R & S = ???

När jag började skriva idag på datorn, så har plötsligt R och S fått eget liv.
S får man slå på för att det ska bli något, och R upprepar sig själv i långa rader.
Vem har skrivit för mycket RRRRR och  ?

Är det så att tangenbord för Laptops håller sämre???
Det är i så fall inte klokt, eftersom de är så dyra.
De borde hålla bättre!
Jag gillar min Laptop och vill att den ska hålla i en evighet. Fast för en dator är väl en evighet sådär 4 år.

Finns det konstgjord andning för tangentbord? Rundsmörjning eller nåt?
Förresten har hälften av bokstäverna skavts bort också.
Vilket skit! Dyr skit är värst! Billig skit har jag mer överseende med.

Jag ska bannemej reklamera!

/Blomma

Vem vill bli en nollåtta?

En person jag känner litegrand, har bott i Stockholm några år, inflyttad.
Trivdes tydligen inte här.
Jobbet var bra.
Men fritiden var inte alls nåt kul.
Man får inte riktiga vänner här tydligen. Jobbarkompisar, jovisst, men de har redan ett etablerat umgänge som de knappt hinner med, så att ta in någon ny i bekantskapskretsen är väl inte att tänka på.
Jag tycker det är lite sorgligt. Han som är så trevlig.
Är det så hemskt här?
Fast det är väl övervägande singlar, eller iallafall, mest singlar i Sverige befinner sig i Stockholm.
Vad är egentligen anledningen? Kräsna? För stolta? Dumma? Fula? Inåtvända? Inte alls sugna på att bli något annat än singlar? Sex and the city wannabees? Skilda och nöjda med det?
Inte alla är ju härifrån från början. Blir man så om man flyttar hit? Och hur är så?
Vad tycker folk om Stockholmare egentligen?

Några turister frågade mig om vägen till ett hotell igår. Någon sekund tittade jag mig omkring för att se vilket som var bästa vägen, men då kom en man fram och började peka samtidigt som jag, så vi förklarade lite ihop, och turisterna sa att det var svårt att hitta i stan.
Då började mannen som pekade, prata om att - ja, det är ju inte så lätt för Stockholmarna heller, för de flesta av oss är inte Stockholmare egentligen, sa han och tittade på mig.
Nähä, kanske det, sa jag bara.
Orkade inte börja berätta om mitt liv, att jag är född här och ett par generationer till.
Varför skulle jag, de hade väl tyckt att jag var dryg.
Så det blev bara ett mesigt: nähä, kanske det.
Sen sa de att de hittade själva, så jag stegade iväg, men kollade bak för att se om de svängde rätt, för det var ett vägarbete som störde vägbeskrivningen lite. Men då såg jag att pekmannen följde med dem hela vägen fram. Jag hade faktiskt också tänkt följa med dem tills de skulle svänga av, men de ville ju inte! Och så ville den där mannen verkligen visa vägen. Ville han rädda mig? Tyckte han att jag tvekade för länge?
Vad är det med folk?
Skulle jag ha slutat prata och gått iväg när han kom fram och pratade i munnen på mig?
Usch för människor som beter sig så man inte vet var man ska ta vägen!
Det positiva var väl att turisterna hittade till sitt hotell till slut!

/Blomma, den ständiga vägvisaren


Champagnesnurr

Jag blev bjuden på lite champagne idag.
En enda litet glas. Och jag blir snurrig direkt.
Jag tål ju ingenting!
Borde man träna mer? Tror inte det.
Det är ju bara positivt att inte tåla sås mycket egentligen.

För inte så länge sen sa Smultron till mig att hon var glad att hon aldrig behövde oroa sig för att jag drack för mycket.
Jag blev förvånad att hon ens tänkte tanken, men hon berättade varför.
Hon har sett kompisar vars föräldrar pimplar bag in box i svindlande fart, så ungarna inte riktigt vet vilket skick föräldrarna är i när de kommer hem, speciellt på helgerna.
Och det är föräldrar som sköter sina jobb och är helt normala, men oroa sina tonåringar som inte själva har några betänkligheter för att bli fulla, det kan de!
Men mina tjejer behöver inte oroa sig för mig iallafall.
Ett lass mindre på deras tonårsaxlar. Det är de värda.

/Blomma


Mysigaste butiken

Jag tog vägen genom Gamla stan på vägen hem idag.
Det är så mysig stämning där.
Man riktigt känner historierna i väggarna på alla gamla hus, kullerstensgatorna och de små trånga gränderna.
Min älsklingsaffär är Indiska i Gamla stan.
Den är fullkomligt överlägsen alla andra affärer vad gäller lokalerna. Det sitter mystik och gammalt elände i stengångarna som Indiska har kvar i källaren, i fönstergluggarna och hålen genom våningsplanen där man kanske kastade ner kol eller ved, vad vet jag.
Gå dit om du aldrig har varit där!
Varför jag säger elände är för att för länge sen så var det nog rätt eländigt där. Skit på gatorna, tiggare, geggigt och sopigt och fattigt.
Men nu är det bara mysigt.
Jag skulle nog kunna tänka mig att bo där nån gång.
När jag flyttar hemifrån.
Fast först ska tjejerna flytta förstås. Ingen brådska med det.
Men om det skulle dyka upp någon som vill byta sin gamla fina lägenhet i gamla stan mot en jättejättefin i förorten, så får nog ungarna följa med mig. De skulle inte direkt protestera.

Nu tycker jag det är dags för snö snart, så det blir lite juligt.
Annars blir det dåligt med julklappsinköpen för min del.
Inte köpte jag nåt på Indiska, jag bara gick och myste.
Jag borde ju haft en bild, men kameran var inte med, så det får bli en annan gång.

/Blomma


Så här är jag!

Japp! Så här är jag tydligen, för det säger testet som jag hittade hos http://salt.blogsome.com/

Enligt dina svar i frågeformuläret är du en...
 

Utåtriktad Upplevande Abstrakt Tänkare  

I grafen nedan kan du se, hur du är placerad i de fyra centrala personlighetsdimensionerna. Ju närmare ändpunkterna du är, desto mer uttalade är dina karaktärsdrag

 | 
InåtvändUtåtriktad
PlanläggandeUpplevande
KonkretAbstrakt
TänkareKänslostyrd


SÅDAN ÄR DU:

Du är mycket intresserad av, vad som pågår i din omgivning. Du gillar att prata med andra (nästan oberoende om vad det handlar om) och att vara med, där "det sker".

Du flyter med strömmen och tar beslut i sista stund - ibland låter du t.o.m. andra personer fatta dina beslut åt dig. Du är en mycket flexibel person, som trivs med fria ramar och lösa avtal.

Du fokuserar på "the big picture" och tycker om att teoretisera över VARFÖR saker fungerar som de gör (medan du inte bekymrar dig så mycket om detaljerna). Du är en kreativ person, som gillar att experimentera.

Du tänker logisk och värdesätter problemlösning där du får använda huvudet. Du är en ärlig och renhjärtad person, som bedömer andra människor utifrån samma värderingar som du bedömer dig själv.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  * *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  * *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  * 

Det verkar inte riktigt gå ihop med mitt jobb, eftersom jag BORDE planera och strukturera och vara allt annat än abstrakt och upplevande.

/Blomma


Är rika mindre rynkiga?

Det borde de vara om de vansinnigt dyra rynkprodukterna är ens hälften så bra som de lovar!
Jag fick tips på ett ögonserum.
Det skulle reducera de fina liiiiinjerna runt ögonen.
Ja, men vad bra!
Då tar jag väl en sån liten flaska då, så slipper jag förvandlas till ett russin.
Endast 895 kr!!!
Va?
Vem betalar det?
Jag köpte en Olay Classic på Willys för 39 kr.
Den luktar tant, men verkar funka rätt så bra med att fukta mitt face, och det är väl det rynkkrämerna gör?
Den får duga ett tag iallafall, för om jag ska punga ut med närmare en tusenlapp för några milliliter ögonserum, då får jag nog se till att få rejält påökt.
Den kanske inte ens funkar!
Jag ska spana vidare efter mirakelkrämer.
Det börjar behövas.

/Blomma

Blomdödare

Jag är en blomdödare.
Inga blommor vill leva på fönsterbrädorna i mitt kök.
Det blir väl för varmt från elementen. Alltså borde jag vattna varje dag.
Det gör jag inte.
Då dör blommorna.
Jag undrar vilka blommor som tycker om att stå väldigt varmt, men ändå tål att torka ut ordentligt?
Kaktusar, visst, men det vill jag inte ha i köket.
Jag undrar om inte S:t Paulior klarar sånt. Det var väl därför precis alla människor för sådär 15 år sen hade fönstren fulla av S:t Paulior i alla möjliga färger, enkla, dubbla, blåa, rosa, lila, röd-vitrandiga, helvita.
De var rätt fina, men jag fick nog.
Det känns inte kul att ha S:t Paulior längre.
De är passé för mig tyvärr.
Sorry Paulia!
Finns det några fina, tjockbladiga, tåliga små blommor att ha på fönsterbrädorna? (Små för att det är små fönsterbrädor)

Jag kanske ska spana på Plantagen. Det brukar inte direkt vara svårt att få någon med mig dit. 
MÅNGA tycker om Plantagen: Min goda vän och granne, min gamla barndomskompis, Särbo, Mamma.
Fast mina små söta teenisar slipper helst. De tycker nog att ungefär allt är roligare än Plantagen.
Men inte idag, för nu ska jag städa och baka och laga mat och fixa och dona.
Ge mitt hem en liten uppfräschande makeover.

/Blomma

Hallondipp

Så kämpigt att vara ung.
Chatta hela kvällen.
Leta efter nån fest eller annat kul.
Snacka med halva världen i telefon.
Ha några grejer på gång.
Och så.
Till slut.
Alla halmstrån blev uppätna av nån kossa eller nåt.
En lördagkväll tillsammans med en tråkig mamma var väl inte vad Hallon önskat.
Jag fixar popcorn Gullunge!

/Blomma


Trött gammal toffel

Tofflor

Ibland undrar jag vad jag vill med mitt liv egentligen.
Hur kul är Särbo?
Ibland blir jag så trött på honom, t.ex när han är en toffel under sina egna barn.
Inte konstigt att de inte revolterar, de får ju vad de vill! De behöver inte bråka! Han ger med sig direkt.
Är han och de bortbjudna nånstans, så är det barnen som får bestämma om de ska gå!
Alla är ju olika, och det är dumt att reta upp sig, men jag gör det ändå.
Speciellt idag!
Fast hur kul är jag själv?
Jag borde bjuda hem mina vänner oftare.
Jag kunde vara mycket mycket bättre på att hålla kontakten med vissa.
Jag kunde ta fler initiativ till att hitta på nåt kul.
Det finns så mycket jag borde, som jag egentligen också vill, men inte kommer mig för.
Jag får väl ta och rycka upp mig!
Jag blir så arg på mig själv när jag är initiativlös!
En spark i baken skulle jag ha!
Jag tror jag blir påverkad av tonårsslöheten här hemma.
De är två mot en, så det är svårt att stå emot.
Mörkret hjälper väl till en del också.

/Blomma


Slarvisar

Tråkig mamma som jag är så säger jag alltför ofta:
-Kan du plocka undan här efter dig innan du går?
-MEN JAG MÅSTE GÅ NUUUUUU. JAG HINNER INTE!!
eller
-JAG SKA GÅ OM 9 MINUTER. OCH JAG MÅSTE DUSCHA FÖRST!!!
Ungefär så.
Men chatta hinner de med!
Precis allt utom att ta undan efter sig, är prioriterat av teenisarna.
En liten vana som Smultron har, är att stå vid köksbänken och hyvla bort ostkanter som hon sen lämnar kvar. Jag bara undrar, MÅSTE man ta bort kanterna varje dag? Hinner det bildas nya kanter under natten?
Och om man nu ställer in osten i kylen, kan man inte slänga kanterna samtidigt?
Hallon lämnar mackkanter på brickor istället.
Jag vet iallafall vem jag ska gå på, beroende vilka kanter jag hittar.

Ja, ja, har man inte större problem än ostkanter och stök, då är det väl rätt ok ändå.

/Blomma


Öppet drickande

Jag har lite svårt att veta hur jag ska ställa mig till 18-åringars dryckesvanor.
De är myndiga.
De får beställa vin o sprit på krogen.
De får dricka vin tillsammans med familjen.
Däremot får de ju inte handla själva på systemet.
De får inte be föräldrarna köpa ut, så de kan ta med spriten bort från familjen och dricka på egen hand.
Men ändå så får de tag på vin o sprit.
Jag köper inte ut.
Ändå är de helt öppna med att de dricker och är hemma hos varandra för att förfesta.
De säger, utan att skämmas eller försöka mörka, att de ska köpa läsk så de kan blanda groggar hemma hos någon.
Jag kan ju bli hur upprörd jag vill, det hjälper knappt. Då undrar min dotter bara om hon ska sluta berätta saker för mig och istället smyga med det.
De går med vinglas här hemma, 18-åringarna. Fast inte alltför ofta, för min 18-åring vet att jag inte gillar det.
Men om jag tar vin till maten, så får hon också om hon vill, för det sker så otroligt sällan.
Och jag ser även andras barn i samma ålder komma kånkande med systempåsar i händerna helt öppet.
Föräldrarna vet om det.
Jag vet ju om det.
Men vad ska jag göra då?
Självklart pratar vi om att det inte är bra att dricka för mycket eller för ofta och kanske går något in, men det där absoluta förbudet efterföljs inte det minsta vad jag kan se.
En del föräldrar köper ut var och varannan helg, och det tycker jag är onödigt.
Lite ska de väl ändå kämpa, när de nu inte får köpa själva.
Det ska inte vara så lätt att få tag på.
Själva tanken är väl att när man är 18 ska man få dricka under annan vuxens överinseende, hemma eller ute på krogen.
Sen när man fyllt 20 så får man ta eget ansvar för sitt drickande.
Men inte många vuxna tar sitt ansvar.
Jag vet några som köpt öl till 15-åringar, för att de hellre vill att de dricker öl än svartsprit. Fast den som jag och flera andra påträffat fullast ute flest gånger, det är just den 15-åringen.
Kanske inte så föräldrarna hade tänkt sig.
Vissa tycker också att det hör till att de är dyngraka på helgerna.
Hemskt!
Det blir nästan självuppfyllande om man räknar med det.
Fast det är svårt.
Jag är ändå rätt lugn, för det är inget regelbundet stök här hemma, även om jag tycker min äldsta är ute lite väl ofta ibland.
Det är väl den första spänningen att äntligen komma in på ställen och även att snygga upp sig och gå ut och spana på killar.
Och dricker de bara när de är ute så kan det inte bli så mycket, för det har de inte råd med.
Inte i våra kretsar iallafall.
Men det finns de som får lite väl mycket pengar att röra sig med, och då kan de dricka obehindrat på krogen och det blir väl även lättare att få tag på andra droger.
Usch ja!
Droger är mina tjejer totalt emot.
Det känns bra, jag hoppas den inställningen håller i sig.

Jag skulle vilja sova nu, men vill vaka in min yngsta som kommer om nån dryg timme. Och då vill hon dricka te med mig! Det är jättemysigt, men kunde ju vara aningen tidigare om jag fick bestämma.
Då dricker vi te och pratar om hur hennes kväll varit. Som den perfekta familjen!
Ja, nån gång ska man väl vara det också!

/Blomma




En släng av Skype

Men hjälp!
Jag tror vi har fått Skype!
Det ringer och har sig.
Var kom det ifrån?
Jag misstänker att Smultron har nåt med det att göra.

/Blomma

Ett flygande Hallon

Min Hallonunge flög verkligen fram som en vind när vi var ute och sprang.
Så jag blev paff för randra gången idag.
Hon sprang på lätta, snabba ben.
Jag stånkade efter som en elefant, pustande och frustande.
Hon fick springa tillbaka ibland för att hämta upp mig.
Fast jag sprang ändå nästan hela tiden.
Nu känner jag mig rätt nöjd med mig själv.
Och glad över att min dotter fick ett motionsryck som heter duga.
Nu har vi lagt varsin ansiktsmask.
Och jag har tvättat tjogvis med jeans.
Fantastiskt vad perfekta vi är ikväll!
Fräscha, friska och duktiga!
(Sen att det ser ut som om vi haft inbrott här hemma är ju en annan sak...)

/Blomma

Mellan husen flyger vi fram

Som raketer ska vi springa ikväll, jag och Hallon.
Hon har fått för sig att hon gillar att jogga!
Jag är paff!
Jag går på Friskis på nåt pass eller styrketräning eller t.o.m spinning mycket hellre än att jogga.
Men vill hon jogga så hänger jag självklart på!
Jag uppmuntrar all typ av träning.
Så nu ska vi snart ut och springa.
Får se hur länge jag orkar. Eller hon. Eller vem som nu ger upp först.
Om vi ens kommer iväg...

/Blomma

Haja klyket

Språken haglar här hemma.
En studerar tyska i den allra första nybörjarfasen.
Tragglar massa verb som: Ich bin, du bist, er ist och sånt kul.
Än så länge hänger jag med, jag läste 3 år tyska och kunde det riktigt bra då, men nu är det mesta glömt.
Men jag kommer ihåg de där som styr ackusativ och dativ och båda! Den kunskapen vill inte ramla bort, för den är så ordentligt itragglad: durch, für, gegen, ohne, um styr ackusativ t.ex. Fantastiskt vilket minne!

Hallon med kompis pluggade italienska tillsammans, men pep nyss iväg till en kompis som tydligen är en hejare på just italienska. Så nu tänker de klara det muntliga provet i morgon helt plättlätt!
Jag håller tummarna för att de håller sig till italienska. Det är ju så jättelätt att bara råka hamna framför tv:n eller chatten eller snacka skit med kompisarna istället. Fast det kan de faktiskt få göra! Bara de gör det på italienska!
Jag sa till Hallon idag till middagen, att jag tyckte det verkade spännande med italienska.
Hon bara tittade förfärat på mig och undrade hur jag kunde tro det!
Men jag vill ju kunna italienska helt enkelt!
Är det så svårt att förstå?

Herreguud! Jag kan inte skriva, jag hör bara: Ich wohne in Schweden, är det så mamma?
Ich heisse Smultron, det är rätt va?
Alltså wohne, blir det wie wohnen? eller wir? eller vad? Mamma!!??
Wir heissen la la la.
Und wohne.
Näe, jag ger upp bloggandet, men Smultron verkar ha hajjat tyskan! Det är bra!

/Blomma


Alla bar omkring på mattor!

Jag köpte en matta på Ikea i fredags.
De hade ett oemotståndligt erbjudande: endast 199 kr!
Jag åkte dit och tänkte köpa två, en vit och en röd, men man fick bara köpa en så det blev en vit som nu ligger i Smultrons rum.
Mitt mattköp gick väldigt smärtfritt, för jag var där innan de flesta slutat jobba.
Jag bara gick in och ryckte åt mig en matta, ställde mig i en pluttekö, betalade och åkte hem igen. Lade inte märke till så mycket faktiskt, för jag hade lite bråttom.
Min mamma däremot, hon lade märke till mera hon.
De hade tydligen slagits med mattorna inne på Ikea!
Tänka sig! Människorna hade stora mattrullar i händerna som de bankade varann i huvet med!!!
Kan det vara möjligt?!
Eller hon kanske inte menade så bokstavligt, men de var smått galna sa min mamma.
Slet i mattorna som om det var de sista mattorna på jorden.
Och varenda en som hon mötte bar på mattor!!!
Det fullkomligt vimlade av folk med mattor i famnen runt omkring hela Ikeaområdet.
Sjuk syn!
Jag vet inte om jag vågar mig tillbaka för att se om det finns nån röd kvar.
De är säkert slut ändå.
Och så blir det så mycket merkostnader. T.ex måste jag skaffa nya gardiner. Och kanske byta ut några kuddar som inte går ihop med en röd matta.
Jag måste nog ta med en lämplig body guard också!
Eller Smultron. Hon är inte att leka med om man retar upp henne!

/Blomma


Dagens möte med en fin häst i förorten

Tog en långpromenad med Särbo idag.
Det blev en, för mig, ny väg i halvt okända omgivningar.
Vi mötte en häst mitt bland kraftledningar och bilar.
Sen traskade vi vidare bland hus utsmyckade med parabolantenner.

Och himlen var alldeles blå!

/Blomma


ryttare

paraboler

Lurad?

Jag funderade på att köpa en ny mobil idag.
Eller snarare så tänkte Särbo köpa en till mig i present, fast jag skulle betala månadskostnaden.
Jag fastnade för en röd, fin med lång standbytid och radio och mp3 och kamera.
Stod både länge och väl och dividerade med försäljaren om olika alternativ.
Hon slog in i datorn och kollade och så. Till slut. Jag hade bestämt mig och skulle slå till.
Då säger hennes dator att mitt abonnemang är låst tills i sommar.
VA?
Luften gick bara ur mig.
Men...alltså... hur är det möjligt?
Jag låser aldrig aldrig aldrig på mer än 1,5 år och det har nästan gått två år sen jag köpte min gamla.
Ja, hon kunde inte hjälpa mig.
Jag vet inte om jag har något papper kvar på den gamla telefonen.
Vad har jag annars för rättigheter?
De kan väl inte låsa mitt abonnemang hur som helst?
Fast jag undrar vad jag skrev på för papper i centrum häromveckan...
Usch och fy!
Det var bara byte inom Comviq till en annan typ av abonnemang som skulle vara mer lönsamt för mig. Ingen bindningstid, inga hållhakar.
Sa han ja!
Hur går man nu vidare med det här?
Jag börjar med att leta kvitton.
Hittar jag inga så är jag nog rätt rökt tror jag.
Bara att fortsätta betala för ingenting och hoppas att mobilen inte lägger av helt tills i sommar.

/Blomma

Förströelse eller julklapp

Om man tycker att det inte räcker att prata med sin mamma, utan måste förströ sig med något under tiden, då kan man alltid stå och bolla med sin mobiltelefon med en hand.
Kasta den högt upp i luften och ta emot.
Kasta igen och ta emot, och igen och igen.
Till slut lär den dunsa rätt ner i golvet.
Till slut håller den inte mer, utan nån liten fånig plastflisa som håller fast batteriet lossnar.
Då kan man tejpa telefonen.
Det går så bra så.
Sen vet man vad man kan önska sig i julklapp.
För det vet Smultron nu!
Och jag vet vad jag inte tänker köpa eftersom hon visat hur rädd hon är om sina telefoner!

/Blomma

Inget pass i min smak

Nyss hemkommen från Friskisgympa som inte var den roligast jag varit på direkt.
Faktiskt inte alls kul!
Väldigt hafsig var hon som hade den.
Men svettig blev jag så nån nytta gjorde den.
Det passet är nu markerat i Friskiskalendern som "ingen favvis direkt".
Ändå var jag full av energi och sjungande glad när jag kom hem.
Det är fantastiskt vad lite gympa kan åstadkomma.
Bättre än lyckopiller!

/Blomma


Sadla om en gammal kossa?

Jag har vunnit tredje pris i en skönhetstävling! Nej då! (gammal Monopol-chans)
Men jag har faktiskt vunnit tredje pris i en liten fototävling.
Tänk om jag skulle bli fotograf istället!
Jag tror jag skulle gilla det!
Verkligen kul!
Och osäkert.
Och svårt.
Men kul.
Jag fortsätter nog vara hobbyfotograf. Det verkar lugnast så.
Tyvärr har jag ett litet problem med min fotografering.
Om jag försöker ta en spontan bild av Hallon i vardagsmiljö, så får hon nåt galet i blicken och håller båda armarna för ansiktet och skriker: -Nej! Jag ser ju inte klok ut! Jag är helt osminkad! Låt bli! Låt mig va!
Och försöker jag fota Smultron, så smajlar hon så överdrivet och ospontant som på ett skolkort, eller sträcker ut sin osmakligt piercade tunga och grimaserar med hela ansiktet.
Spontanbilder är inte min starka sida.
Jag skulle kunna skaffa mig en Bond-kamera som sitter i skärpet eller nåt sånt.
Fast inte lär jag byta yrke inte.
Jag går och drömmer och tänker att jag ska göra det, men hur blir det då med löneutvecklingen?
Herregud vad vad ospontan jag är!

/Blomma


Ge mig en makeover!

Håret hänger och frisyren är obefintlig.
Letar efter nåt att ta på mig, men hittar inget. Vad har jag i garderoben egentligen?
En halvny tröja, fast den har jag lovat bort till Hallon idag.
Den hinner väl bli noppig innan det blir min tur att ha den.
Det blir istället en gammal men svart. Helt svart är bra när man känner sig ful. Då försvinner det fula.
Tror jag! Eller så ser man bara blek ut.
Har man inte allvarligare saker att oroa sig över än hur man ser ut, då är man nog rätt problemfri.
Kanske det är så.
Fast jag känner en press från jobbet, och tjejernas skolgång oroar mig.
Ändå hinner jag fundera på utseendet.
Jag har alltså också blivit påverkad av den extremt modemedvetna och uppiffade stil som gäller nu.
Tjejerna som fixar till sig i timmar innan de ska på fest eller ut eller bara gå till skolan!
Hur kan utseende ha blivit så viktigt?
Ungefär precis allt annat är viktigare än det, och ändå tar det upp så mycket tid för så många människor.
Jag funderar på hur man ska bli rik.
Enklaste saken i världen: Det är bara att fixa en rynkkräm som funkar. Oj oj oj, vilken marknad!

Nu ska jag sleva i mig lite havregrynsgröt, slänga på mig mina helsvarta kläder och knöka mig in på SL:s försenade tåg.
Kanske kommer tåget i tid
Kanske får jag sitta.
Kanske kommer jag fram i tid till mötet kl 9.
Det är en spännande tillvaro jag lever i.

/Blomma


Bilskojare

Regn och slask och tråkväder precis hela dan.
Det passade mig bra, för jag skulle byta till vinterdäck.
Åkte till en däckbytarfirma.
Körde in bilen.
Satte mig och väntade på att bytet skulle bli klart.
Endast 200 kr stod det på skyltarna. Det är rätt ok pris tycker jag.
Jag hörde hur de körde med nån bultmaskin av nåt slag.
Efter en liten stund kom han som verkade ansvarig, in till mig och sa att det var alldeles för hårt åtskruvade muttrar. Man får absolut inte maskindra dem så hårt.
Vad trodde han?
Att jag själv hade dragit åt dem svinhårt med en maskin?
Om jag hade haft en sån, så hade jag väl inte åkt dit för att byta?
Jag sa bara att jag hade lämnat in bilen på nån firma för att byta och jag brukar inte övervaka hur hårt de skruvar.
Ändå sa både den ansvarige och några till att man får inte skruva så hårt med maskinen!
Bara därför skulle jag få betala extra!!!
Jag tyckte ni klarade det snabbt ändå, sa jag, så det var väl inte så mycket extrajobb.
Jo, det var det sa verkstadssnubben och lade på 50 spänn på priset.
Får de göra hur de vill eller?
Tydligen.
Vill du ha ett kvitto? frågade han när jag skulle betala.
Det spelar ingen roll sa jag, jag behöver inget kvitto.
Så jag fick inget.
Vet inte om han hade lagt på några hundra till om jag tagit kvitto.
Fast jag borde tagit kvitto!
Det blev väl svart nu. Eller?

/Blomma


Temperaturskiftningar i mitt inre

En liten unge tänker sova borta hos, för mig okänd, person med en iochförsig känd person också.
Jag vrider och vänder på det och undrar och oroar mig.
Vill ha telefonnumret dit.
Vill ha adressen.
Gillar inte riktigt läget.
Ringer pappan för att höra hur det gick när hon sov där en gång förut och då gick det visst bra.
Nåja, jag får nog ge mig.
Bara jag får numret och adressen så ska det gå bra.
Men oroar mig gör jag såklart ändå.
Det finns grabbar med i bilden.
Äldre grabbar.
Och äldre grabbar brukar festa tror jag som inte tror ungdomar är oskyldiga änglar. Och när man festar kan man göra saker man ångrar. Har jag hört.
Jag får lita på henne. Det var väl ändå ett tag sen hon gjorde bort sig?
Ok.
Jag kan ju ringa då och då och kolla läget.
Men DÅ!!
Då ringer min lilla älsklingsunge och säger att hon tar sista bussen hem!
Vad hände egentligen?
Den bästa överraskningen hittills ikväll!
Jag hoppas den får bestå!

/Blomma

Var ska du? Ut

Jag frågade min äldsta dotter vad hon skulle göra ikväll.
-Vi ska nog ut.
-Jaha, var då?
-Till stan.
-Jaha, var då?
-Till nåt ställe (smart Gumman, det hade jag inte räknat ut själv!!)
-Vad ska ni till för ställe då? Ska ni till La Vela? (det enda ställe som jag kom ihåg namnet på)
-Va??? Vi ska gå på krogen.
-Ja! SKA ni till La Vela?
-NÄE, verkligen inte! Det var flera ååår sen jag var där. Det är bara för 16+, helt mobbat!

Man undrar om hon var mobbad då när hon gick dit när hon var 16+.
Eller blir man mobbad om man går dit om man är 18 kanske?
Säkert jättemobbat att gå dit som 40+!!! Bäst jag håller mig hemma.

/Blomma


Slåss som tigrar

Jag hade en gång en jobbarkompis som önskade sig två söner som skulle slåss som tigrar.
(Jag undrade alltid varför!)
Mina döttrar slåss som tigrar men jag har nog inte förstått tjusningen riktigt.

/Blomma

Vandrare

Idag har jag gått 18424 steg.
Rätt ok tycker jag.
Fast jag borde träna också.
Två träningar har jag hunnit med efter mitt läskiga balansnervsvirus. Men det räcker inte.
I den här åldern har kroppen inget minne. Det är iallafall väldigt kort.
För att ha nån liten muskel kvar så måste den träna ofta. Flera gånger i veckan helst.
Om man väntar några veckor finns knappt några tecken till muskler kvar.
Det är rätt sorgligt. Och orättvist!!

/Blomma

Listigt eller?!

Man tror att man är en vanlig dag på jobbet.
Går dit som vanligt.
Käkar vanlig lunch.
Hem som vanligt
Allt är vanligt.
Så kommer man hem till massa tysta tjejer.
Ett städat kök.
En neddragen persienn i vardagsrummet!
En lista på låtar vid datorn.
Och lite annat smått och gott som ändå tyder på att någon faktiskt varit hemma på dan. När det fortfarande var så ljust så persienner behövs för att se på tv.
De tror de är listiga.
Men jag vet.
De har skolkat idag.
Och efter varje liten överbevisning har de i stort sett erkänt, med anledningen att de måste plugga!!
Jag blir sååååå besviken.
Och trött.

/Blomma


Dubbelplugg

Varför börjar alla plugga för sent?
Jag gjorde det själv, men det är verkligen ingen ursäkt för nästa generation att fortsätta.
Men det gör de!
Det behövs en press, en riktigt ordentlig press, så att man har ungefär två-tre dar på sig att förstå och göra några kapitel företagsekonomi med debet och kredit och resultat och så ett smaskigt matteprov på det.
Jomenvisst ska det gå jättebra!
Och när en hemsk mamma förklarar så vill man inte fatta.
Min kära Smultron, min ständigt trotsiga dotter. Det är nog bäst att du gör det själv ändå.

/Blomma


Dunder och brak!

Jag undrar hur mycket innedörrar tål. Eller förresten, jag vill inte veta.
De håller iallafall för att två ilskna tjejer står på varsin sida om dörren och tokbankar åt varandra!
Varför?
Ja, den som det visste.

/Blomma

Julfeber

Jag har redan fått julstämning!
Det måste bero på den tidiga snön och kylan, men nu är det halvvarmt igen, så den vita fina julstämningen är egentligen redan borta.
Men det finns andra vintriga, juliga detaljer.
Alla värmeljus som går åt här hemma för att det är så mysigt i mörkret och de värmer en del också.
Hämtning av vinterkläder i källaren. Det känns mest vintrigt kanske, men vintern börjar ju med julen oftast.
Och förstås! Ikea med alla julprydnader.
Det stör mig inte längre.
Förut var min gräns att julskyltning fick INTE ske före första advent eller första december, vad som nu kom först.
Nu räcker det att det har blivit november.
Jag tänker inte stå och julstäda och julpynta och slå in alla paket och klä granen dan för julafton mer.
Det gjorde jag för många år sen, för allt måste vara nyfixat till julafton.
Men så orkar jag inte hålla på.
Pyntningen kan ske efter Lucia, och städa går ju bra att göra nån vecka innan, och sen bara hålla efter lite.
Förresten vet jag inte om jag ska ha nån gran i år.
Det har jag tänkt förr, men Hallon blir så ledsen då, även om hon ändå knappt kommer vara hemma och se granen.
Förra året blev det en jättesent införskaffad gran dan före julafton, eller rättare sagt kvällen före.
Efter att ha sett Hallons besvikna blick, som inte tagit in att jag inte tänkt ha gran, så slängde jag mig iväg med bilen och såg en granförsäljare vid närmsta köpcentrum. Han höll på att plocka undan, så jag rusade fram och frågade om han hade nån gran som var fin. Hälften var redan pålastade på lastbilen igen, men han slet fram en fin och dyr supergran som jag fick billigt.
Bra knep alltså. Ha is i magen och fixa en snygg och billig gran sent som attan.
Risken är väl tyvärr att det bara finns risruskor kvar istället.
Jag får se hur det blir med gran i år.
Men det är ju jättelångt kvar!!!
Har jag blivit helt planerande och vuxen?
På tiden kanske...

/Blomma

Snabbare än blixten tydligen!

Min kära lilla Hallontjej ska läsa en engelsk bok och redovisa på tisdag.
Hon är nästan klar säger hon.
Tänkte provredovisa för mig imorgon.
Vad skönt, tänkte jag, hon har koll på sina läxor och planerar i tid. Boken har legat framme ett tag och hon har läst lite på höstlovet. Duktig tjej tror mamma då!
Men så kikade jag lite i boken, och hon har bara läst några få kapitel, typ 10%.
Jag frågade hur hon tänkt sig och fick en sur blick och slängd mössa åt mig.
Det är lugnt! säger hon bara.
Ja ja, vi får väl se.
Det ska bli spännande att få gå på utvecklingssamtal med hennes lärare. Jag har verkligen ingen aning om hur det går.
Hon pluggar helt klart mer än i högstadiet, men det säger inte mycket. Den skolan funkade riktigt illa, med avsatt rektor till följd.
Jag hoppas på henne och tror och vill att det ska gå bra i skolan. Det går ju inte att höka över henne hela tiden och spana på hennes skolsida om varenda läxa. Hon måste själv få ha koll på det.
Som sagt, så har hon ändå helt klart bättre koll än förr, men jag är inte så säker hur långt det räcker.

/Blomma

Bra för mig, kanske inte för dig

En positiv bieffekt av Smultrons piercade tunga är att hon varit hemma hela veckan, eller hos kompisar, men festa har det inte varit tal om. Totalförbjudet att dricka och röka! Ha ha!
Hon har inte ens varit ute särskilt sent på kvällarna.
Det frestar på att bli cool!

Den bästa höstlovsveckan på länge alltså!

/Blomma

Det bästa jag har!

Jag och mina älsklingstjejer var på teater idag. Jättemysigt!
Vi såg "En fröjdefull jul". Rätt så kul. Vissa scener var extra roliga. Alla skrattade väldigt mycket åt en dockteaterscen, vi också. Små grisar med stubbiga ben och en varg som såg ut som en ekorre och en fjanthund  tyckte mina "småtjejer" var väldigt kul. Men de riktiga skådisarna var självklart också bra.
Det måste vi göra om. Matinée är perfekt! Alla hinner göra sina superviktiga kvällsbestyr OCH umgås med familjen en smula.
Sen hade Smultron brått iväg till en kompismiddag, så Hallon och jag gick och käkade i teaterbaren.
Vi fick plats vid ett tvåbord längst ut på kanten, på ett vädringsgolv eller vad det är.
Iallafall är det rätt härligt att sitta där.  Man sitter nästan i luften och kan nog få svindel om man har anlag för det, men vi tittade ut varsin grej att hålla oss fast vid om fönstret skulle ramla ut. Ja, alltså det var Hallon som såg ut en utelampa hon kunde rycka tag i om hon föll, så då tjingade jag reklamskylten.
Men vi ramlade aldrig ut.
Däremot tittade vi på folket som myllrade som myror över Sergels Torg. Det är lite kul tycker jag.
Många kamerablixtar blinkade till. Alla tar så mycket kort nuförtiden.
Jag med. Fast min kamera laddar så dåligt, så jag har nästan gett upp. Det är inte kul att vänta på att kameran ska göra sig redo i en minut innan man kan ta kortet. Spontaniteten försvinner totalt då. Översmilade teenisar har jag datorn full av! Jag söker spontanitet.

Nu är de utflugna igen mina älsklingar, men det verkar vara en relativt lugn period just nu, så jag ska nog bara poppa popcorn och koppla av. Alldeles själv! Sjöönt! Särbo är och spelar gitarr med några gamla polare från förr. Det kan nog bli totalfel eller jättekul för dem att träffas igen. Hoppas de fick kul.

Soffan, here I come!

/Blomma


Myrorna anfaller

Jag följde med min gamla barndomskompis in på myrorna idag.
Hon skulle leta efter en varm och skön fårskinnskappa. Det fanns ingen.
Däremot flög det nästan på mig en ljus skinnkappa som såg helt oemotståndlig ut, och i rätt storlek också.
Jag provade och den satt perfekt.
Självklart köpte jag den. Endast 250 kr!!!
Så nu längtar jag till våren när jag kan ha den på mig.

/Blomma

Snöstorm

Inpackad i jacka med luva, med hårtestarna vispandes runt ansiktet, plöjde jag mig fram i snöstormen utan att se ett jota.
Ska det verkligen vara så här Sverker?
Snön är ok. Jag t.o.m gillar snö, för det blir så ljust och fint.
Men stormarna!!!! jag kan inte med starka vindar, jag tycker det är så jobbigt!
Jag bara önskar att scooteroveraller kunde bli mode här i stan.
Det behövs ju.
Tänk att ha sköna, tunna, mjuka, fina kläder på sig, utan att bry sig om kylan, och så bara på med overallen, upp med luvan och dra åt så bara ögonen tittar fram. Om man t.o.m skulle våga sig på ett par skidglasögon, fast det kanske är lite överdrivet ändå.
På fötterna varma sköna stövlar som går upp ordentligt så inget snömodd eller vatten tränger in.
Väl framme på jobbet är det bara att ta av hela overallen, med stövlarna hängande i hällorna och hänga upp på en galge.
Sen fram med några små söta inneskor.
Torr och fin och glad och nöjd och varm!
Vilken dröm.
Nej, här ska vi lida, strutta runt i högklackade stövlar och halka runt och göra små svanhopp för att inte ramla pladask på rumpan. Ingen mössa, utan möjligtvis en luva lite nånchalant uppdragen på bakhuvudet, knappast hopdragen med snoddar.

Jag ska nog flytta till Norrland. Jag har fått för mig att där tar man på sig ordentligt varma, sköna kläder om man så bara ska till jobbet.
Eller är det inte så?
Har jag helt fel uppfattning om Norrlänningar?
Ja, det kommer jag fortsätta ha tills någon bevisar motsatsen.

Nu ska jag kura i soffa med te och filtar och värmeljus och tonårstjejer runt mig för att se på bönderna igen. Hoppas de inte gör bort sig nu, som tidningarna påstår. Jag vill att de ska vara bonniga men sjyssta. Fast de är väl som folk är mest ändå.
Lite lagom egoistiska och halvsnälla. Riktiga lagombönder!

/Blomma