligen inte ha förändring?

Vill jag ha gammal invand trygghet istället för att kasta mig ut i världen och kanske aldrig få tillbaka samma trygga liv?

Men om inte, ska det bara fortsätta och fortsätta utan förändring då?

Vill jag ha det så?

Vågar jag chansa och ta det ganska läskiga steget?

Jag vet ju inte hur det blir om jag gör det!

Jag är rädd.

Jag vill ha förändring.

Hur ska det gå ihop?


/Blomma

Inte galen, bara störd

Jag hoppar runt i lägenheten när jag borstar tänderna.
Jag trampar omkring när jag hänger tvätt.
Jag står och tokspringer på stället när jag tittar på tv.

Jag undrar hur bra det är med stegräknare egentligen...

/Blomma


Comviqs fel alltihop!

Med anledning av att jag för länge sen låst hemtelefonen för utgående mobilsamtal, för att inte gå i personlig konkurs, så vill teenisarna låna min mobil för att ringa vissa "superviktiga" samtal när deras kontantkort är slut.

-Mamma får jag låna din mobil? Jag loooovar att bara ringa under en minut. Bara jättesnabbt. Snälla!!!
-Ja, ring lite snabbt då.
Låååång tid senare, när jag glömt bort den utlånade telefonen hör jag:
- Men oooj! Jag måste sluta nu, jag har mammas telefon!
Den räkningen ser jag INTE fram emot!

Det är Comviq kompis fel alltihop!
Tjejerna är så vana vid att kunna prata precis hur länge som helst, så när de väl ringt upp vill de inte sluta, utan sitter med mobilen på när de chattar och säkert när de går på toa också!
Som Teliareklamen där tjejen sover med pågående samtal i luren.
Om det blir hjärntumörer av mobiler så ligger de unga riktigt risigt till.
Vi får hoppas att det inte är så.

För säkerhets skull har jag ingen trådlös hemma, de strålar ju värre än mobiler.
Och, om jag ska vara ärlig, så tror jag att alltför mycket tid skulle gå åt till att leta reda på den lösryckta telefonen i sängar, under soffkuddar, på toaletten, i nån garderob och varför inte i kylen.

Nej, jag jagar istället en nygammal trådtelefon med riktigt lång sladd, där hela telefonen är en enda lur med knapparna i luren, som man kan lägga ifrån sig på bordet eller hänga upp på väggen för att lägga på.
Jag har en sån, men den är säkert 20 år och håller på att lägga av.
Det måste väl ändå finnas nytillverkade att köpa?! Den modellen är perfekt!

Nu skulle man väl kunna tro att jag är en bakåtsträvare.
Men inte alls! Jag bara gillar den där gamla modellen. Det är så fiffigt med sladd så man kan hitta telefonen om man tar tar i sladden och följer den. Då kommer man också till den som pratar. Mycket praktiskt!

/Blomma




Lättövertalad 2

Och Smultron tjatade sig till min mascara!
Som jag hade bestämt mig för att inte låna ut.
Jag kommer ihåg min pojkvän i gymnasiet.
Jag tyckte han var så enormt tjatig och jobbig mot sin mamma, men det fanns en anledning. Det lönade sig! Till slut gav hon alltid med sig! Fast då hade han tjatat öronen av alla i närheten.
Jag tänkte att så skulle jag ALDRIG bli som mamma!
Och jag har hållt det löftet tills nån gång när tjejerna här hemma blivit tonåringar och man till slut inte orkar stå emot mer. Efter några såna eftergifter, så tjatar de desto mer.
Fast när jag väl bestämt mig ordentligt, så får det bli så. Och det märker de. Själv märker jag ingen skillnad på hur jag låter, men det gör de.
Men idag orkade jag inte bry mig.

En trött mamma är sällan konsekvent.
En pigg och utvilad och skärpt mamma orkar stå emot det mesta. Det är alltså så man alltid ska vara, hur nu det ska gå till.

/Blomma

Lättövertalad

Hallon, min söta, underbara yngsta tjej, har ett otroligt övertygande sätt och kan tyvärr övertala mig lite väl lätt ibland.
Nu fick hon låna med sig min digitalkamera när de skulle hem till nån, för mig okänd, person. Jag skulle väl gissa att det utvecklar sig till någon fest.
Vad har jag gjort???
Kanske man kunde spela på det här. Satsa på om Hallon kommer hem i tid, utan att lukta rök eller alkohol, och med en hel kamera.
Vad är oddsen på att hon klarar allt det?
Vet inte, men självklart tror jag på henne!
Jag måste ju ändå lita på henne. Ge henne en chans till. Och en till. Och en till...

/Blomma


Betalar inte folk Tv-licens?

Eller är det bara politiker som tycker att de kan välja att inte betala?
Jag betalar självklart.
Jag trodde alla gjorde det, godtrogen som jag är.
Men herregud, vem vill ha en snigel på ögat!?
Jag vet ingen som inte betalar. Eller är det så att om man inte betalar så är det inget man talar stort och brett om, utan det kommer bara fram om man blir granskad.

Jag gjorde ett litet politikertest de hade i nån webtidning, Aftonbladet tror jag. Enligt det testet kunde jag inte bli politiker för att jag hade anlitat svart arbetskraft.
Jo, det är sant!
Jag anlitar ständigt bilmekaniker svart.
Den mannen har räddad mitt liv, kan man säga.
Hur skulle jag annars haft råd, under en viss tid i mitt liv, att ha bil?
Skjutsa barn hit och dit och handla och fixa, åka på semester, ett måste!
Visst borde man kunna klara sig utan, men det kan inte jag.

Så alltså kan jag inte bli politiker.
Undrar hur många som klarar ett sånt test...
Inte många politiker vi får kvar snart.
Fast jag tycker nog att de ändå kunde betala TV-licenserna!

/Blomma

Fredagsgrill

Tänk att Smultrons dåliga samvete gjorde att hon faktiskt, helt frivilligt, ställde sig att feja i köket igår.
Sen fejade vi halva kvällen, allihop, så idag var det underbart att komma hem till ett fint hem.

Grillmat idag gör både tjejerna och mig glada, fast av olika anledningar.

/Blomma


Smultron vs Hallon i köksringen

Smultron och Hallon bråkar runt på köksgolvet i ett enda trassel.
Smultron får in ett bra grepp, spänner ögonen i lillasyster och säger hotfullt: -Jag skulle kunna döda dig nu, men jag vill inte!
Hallon lägger av sitt allra värsta fnitter, försöker få övertag och byter grepp samtidigt som hon ansträngt väser fram: - jag kan döda dig också, men jag vill inte.

Kanske jag skulle anmäla dem till brottnings-VM?

/Blomma



Tunga ben

Visst kan det vara positivt med tonåringar ibland?
Men visst är det väl det? Visst? Jag har väl inte inbillat mig?
Varför inte lite oftare undrar jag.

Det går inte att känna sig hängig här hemma.
Antingen ska man vara dödssjuk, för då hjälper de förhoppningsvis till, eller så ska man vara otroligt frisk och pigg och allert för att det ska funka.
Men om man precis orkar jobba, och sen pallrar sig hem och lagar middag och vill ha lugn och ro resten av kvällen och lägga sig tidigt.
Då är det fullständigt omöjligt!

För en myndig rackare ska ut och festa en onsdag!
Och en mindre myndig skruttunge förhandlade sig till att gå ut en sväng ikväll fast hon inte fick, men hon ska komma hem snart. Vi får väl se hur det blir med det.
Och däremellan har de nästan slagit ihjäl varandra.
Och avreagerat sig med dånande musik.
Men visst är de väl bedårande, de små flickorna?

Men jag då, som behöver sova!
Jag är ju inte riktigt friskt än faktiskt!!!!
Kan nån fatta det kanske?

Jag tror jag skaffar mig en hund istället :-(
Eller en hemmaman! Jaaa!

/Blomma


Söt mattehjälp

Pluggtime.
Hallon, kom hit och börja med läxan nu!
sött marsvin

Att man ska behöva hjälpa lillmatte med matten. Nu är hon igång iallafall!
Vad sa du... 1428 x 597? Då ska vi se här....
mattesvin


/Blomma

Kameratips för digitalare

Min trasiga kamera är hel igen!
Jag bara måste dela med mig av min nyvunna kunskap som den snälla människan på Expert hjälpte mig med.
Jag gick ju dit med kameran, och tänkte att de kanske faktiskt kunde ha någon kamerakunnig expert i butiken, som kanske kanske kunde fixa min kamera, eller iallafall säga att den var fullständigt kaputt. Så jag visste om jag skulle sörja eller inte.
Jag fick ju guida experten lite grand, men när jag själv började spåna på om det kunde var nåt med minneskortet, Då! kom han på nåt, experten!
Han frågade om jag hade formaterat minneskortet nån gång.
Självklart inte! Jag visste inte ens vad det var, eller att man överhuvudtaget kunde göra det. Och varför i jessenamn skulle jag göra det? Kameran fungerade ju. Iallafall nyss...

Men så här är det enligt experten:
Minneskorten måste formateras då och då, för att ta bort rester av gamla raderade kort.
SÅ nu är det gjort.
Och nu fungerar kameran.

Det är så trevligt när saker fungerar. Det är ju därför jag en gång köpt dem!

/Blomma


Pestens tid härjar

Ge mig en miljon eller så.
Den här månaden är inte snäll mot mig.
Sjukbesök två gånger (mycket ovanligt för mig)
Sjukskriven en vecka (har nog aldrig hänt tror jag)
Stulen väska från Smultron som ju innebar nytt månadskort, id-kort, låsbyte, nya nycklar, träningskort, skinnjacka (ja! den låg i väskan!) mm mm.
Och så idag var jag hos tandläkaren OCH HADE ETT HÅL!!! Men det händer ju bara inte.
Och idag fungerade inte mitt kontokort.
Vad är det här för hemsk tid?
Men kameran var inte trasig! Det gjorde mig nästan euforiskt lycklig!

/Blomma


Tjejerna och jag

Smultron fixade köket utan att knota.
Tänk att så lite kan få mig så glad!
Det kan bero på att det inte hör till vanligheterna.

Hallon såg jag nyss i 10 sekunder som det tog henne att slänga in sina väskor och borsta på lite rouge.
Swisch! så var hon iväg igen.
Man undrar nästan om det ens hände.

Och jag, jag bara käkar glass!

/Blomma

Cykeltok

Jag klurade på var jag skulle gå idag, men kom istället fram till att jag cyklar in till stan!
Så! Från mitt förortsförråd plockades den nyrenoverade cykeln fram.
En cykelkarta fick också följa med.
Det var inte så lätt att följa den där cykelkartan, för vägarna stod inte utskrivna, bara ritade.
På ett ställe hade jag verkligen ingen aning om jag skulle åt höger, vänster, framåt eller bakåt!
Fullständigt förvirrad vände jag och vred på kartan och försökte förstå, men jag gav upp och frågade en snäll gammal man istället. Han visste en så bra cykelväg så jag kom nog rätt just där, men innan körde jag lite onödiga omvägar. Tyckte jag kom till samma plats två gånger t.o.m!
Sen när jag kände igen mig var det bara skönt att cykla fram längs med vattnet.
Fikade i solen och tog mig sen hem med kommunala medel. Cykeln med.

Så rosiga kinder har jag idag.

/Blomma


Finfint väder ute, så jag tänkte promenera.
Måste bara hitta nån promenadkompis.
Det blir lite roligare då.
Min goda vän och granne, nu får du allt komma hem och promenera med mig igen!
Vad är väl Asien mot sköna promenader i hemtrakten?
Liiite bättre kan jag tänka.

/Blomma

Kulturell dag

Var på utställning på Bonnierhuset.
Spöregn och åter spöregn på vägen dit.
Kände mig som en dränkt katt.
Det första man kommer in till är ett helt golv fyllt av snälla vågar. Alla visar olika, men ingen verkar visa riktig vikt, utan bara lägre.
De hade väldigt nyttig lunch, så efter viss tvekan, främst från Särbo, så käkade vi där. Riktigt gott.
Sen fick vi ta ett varv till på utställningen för det hade börjat regna igen.
Till slut gick vi ändå i duggregn.

Sen bio: 7 miljonärer.
Rätt kul och lite spännande.
Lättsam. Inget om man vill ha nåt djup i filmen, men klart underhållande.
Susanne Reuter var otroligt kul när hon slogs. Ettrig som få.

Sen vi kom hem har tonåringar har svischat fram och tillbaka här, men nu är det lugnt med Särbo bänkad framför fotboll: Sverige - Spanien.
T.o.m jag tycker det är rätt kul, för Sverige spelar så bra!
Men lite paus måste jag bara ta ibland...

/Blomma


Oväntat besök

En liten flicka på runt 4 år, stod utanför min dörr nyss när jag kom hem från affären.
Jag: -hej
Liten flicka: -hej
-var ska du då?
-till Cornelia
-bor hon här? frågade jag och pekade på dörren mittemot min.
-Nej, jag bara väntar här.
-Vet din mamma att du är här?
 -Jaaaa. nickade hon så ordentligt men såg väldigt finurlig ut.
-Du kanske ska gå hem till mamma då, om inte Cornelia är här.
-Men jag kan bara vänta här. Cornelia sa att hon bor här i nån port.
-Är Cornelia lika stor som du?
-Nej, hon är jättestor och går i skolan.
-Jaha, har hon en lillebror? försökte jag klura ut för att veta vilken familj hon skulle till.
-Nej, men hon pratar liksom Corneligt. (!) Sa den lilla kluriga ungen med ett full-i-sjuttonleende.
-Det bor en liten flicka här mittemot, så jag kan hjälpa dig att ringa på och se om hon är hemma. Vill du det?
- Mmm.
Jag ringer på och till slut öppnas dörren av en mamma med liten dotter som känner igen lilla flickan från dagis, så hon tar sig an henne. Hon bor visst några portar bort bara.
Det var nog väldigt tveksamt om hennes mamma visste var hon var nånstans.

Världen är full av små söta busungar.
Sen växer de upp...

/Blomma

Svindyr kamera har lagt av

Nu har kameran lagt av. Bara sådär.
Den låtsas ta ett kort, sen fastnar den i nån blinkande fas som aldrig går över förrän man plockar ur batterierna.
Ska det vara så Sverker?
Säg nu inte att digitalkameror är samma skrot och korn som mobiltelefoner, som håller högst 2-3 år.
Då blir jag deprimerad!
Den var ju svindyr min kamera.
Jag fick pengar och presentkort på en födelsedag för snart 3 år sen, och köpte sen kameran runt årsskiftet. Den är alltså inte ens 3 år gammal.
Är det så dålig kvalitet på dem?
I så fall är det ju verkligen ingen idé att lägga ut många kronor på en.
Däremot kan det nog vara idé med tilläggsförsäkring på 3 år om det finns.
Nu vet jag inte vad jag ska göra.
Jag kan omöjligt köpa ny telefon. För dyrt. Trots alla presentkort, så fick jag ändå lägga till en hel del själv. Det var minneskort för 700 kr, väska 200 kr, laddningsbara batterier för flera hundra och laddare och hur mycket som helst mer och så en del för själva kameran också.
Nu har minneskortet sjunkit drastiskt i pris sen jag köpte. Alltid nåt.

Varför är alla dyra grejer så dåliga nu för tiden?

/Blomma


UR söker tonårsföräldrar

Nu gör jag lite reklam här och hjälper Odd [email protected] som ska göra en reportageserie för UR om tonåringar och deras föräldrar.
Kontakta honom. Han vill komma i kontakt med er.
Hälsa gärna.

/Blomma

Jag bara roffar åt mig sällskap

Särbo ringde precis för att höra hur jag mådde.
Sällskapssjuk och ensam som jag är just nu, så hakade jag på direkt och babblade och babblade och förklarade hur man gjorde potatisplättar (det var faktiskt han som frågade) och annat jätteintressant.
Inte många ord fick han sagt innan han var tvungen att lägga på för jobbet behövde också göras.
Jahapp. Snopet.

I förmiddags hade jag fullt sjå med att få iväg Smultron och övernattande kompis till plugget. De hade en sovmorgon som nog kunde platsa i Guinness rekordbok (eller Gunnars rekordbok som Hallon kallade den när hon var liten)
Dessa två tjejer var nog ute en aning för sent igår, och trodde väl att de kunde sova hela dagen, men tji fick de!
En inte-längre-så-sjuk-men-ändå-tillräckligt-för-att-vara-hemma-och-kurera-sig-mamma var på dem med näbbar och klor och blöta trasor för att få upp dem ur sängen.
Jag t.o.m ringde Smultron, och med mycket sträng och myndig stämma låtsades vara hennes rektor som saknade henne i skolan.
Stort garv!
De kom iväg till slut ändå. Jag hoppas till skolan!
Pust!
Jag tänkte ta mig ett snack med hennes mentor för att höra hur det egentligen ligger till med närvaron, men tydligen är det inte riktigt klart hur mycket de får berätta för en myndig elevs förälder.
Men vadå!
De ska väl vara glada att jag bryr mig om mitt barn!!!

/Blomma

Mitt liv på ett kvitto

Vad kan man få ut av att titta på mitt kvitto från igår?

konsumkvitto

Bara massa rengöringsmedel och müsli!!
Kul typ va?
Eller vad kan man egentligen få fram av ett kvitto?
Någon paparazzi e.d som har lust att försöka sig på en analys?

Men nu har jag väl lite för mycket tid ändå!


/Blomma

En fastighetsskötare kom förbi

En gång till idag kom han och fixade lite grejer, min snälla fastighetsgubbe.
Jag småpratade lite (för mycket?) med honom.
Kom ju på både det ena och det andra.
- Ja just det, det är ju en trasig lampa där ute också. Fixar ni det, ni fastighetsskötare?
- Och såna här små djur du vet, typ pälsängrar. Har du nåt spray för sånt?

Han tyckte jag skulle ringa Anticimex, för tydligen har vi avtal med dem.

Men sen! Sen när han skulle in i Smultrons rum och skruva upp några små garderobslås. Då hände nåt!
Jag försökte redan innan han gick in att ursäkta mig och säga att där inne, där bor det en TONÅRING!
Så jag ska försöka röja en liten gång så du kommer fram.
Men sen när han gick in.
Då tittade han på klädhögen och log lite snett och sa:
- Det är där pälsängrarna kommer ifrån. Om man rensar upp alla kläder från alla golv så ger de upp efter ett tag och försvinner.

Jaha.
Och jag som trodde jag skulle kunna utrota dem eller spraya ihjäl dem.
Men om kläderna ska upp från tjejernas golv och aldrig mer få hamna där, då är det rätt kört.

/Blomma

En lista

Hittade listan hos http://josefinkristin.blogg.se/041006095538_ny_lista_.html genom nybloggat.
Är inte jätteförtjust i såna här listor, men den här var kort och lättsam. Rätt kul.

1. Ta närmaste bok och slå upp sidan 18, rad 4 - vad står där?
"he has no tie - he probably has an appreciable number of ties in his"

2. Sträck ut din vänstra arm så långt du kan, vad rör du vid?
köksbordet
3. Vad var det senaste du såg på tv?
Zappade runt lite. Men det var nog nyheterna som var sist.

4. Utan att se efter, gissa vad klockan är:
12:15 OJ!!! den var ju 12:15!

5. Bortsett från datorn, vad hör du just nu?
Dotter som surplar mjölk och bläddrar i en tidning

6. När var du senast utomhus och vad gjorde du då?
För två dagar sen!!!! Tog en minipromenad. Ska snart ut och gå så långt jag orkar.

7. Vad tittade du på innan du började svara på den här undersökningen?
Min mail och nybloggat.

8. Drömde du något inatt? I så fall - vad?
Det kommer jag inte ihåg längre.

10. När skrattade du senast?
Nyss åt Smultron när jag frågade vad hon läste så svarade hon lite disträ -jaaadu, massa saker! Då skrattade jag åt henne.
Unge! Jag menade ju vilken tidning. Ett litet leende fick jag tillbaka och så svarade hon det jag velat veta
-Jaha, Cosmopolitan.

11. Vad finns på väggarna i rummet där du är nu?

En tavla, almanacka, panelgardiner som döljer en dörr.

12. Har du sett något konstigt på sistone?
Ett tåg stod alldeles stilla utanför mitt fönster igår kväll. Efter ett tag släcktes alla lampor i tåget och skyltarna: ej i trafik tändes. Sen gled tåget ljudlöst vidare, långsamt långsamt som ett riktigt spöktåg.

13. Vad tycker du om den här utmaningen?
Rätt kul. I brist på annat. Lättsam.

14. Vilken var den senaste film du såg?
Nej jag vet verkligen inte. Jag har inte ro att se hela filmer hemma i soffa, utan det blir på bio. Men vänner såg jag igår på tv. Jo, senaste filmen på dvd måste ha varit "Be cool" med John Travolta. Lite knäpp film.

15. Om du blev multimiljonär, vad skulle du köpa?

En finfin lägenhet väldigt centralt med en stooooor terrass (om jag inte hittar en hyresrätt vill säga!) Ny bil. Slänga ut alla gamla paltor och köpa en helt ny garderob. Massor av prylar antagligen. Och en stuga i skärgården. Och en båt. Resor, resor och åter resor.

16. Berätta något om dig själv som folk inte känner till.
Folk tror av någon anledning att jag är bra på att måla, men den enda tavla som jag har målat är ett ÄPPLE!!!
Fast det blev rätt fint...

17. Om du kunde förändra EN sak i världen, utan att ta hänsyn till politik och skuldkänslor, vad skulle det vara?
Få människor att vara på djupet mer förstående mot varandra. Det skulle få så många bra sidoeffekter som att krigen upphör, mobbing upphör, diskriminering upphör, alla hjälper varandra mer. Ja, en fin värld helt enkelt.

18. Tycker du om att dansa?
Jadå, fast jag hoppar nog mer omkring.

19. George Bush?
Han har nog rätt lågt både IQ och EQ skulle jag gissa.

20-21. Vad skulle dina barn heta, pojke resp. flicka?
Sol och Måne. Eller Glader och Toker. Nej, bara skojar. Mina ungar heter ju redan Smultron och Hallon! Pojken hade väl fått heta Blåbär.

22. Skulle du nånsin överväga att bo utomlands?
Inte på heltid, men kanske nån månad då och då. Eller ett år eller så. Det är nog lärorikt och spännande och av någon anledning tror jag att det skulle vara väldigt kul!!!

23. Vad vill du att Gud ska säga när du kommer till pärleporten?
Hmm. jag tror varken på Gud eller Pärleporten.
Men om... då kunde han väl säga: Välkommen kära Blomma. Här ska du få ett riktigt paradis och bli ompysslad och road av de allra hunkigaste av hunkar. :-)

24. Vilka fyra personer vill du ska svara på de här frågorna?
http://www.millaflower.blogspot.com/
http://www.lotten.se/
http://skolblogg.blogspot.com/
http://www.klimakteriehaxan.blogspot.com/
Men om de redan har svarat på den här nån gång då? Skicka vidare bara eller skit i listan. Det är ju inte hela världen.

/Blomma

Hyresrätt är bäst!

Jag passade på att ta hit fastighetsskötaren för att fixa en del grejer här hemma.
Det är så perfekt när man själv inte har tid eller lust eller ibland inte råd att fixa läckande kranar och annat. T.ex fick jag en ny spis i början av året. Riktigt uppiggande.
Jag tror nästan att jag ska lyckas med att få ett nytt köksgolv också, men för att vara taktisk är det bättre att vänta till februari när den nya budgeten är påfylld med reparationspengar.
Egentligen är det bara tre år kvar tills golvet ska bytas.
Men vadå!
Tre långa år!
Jag tar det hellre i februari om det går.
En skarv är öppen så när jag ska skura och svabba (som jag verkligen gör ofta. inte!) då kan det ju faktiskt bli vattenskador.
Nu är det så att jag inte bara utnyttjar mina små rättigheter i små små doser, utan jag har faktiskt målat två rum också. Så snyggt blev det. Smultrons rum, som hon hjälpte till med, och mitt sovrum.

Jag vill ha kvar hyresrätterna!
De är så bra.
När jag var nyskild och hade fått tag på en lägenhet och var så nöjd, så började snacket om att de skulle sälja ut lägenheterna.
Jag höll ju på att få panik.
 Var skulle jag då ta vägen?
Flytta hem tillföräldrarna med två ungar?
Och när mina barn ska flytta. Ska jag då köpa tre lägenheter på en gång inkl min egen? Knappast.
Nej, det är faktiskt nödvändigt att ha kvar hyresrätterna.
Bostadsrätter finns ju, och om det behövs fler, så är det väl bara att bygga.
Och då bygga alla sorters rätter.
Upp till kamp!
Låt hyresrätterna vara!!!

/Blomma

Chokladprovning

Sånt här pysslar sjukskrivna med, om någon nu trodde något annat.
Choklad
Så!
Nu har jag haft min lilla chokladprovning.
Det var Drostes superior med smakerna: Karamel, mandel och Orange 75% cacao.
Min favorit var mandeln som tog slut på ett kick. 
Karamellen var det dajmliknande knaster i. Rätt gott men det fastnar i tänderna.
Orange cacao 75% var också rätt god, men det räcker med en bit till kaffet. Bra om man vill äta med måtta alltså!

Min egenhändigt utsedda vinnare är: Mandel
Den får hela
i betyg.

/Blomma


Men tänk på oss då! Vi vill också!

På tv just nu: debattprogram om barnuppfostran.
Och annars går det nannyprogram på både engelska och svenska, nannyakut och debattartiklar om curlingföräldrar, nätföräldrar och tidningshyllorna bara väller över av alla föräldratidningar.
Till skillnad mot för några år sen, när det bara fanns Vi föräldrar.
Jag undrar om alla dessa program hjälper föräldrar eller bara gör dem förvirrade? De ger ju ändå en del tips.
Allt sånt som dyker upp kommer alltid liiiite lite för sent för mig.
Även barnprylar. Som man iofs klarade sig bra utan.
T.ex lekpalats och lekställen var man än kommer. Små lekhörnor på restauranger.
Det enda som fanns när mina barn var små var bollhavet på Ikea.
Punkt.
Där fick de små telningarna roa sig när mamma hastade runt för att köpa lite servietter.

Men nu skulle det finnas något för tonårsföräldrar.
Något nätverk, tidningar, frågestunder på radion, tv-program med tips hur man ställer sig när det plötsligt bara står en kaxig tonåring i ens hall och tänker dra iväg utan att säga vart.
Ska det också komma för sent för mig och alla andra med ungar som föddes i förra århundradets babyboom runt 1990?
Jag har faktiskt fått en förfrågan om att ställa upp i ett radioprogram om tonåringar, men är lite feg, vet inte om jag vågar.
Jag funderar vidare. Antagligen tills det blir för sent...

/Blomma


Ring ring

Jag passar på att ringa överallt.
- För att fixa den läckande kökskranen
- Andra små defekter i mitt hem
- SvD och DN för att inte få båda, utan att den ena tar vid där den andra slutar
- Trasig lampa i området
- Mor o far
- Försäkringsbolag

Säkert kommer jag på fler att ringa. Farmor skulle nog bli glad för en pling.
Man skulle helt klart behöva en dag ledigt i veckan för att sköta sånt här.

/Blomma


Hemma en vardag

En rätt skön men lite långtråkig dag.
Har gått omkring här hemma i lägenheten för att träna.
Så länge jag går upprätt fungerar det rätt så bra.
Utan huvudvridningar, utan att böja mig ner känner jag mig nästan normal.
Så normal så jag tyckte att Särbo och jag kunde gå ut och gå lite.
Vi kom inte långt förrän jag blev sjösjuk.
Särbo hade med sig lite olika chokladsorter för att jag missar chokladprovningen imorgon.
Så gulligt!

Imorrn ska jag försöka provocera fram yrsel. Det är tydligen bra för att träna upp balanssinnet igen.

/Blomma




Snurrigt värre

Det snurrar i skallen, men kan jag sitta stilla?
Nej, jag kan bara inte!
Jag har inte ro att sitta och titta på tv ens.
Min kropp vill röra på sig.
Jag känner mig som en envis gammal get. Bara VILL gå omkring, men då snurrar det runt.
Lyssna på min kropp?
Jomenvisst! vad bra det går.

/Blomma

Inget ont som inte har nåt gott med sig

Underbart hjälpsamma har mina tjejer varit idag.
Fast Smultron har jobbat, men lite har hon ändå hunnit med här hemma.
Hallon har varit helt fantastisk och städat och handlat och fixat massor.
Middan fick jag laga själv.
Det gick väl.
Jag är klart bättre idag.
Kan gå utan att hålla i väggarna, men det svajar en del.

En bra sak har det här lett till: Jag tänker fortsätta ställa högre krav på mina döttrar.
Jag märkte nämligen hur otroligt mycket jag egentligen gör, men det märks först när det inte blir gjort.
Det måste bli en förändring.
Jag kan inte fortsätta att godta bortförklaringar som nästan uteslutande handlar om att de inte har tid.
De får väl planera sin tid bätttre!

Jag kommer stanna hemma några dar ändå, kanske hela veckan kan vara bra så jag hinner bli fullständigt återställd.
Det trodde jag knappt igår när jag inte ens kunde sitta upp utan stöd.
Fast jag vågar mig inte ut än.
Det får vänta lite.

Nu blir det lite mera soffan för mig. Rätt tråkigt i längden faktiskt!
Imorrn ska jag kanske sortera lite fotoalbum.

/Blomma