Shop 'til you drop

Var på en liten shoppingrunda idag igen. Den igår blev ju gratis eftersom jag istället valde att återanvända en gammal trasa.
Idag skulle jag hitta några piffiga smycken till trasan.
Stod och letade på Guldfynd, hittade till slut några örhängen och ett armband. Då upptäckte jag att jag borde tagit en kölapp, så jag tog en och det var åtta nummer före. Med två kassor borde det ändå gå undan.
Då hade jag inte räknat med kombinationen trögtänkt kassörska och krånglande kund.
De höll på i 40 minuter!!!
Den andra kassörskan tragglade på och avverkade kund efter kund, men de ville ju gärna titta lite och  välja och kanske ha inslaget.
Jag ringde dit Hallon som jag  visste var i krokarna, för lite rådgivning.
Vi babblade så jag naturligtvis missade mitt nummer!
Ställde mig bakom en kund i den trögtänkta kassörskans kö, för att hinna slinka in innan hon tryckte fram nästa nummer.
Då förstod jag att det tog tid i den kassan.
Kunden före mig hade tre smycken.
Kassörskan sa vänligt att du får ta tre och betala för två.
-Jaha, ska jag ta ett till?
-Nej du har ju tre så du kan betala för två av dem.
-Jaha, men då kan jag ju ta ett till och betala samma som jag skulle gjort annars, sa den kluriga kunden.
-Nej men då blir det ju fyra saker sa kassörskan. Du får ta tre och betala för två.
-Men om jag tar en till så blir det ju samma pris, sa kunden.
-Men då blir det fyra, och inte tre. Då får du ju betala mer, sa kassörskan. Vill du det?
-Neeej, sa den uppgivna kunden med en suck.
Där missade de att sälja en pryl. Nåja, det förstår hon nog aldrig.

Jag kastade mig in efter den kluriga kunden innan kassörska tryckt fram nästa nummer och sa att jag missade mitt. Jag fick en ond blick av en tjej som stod och väntade sig att få betala, hon hade nog numret efter mitt.
Nåja, jag skulle ju bara betala mina två små saker snabbt och kvickt utan inslagning.
Då sa naturligtvis kassörskan samma sak igen: - Du får ta tre saker och betala för två.
Men herregud, jag visste inte att det gällde de sakerna jag hade tagit.
Den irriterade kunden efter mig försökte tränga sig emellan och betala före mig, men jag tog kvickt som en vessla ett par steg till smyckeställningen och slet till mig ett armband och slängde fram på disken bland mina andra grejer. Allt som allt tog nog iallafall min lilla betalningsprocedur bara ett par minuter, så hon med ond blick kunde slappna av och betala.

Det känns skönt att ha något bestämt på nyår.
En liten nyårsshow ska jag se tillsammans med min goda vän och granne.
Det blir säker roligt.
Hoppas ingen får för sig att ha fest här hemma bara när lilla mamsen är i säkert förvar i stan...

/Blomma


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback