Sista dan i år

Sista dan på året ska jag avsluta snyggt tänkte jag.
Börjar med att träna, sen lite röj här hemma i julestöket med ouppackade julklappar (i kassar alltså, inte kvar i paketen) och kläder överallt. Inte mina, men ändå. Jag får väl avsluta året med att tjata igen. Inte vidare snyggt till mitt snygga årsavslut men tyvärr nödvändigt.

Sen tänkte  jag avsätta lite tid åt mig själv ett par timmar med att måla naglarna och sånt skönhetspyssel jag sällan ägnar mig åt. Tycker inte det är särskilt kul, men till nyår får jag stå ut. Blir väl ändå inte särskilt uppiffad jämfört med många andra som springer ute på krogen ofta. Det är heller inget mål jag har. Jag är hellre naturlig.
Det lite sorgliga i naturlighet är att den blir lite mindre snygg för varje år som går.
En naturlig 20-åring kommer rätt långt utan smink eller uppiffning överlag, men vid 40+ börjar man behöva dölja grejer. Fast för att man behöver dölja det är det inte säkert att man gör det. Inte jag t.ex.
Måste köpa strumpbyxor också, missade visst det igår.

Ska också försöka få upp de tröttaste av trötta för att eventuellt släpa iväg på träning. Vi får se hur det går.
Jag tror det kan vara bra att avsluta året bra, t.ex med träning för då är det säkert troligare att man fortsätter så.
Min lilla teori. Alltså ska skitungarna upp nu!

Gott nytt år!

/Blomma

Shop 'til you drop

Var på en liten shoppingrunda idag igen. Den igår blev ju gratis eftersom jag istället valde att återanvända en gammal trasa.
Idag skulle jag hitta några piffiga smycken till trasan.
Stod och letade på Guldfynd, hittade till slut några örhängen och ett armband. Då upptäckte jag att jag borde tagit en kölapp, så jag tog en och det var åtta nummer före. Med två kassor borde det ändå gå undan.
Då hade jag inte räknat med kombinationen trögtänkt kassörska och krånglande kund.
De höll på i 40 minuter!!!
Den andra kassörskan tragglade på och avverkade kund efter kund, men de ville ju gärna titta lite och  välja och kanske ha inslaget.
Jag ringde dit Hallon som jag  visste var i krokarna, för lite rådgivning.
Vi babblade så jag naturligtvis missade mitt nummer!
Ställde mig bakom en kund i den trögtänkta kassörskans kö, för att hinna slinka in innan hon tryckte fram nästa nummer.
Då förstod jag att det tog tid i den kassan.
Kunden före mig hade tre smycken.
Kassörskan sa vänligt att du får ta tre och betala för två.
-Jaha, ska jag ta ett till?
-Nej du har ju tre så du kan betala för två av dem.
-Jaha, men då kan jag ju ta ett till och betala samma som jag skulle gjort annars, sa den kluriga kunden.
-Nej men då blir det ju fyra saker sa kassörskan. Du får ta tre och betala för två.
-Men om jag tar en till så blir det ju samma pris, sa kunden.
-Men då blir det fyra, och inte tre. Då får du ju betala mer, sa kassörskan. Vill du det?
-Neeej, sa den uppgivna kunden med en suck.
Där missade de att sälja en pryl. Nåja, det förstår hon nog aldrig.

Jag kastade mig in efter den kluriga kunden innan kassörska tryckt fram nästa nummer och sa att jag missade mitt. Jag fick en ond blick av en tjej som stod och väntade sig att få betala, hon hade nog numret efter mitt.
Nåja, jag skulle ju bara betala mina två små saker snabbt och kvickt utan inslagning.
Då sa naturligtvis kassörskan samma sak igen: - Du får ta tre saker och betala för två.
Men herregud, jag visste inte att det gällde de sakerna jag hade tagit.
Den irriterade kunden efter mig försökte tränga sig emellan och betala före mig, men jag tog kvickt som en vessla ett par steg till smyckeställningen och slet till mig ett armband och slängde fram på disken bland mina andra grejer. Allt som allt tog nog iallafall min lilla betalningsprocedur bara ett par minuter, så hon med ond blick kunde slappna av och betala.

Det känns skönt att ha något bestämt på nyår.
En liten nyårsshow ska jag se tillsammans med min goda vän och granne.
Det blir säker roligt.
Hoppas ingen får för sig att ha fest här hemma bara när lilla mamsen är i säkert förvar i stan...

/Blomma


Äh, den gamla trasan

Letade nyårsstass runt i varenda affär i ett förortscentrum.
Hittade något ibland men det var oftast för stort och i ett fall för trångt eller bara för fult eller ungdomligt.
Kom hem och laddade med lite käk för att åka vidare till nästa centrum när jag fick för mig att prova en gammal blåsa igen. En som jag senast igår ratade för den satt inte alls som för några år sen.
Visade den för Smultron, tänkte att hon kanske ville låna den, hon med ung kropp.
Hon ville inte låna men tyckte den satt perfekt och det var precis såna klänningar som var inne i år. Hon tyckte absolut att jag skulle ha den på nyår.
Jag tror jag tar den ändå.
Vem vet att den en gång suttit bättre?
Bara jag.
Och med snygga stövlar till så blir det finfint.
Det lönar sig ibland att spara gamla trasor, speciellt finkläder som sällan använts.

/Blomma

Älskade barn

Jag har inte känt mig helt pigg idag, nån släng av nåt virus kanske, så jag har inte orkat mycket mer än att titta på tv.
Såg bl.a ett program om människor i  olika åldrar som har något syndrom som bl.a ger deformerade ansikten.
Jag blev lite extra tagen av en familj med två tjejer lika gamla som mina, 17 och 19 år, där 19-åringen hade syndromet. Hon fick till slut ett jobb i Grekland och åkte iväg och jag kunde känna föräldrarnas stolthet över att hon lyckades komma över rädslan att inte duga och våga göra något hon ville.
När jag såg det kände jag sån kärlek till mina egna tjejer så jag bara var tvungen att ringa dem och säga hur mycket jag älskar dem. De tyckte väl inte det var något utöver det vanliga, utan är trygga i att alltid ha en familj som älskar dem. Även om jag tror Smultron tvivlar på sin pappa ibland bara för att han är obetänksam och rätt så egoistisk. Hallon har ju samma pappa men hon tar inte åt sig som Smultron som är en riktig drama queen vad gäller det mesta och reagerar med bl.a ilska mot mig. Han kunde ändå visa tjejerna att de är viktiga för honom. Ibland skickar jag ett sms till honom och ber honom ringa upp t.ex Smultron för att hon behöver det. Han tänker inte på det själv utan ringer alltför sällan. Då blir hon så glad och uppspelt när han ringer! Det borde ju ge mersmak kan man tycka.

/Blomma


Julafton på akuten

Så har vi hunnit med ett akutbesök på förmiddagen och även ett apoteksbesök på självaste julafton.
Smultron har något elakt virus på huden så nu har vi det bekräftat och fick även rådet att bunkra bakteriedödande medel och plåster för att det inte ska sprida sig.
Stackars liten. Sjuka stora barn blir så små så små och litar mycket på sin mamma igen för en stund.

Men nu ska vi fira jul, dvs tjejerna ska till sin pappas släkt och jag ska köpa sista klappen och fira imorgon istället.

Synd att frosten försvann, det var ändå lite juligare med frostvit mark än regnvåt.

/Blomma


Törstig gran

Granen som köptes igår som grisen i säcken eftersom den var innätad och platt, visade sig vara riktigt fin.
En söt liten knubbig gran med korta men täta barr som dricker som värsta a-lagaren eftersom jag tog morfars gamla fogsvans och sågade av en snutt av stammen.
Jag brukar göra det för att den ska kunna dricka bättre.
Den dricker upp det som får plats i julgransfoten på en kvart!
Lite för ynklig fot kan tyckas.
Varför gör de inte julgransfötter med stora behållare på flera liter?
Granar är träd! Och träd dricker kopiösa mängder!
Idag ska den kläs. Varje år sedan jag var liten har granen klätts dagen före julafton och skinkan har griljerats ungefär samtidigt. Så blir det i år med om allt går som jag vill.
Fast tjejerna har en pappa som vill att de kommer hem dit och pyntar också.
Så vi får ta det ikväll när alla är samlade igen.

/Blomma

Julstök och trötta ungar

Hur en hel dag kan gå åt att göra 2 kg köttbullar och köpa gran kan vara svårt att fatta.
Fast jag började med ett spinningpass förstås, medan tre tjejer låg och sov djupt.
När jag kom hem var en av dem vaken, nämligen Smultron som skulle jobba, men kompisen sov tungt till två!!! Och Hallon sov säkert till ett.
Det verkar jobbigt att vara ung!
Man måste ju vara vaken hela nätterna och halva mornarna för att ha riktigt kul. Även om det inte är kul. Men går man hem för tidigt kan man ju missa nåt!
Själv missade jag att köpa sista julklappen till Smultron, men det hinner jag imorgon, fast jag ska iväg och fika med farmor också. Hon blev så glad när jag sa att jag skulle komma. Det kan vara ensamt att vara gammal ibland.
Hon är inte ensam på julafton iallafall har jag just fått bekräftat.

Jag fattar nog ändå inte riktigt vad jag gjort hela dagen.
Tvätta och diska gör man ju liksom jämt, så det är inget utöver det vanliga, men köttbullarna tog rätt lång tid faktiskt.
Det är inget jag gör till vardsgs längre för ingen vill ha dem!
Jag fattar ingenting!
När hände det?
Någon gång när tjejerna började bli stora och stöddiga slutade speciellt Smultron att tycka om hemgjorda köttbullar!
Va?
Så är det, men nu i jul får hon testa igen. Hon testar dem just nu så jag får snart ett utlåtande.
Hallon tyckte de gick att äta så jag får väl vara nöjd för det lilla.
Men JAG och mamma och pappa och säkert brorsan och sambo tycker säkert de är goda. Det är bara dessa tonåringar som vill ta fram en blänkande påse ur frysen när de ska göra köttbullar. Det känns visst bäst för dem. Tryggt och säkert med mat i en påse eller kartong. Direkt från fabriken, utan risk att se vad det skulle vara gjort av.
Vad ska det bli av dem?

Kom just på en idé. Jag kanske skulle börja paketera mina hemlagade köttbullar i en blank påse och kalla dem för mammas köttbullar utan att säga att just jag är mamman. Hmmm, undrar om det skulle bli någon skillnad?

/Blomma


Jullov

Uppe i ottan och fotade soluppgången från vardagsrumsfönstret.
Kröp ner under varma täcket en stund till för att piggna till i lugn och ro.
Så kom jag ändå upp runt 8 och väckte Smultron som skulle åka och möta någon kl 9. Jag trodde det var mormor så jag ville få upp henne, men när jag förstod att det var en kompis hon skulle möta lämnade jag henne åt sitt sömnöde.
När jag satt och åt frukost hörde jag henne oroligt ropa på Hallon.
Jag svarade att hon inte var hemma, men Smultron var så förvirrad och förstod inte vem som stökade runt hemma den här tiden. Varför jag? Jobbade jag inte? Var jag ledig? I så fall är man väl inte uppe klockan 8? Eller är jag galen? Nej kära dotter, jag är vuxen och förståndig. Vill hinna med massa saker min lediga dag.
Som att köpa julskinka och gran, städa och feja och kanske ta en fika. Och de sista julklapparna skulle vara skönt att bli klar med. Till Smultron bl.a.

Nu mot den isiga bilen med isskrapan i högsta hugg.

/Blomma

Tonåringars komplicerade liv

Smultron sover i soffan och vill inte vakna. Jag kanske borde låta henne sova där hela natten, för hon sov visst inte mycket i natt. Festande hör tonåren till. Hoppas bara det går över. Det tycker jag redan att det har gjort till viss del.

Hallon är kär. Så gulligt så, jag väntar bara på att få se drömprinsen.
Skönt för henne att ha jullov nu, fast med hennes pluggtakt borde hon plugga intensivt varenda dag av lovet.
Det kommer inte att ske. Jag lovar.
Det hade inte varit troligt förut och chanserna har knappast ökat nu med en pojkvän med i bilden.
Jag oroar mig för hennes pluggande, eller rättare sagt icke-pluggande. Vad har hon för framtid? Hon fattar det inte själv, fast egentligen gör hon ju det, men lättjan vinner över förståndet.
Hon vill bara laja. Älskade skitunge! Skärp till dig nu!

Älskade ungar, fattar ni inte att jag vill att ni ska vara så mycket bättre än jag?
Nej, varför skulle ni fatta det.
Men jag vill att ni ska bli lyckliga och självständiga. Jag är iallafall självständig, men vad är lycka? Ett tillstånd bara. Rätt härligt.  Grundlyckliga vill jag att ni ska bli.
Vad jag vill spelar ingen roll. Det är vad jag gör som spelar roll.
Så vad ska jag göra då?
Det är jag inte alltid så bra på att lista ut.
Jag borde inte ha försökt motivera Hallon att plugga hela tiden, borde nog istället ha varit benhård och tvingat henne. Hade det varit bättre? Hon hade kanske presterat bättre? Eller inte? Men vad händer när mamma inte tvingar längre? Skiter man i allt då?
Motivationen gick det ju lite si och så med.
Var tog hennes JAG KAN-anda vägen efter mellanstadiet?
Ingenting var omöjligt före 11-årsåldern, men sen var det visst det. Borde vara tvärtom. Hon borde ha vuxit kan man tycka men tonårstiden är så vidrig och elak så den knäcker små flickor som tror de är stora. Inte knäcker helt kanske, men bankar till dem ordentligt så de får så de tiger ett tag. De blir kaxiga mot familjen som är trygg och kanske mot alla andra också utåt, men invändigt är de små och rädda.

Det kan kännas lite tungt att vara den som ska ge dessa små uppväxande tonåringar självförtroende, självkänsla, självständighet och lycka inpräntat i den tid när deras värld är uppochner.
Det går väl som det går, men alla gör vi väl ändå vårt bästa!
En av dem är nästan inte längre tonåring men det är ju bara en siffra, tonåringar är de nog så länge de bor hemma.

/Blomma




Julpost

Jag hade tänkt göra så roliga julkort.
Skulle passa på i förrgår när tjejerna var hemma. Tänkte vi kunde ha tomteluvor på oss och göra nåt spexigt.
Hur kunde jag tro så fel?
De annars så linslusiga skrek direkt:
-ALDRIG!
Nähe, de var omutbara.
Så igår plockade jag fram massa julkort jag hade fått när jag bidragit till olika välgörenhetsstiftelser.
Jag skrev kuverten och Hallon var så hjälpsam och skrev på själva korten och klistrade igen dem.
Så rusade jag ut till kvällsöppna affären och köpte vanliga frimärken. Som vanligt.
Sen var jag rätt lugn, för om man postar dem idag borde de hinna fram till imorgon.
Men för säkerhets skull kollade jag Postens tömningstider på akutbrevlådor nyss, de brukar ha en med samma-dag-utdelning, åtminstone lokalt, om man lägger på före 07:30.
Men nu har de ändrat den tiden till 05:00!!! Va? Ingen chans att hinna dit.
Jag får förlita mig på att brevbärarna är effektiva och hinner med att dela ut min post imorgon.
Tänk på att jag har betalat fullt porto, snälla brevbäraren!

/Blomma

Nattmorsa

Oj vilken helg.
Var ute och festade med vänner och vänners vänner hela natten.
Kom hem framåt morgontimmarna.
Det var faktiskt jättekul att gå ut på stan.
Så länge sen sist så jag trodde nästan att jag var för gammal, men inte då. Äldre folk rör sig också ute på stan.
Döttrarna var rent rörande eniga i att de var sååå glada att jag varit ute och också impade att jag kom hem så sent!
Jaså, är det imponerande? Bara jag inte håller på att bli en av dem, som en övervintrad tonåring. Patetiskt.
Fast det är jag inte orolig över på riktigt, så vuxen är jag ändå att jag uppskattar en god natts sömn för det mesta.
Men en sky bar i natten är heller inte illa.

/Blomma

Stort ego

En äkta dramaqueen bor här hemma.
Jag ber om lite hjälp och den stackaren får plötsligt ont överallt, hjärtfel och magsjuka, allt på en gång.
Herregud, man kan bli trött för mindre.
Men jag ska helst skynda mig med maten så den dödssjuka kan hinna iväg på bio sen!
Vad ska man säga?
Skärpning Ego girl!

/Blomma

Lucia och klappar

Den här julen blir dyr.
Jag brukar inte köpa så här mycket, men nu blev det så, och jag är inte klar än.
Det blir som alltid en tuff tid innan januarilönen, fast vem är jag att snacka om tuffa tider. Förut hade jag tuffa tider, men då var det lättare att fixa billiga och ändå populära julklappar, som tuschpennor och hemmasydda dockkläder så det gick. De var lite mer lättflirtade då ungarna. Och det gäller inte bara mina utan brorsans också.

Man kanske skulle bestämma sig för att köpa mindre nästa år. Kommer jag ihåg det då?

Idag är det visst Lucia även om jag inte direkt märkt så mycket av det här hemma.
Jag har sett ett Luciatåg på Centralen, ett vegantåg som sjöng antikött-Luciasånger. De kunde ju ha över övat mer tycker jag.
Sen var det faktiskt ett på jobbet också, med otroligt hög medelålder i tåget, men de sjöng fint.
Teenisarna verkar inte bry sig om att det är Lucia alls, det firas väl inte längre och glad är jag för det, för de har ju ändå tagit till sig en ny helg nämligen Halloween, och det får väl vara nån måtta på festande. Maria Pool-personalen måste ju få hämta sig mellan varven ändå.

Nu kanske jag tar dagens tredje Lussekatt, en hembakad kisse smakar ändå godast.

/Blomma

Bullmamma

Nu har jag bakat lussekatter. Själv.
Bagare har jag ont om men ätare är inga problem att hitta.
Smultron droppade in med en kompis när sista plåten tagits ut ugnen och nu stack precis Hallon nyckeln i dörren.  Hon hade tur, jag har inte fryst in alla, ville spara ett gäng att äta direkt.

Måste förhöra mig om den dejtade killen som nu dejtats två dar i rad!

/Blomma


Lillan dejtar

Hemma från en tidig julmiddag.
Jättegod mat och hemma tidigt.
Perfekt faktiskt, iallafall idag, för imorgon måste jag vara skärpt på jobbet.

Min lillunge Hallon är på dejt ikväll. Hon börjar extremt sent imorgon så det är ok.
Det känns som om det är seriösare den här gången än tidigare.
Ska det börja ränna grabbar här igen nu.
Ja, jag hoppas det! Hellre att de är här än hos honom, så man får se henne ibland.
Nu går jag händelserna lite i förväg, men det är rätt bra att göra det, vara beredd så man inte blir alltför överraskad.
Det blir man tillräckligt ändå!

/Blomma

Inga lussisar idag

Skulle bakat lussekatter idag...
men jag blev liksom hejdad hela tiden:
min goda vän och granne ville ut och promenera och det gör man ju helst innan det blir mörkt fast vi vandrade ändå tills mörkret fallit tungt. Shoppade bl.a snörklockor!
Gick för att handla mjöl, men mjölet var slut!
Åkte och handlade på Willys istället och blev helt matt efteråt...
Smultron och kompis hyrde en film som jag gärna ville vara med och titta på även om Smultron väste åt mig så fort jag garvade på fel ställe: -Gå och baka!
Och nu känns det tyvärr för sent att börja baka.
Attans!

/Blomma

Årets julklapp?

Jag skulle tippa på en köttkvarn.
För vem vill köpa färdigmald köttfärs nuförtiden?
Det ligger verkligen i tiden att mala sitt eget kött.
Frågan är bara var man köper själva köttet man ska mala...

/Blomma

Yrke som förpliktigar

Idag hörde jag Hallon prata om en gammal kompis och då kom jag att tänka på den kompisens pappa.
För ett par år sen när Hallon var ca 15 år skulle hon träffa den här kompisen som tidigare flyttat till en annan stadsdel. De hade inte haft så mycket kontakt sen hon flyttade och nu skulle de på fest till en kompis till den henne. Jag hade ju ingen aning om vad det var för folk så jag ringde den flyttade kompisens pappa och frågade om han visste vilka det var som skulle ha fest och om han tyckte det verkade ok. Jag tänkte mest då på om föräldrarna till den här festande kompisen möjligen skulle komma hem framåt natten och ha någon koll på dem eller om de var lämnade helt vind för våg med ett fyllt barskåp att nalla ifrån eller kanske t.o.m bli serverade ifrån. Eller om den här kompisen var pålitlig och inte fullständigt laglös.
Svaret från pappan gjorde mig stum, han sa med självklar övertygelse:
-Ja, det är alldeles lugnt. Föräldrarna är advokater!
Va? Vadå? Skulle advokatföräldrar ta bättre hand om sina barn eller vara mer pålitliga än andra föräldrar?
De kunde väl lika gärna som andra vara alkisar eller allmänt korkade vad gäller barnen även om de var lagliga och ansvarsfulla i sitt yrke.
Hur tänker människor?
Inte lugnade det mig, men hon fick gå på festen och vi hade telefonkontakt då och då tills hon var i säkert förvar igen.
Jag tror nog att de drack vin hos advokaterna iallafall, de små flickorna!

/Blomma

Små val

Idag valde jag mellan att köpa halsband och att träna.
Jag valde att träna.
Tränaren hade valet att gå på julmiddag med jobbet och att träna.
Hon valde alltså också träningen. Det valet är jag inte så säker på att jag hade gjort förstås, men hon kan ju ha urtråkiga arbetskamrater. Det vet jag verkligen ingenting om. Eller så hade hon ingen barnvakt eller så fanns det ingen tränarvikarie. Glad var jag att det var någon där när jag hade masat mig dit.
Nu har jag valet att gå och lägga mig eller sitta här och blogga och surfa halva natten.
Jag tänker nog slänga mig i sängen på studs, mina surfvanor är rätt måttliga.

Natti
/Blomma


Tjatmorsan tjatar och lider

Jag hade lättlösliga problem åt mina döttrar - på pappret! Utan deras vetskap alltså.
I verkligheten är de, inte så oväntat, tyvärr mer svårflirtade än i min lösningsplan.
-Lägg dig inte i mitt liv! snäser Hallon när jag vill hjälpa henne att planera sitt skolarbete.
Smultron bearbetar jag långsammare, har knappt börjat faktiskt.
Men jag ska inte ge mig utan vara ihärdig och besvärlig så mycket jag orkar.
Det bär mig emot, för jag tycker verkligen inte om att vara besvärlig. Jag gör hellre saker själv än att ber andra om hjälp t.ex.
Och nu ska jag åtminstone mot Hallon vara en jobbig, tjatig och kontrollerande morsa. Jag tycker minst lika illa om det som hon gör, men lockelser och uppmuntran hjälper ju inte så vad gör man?

/Blomma

Problemlösare i arbete

Just nu kan jag lösa all världens problem.
Jag har redan löst två och det är bara början.
Fast de två är bara lösta på pappret än, mina drabbade döttrar är ännu lyckligt ovetande så det värsta är kvar: att tillämpa lösningen på dem!
att hålla fast vid mina lösningar och inte ge mig förrän vi genomfört dem med lyckat resultat.

Attans vad mycket styrka och vilja jag behöver nu.
Måste tanka nånstans.
Har just fått lite bränsle från ett seminarium.
Ska nog fortsätta tankningen på Friskis imorrn.

/Blomma


Kramande hjärtblomma

Ibland ägnar man sin värdefulla tid åt ganska oväsentliga saker.
Idag har jag trasslat upp en slingrande hjärtblomma från några bordsben för att istället snurra upp den på en nyinköpt stålställning.
Nästan hopplöst. Vem som helst hade gett upp och klippt av rankorna och låtit dem växa upp på nytt runt ställningen istället för kring bordsbenen.
Men inte jag! Nej, ibland är jag korkat envis.
Med blomrankor liggande över hela golvet, trasslade jag lite hit och lite dit med hjärtformade blad som inget hellre ville än att kramas och trasslas med sina rankkompisar.
Några få blad fattigare sitter nu rankan snyggt snurrad runt en stålpryl.
Men ser den inte sned ut?
Borde jag kanske tänkt på innan jag började snurra.
Nu får den vara sned, det får väl det hela att se lite mer konstnärligt ut säger vi.

/Blomma