Stockholms nya original

Utanför Kappahl vid Drottninggatan/Mäster Samuelsgatan har han hittat sitt favvoställe.
Munspelare upprätt

Han spelar vidunderligt!

Med radion tryckt mot örat spelar han och diggar till nån musik ändå får man förmoda.

Ingen kan lista ut vilken låt han ger sig på.

Men vilken inlevelse!

 

Jag tog kort och lade ett bidrag till hans fortsatta förfall, och han märkte det inte ens!

Han lever i sin egen lilla värld.

Det får han så gärna göra, bara han stannar där och lever ut alla sina djupa känslor i musiken.

Det är nog lugnast och säkrast så. Både för honom och omgivningen.


Ibland är det synd om människorna.
 

/Blomma


Ett litet morgoncitat

Så här skriver DN idag om bandet Solid grounds:

"De var hårdrocksbandet vars enda album gavs ut i 200 exemplar och som sedan sprack."

Tur att man inte köpte den skivan då.
Sprack den så fort man köpt den?
Jag undrar verkligen...

/Blommalomma ordmärkare


Köksradiolover

Min köksradio har dött.
Hur ska jag klara mig?
Måste skaffa ny.
Finns köksradios nuförtiden?
Alltså såna som man skruvar fast under ett köksskåp?
Min var så otroligt modern, så den har faktiskt också kassettfack. Fast det började svaja redan för 10 år sen, och vem har kassetter idag?
Men radion, min älskade radio, den vill jag ha kvar.
Klockan fungerar fortfarande, men ljudet är, efter min snabba felsökning, helt dött. Inte ens för äggklockan fungerar ljudet.
Jag har nu radioabstinens.
Därför åkte datorn på, så jag kan få lite webbradio.

/Blomma


Uppdaterat 070207:
Javisst finns det köksradioapparater. Jag hittade en vit Grundig, sonoclock 690, men den fanns i krom också.
Så nu är det bara att skruva upp den under skåpet.
Den har 9 snabbval och klocka och äggklocka och kanske nåt mer som jag inte upptäckt än, men det var ändå det viktigaste.
/Blomma

Harmoni och egoism

Qi gong och te.
Så avslutades min arbetsdag idag.
Kände mig helt harmonisk när jag åkte hem.

Hade förvarnat tjejerna att fixa käk själva.
Hallon kom hem till matlagande Smultron med kompis, som enbart lagade mat just till Smultron och kompis. Vad gick fel där egentligen?

På hemväg försökte jag mobilblogga min missnöjdhet, men det kom visst aldrig fram.
Vad gick fel nu då?
I somras funkade det ju.

Fick senare reda på att Smultron trott att jag skulle äta ute.
Men ursäktar det att nonchalera sin systers matbehov?
Nej, just precis.
Smultron kunde sträcka sig till att bjuda på lite spaghettirester, men pastasås fick syrran inte smaka.
Jag tryckte i henne en multivitamintablett när jag kom hem och fick höra om hennes torftiga middag. Så hon inte får skörbjugg iallafall!

/Blomma



Busschaufförernas dag

Var ute och vandrade i skogen i ett friluftsområde. Soligt och snöigt och skönt. Vi gick många kilometer, Särbo och jag.
Målet var ett fikaställe där vi tänkte slå oss ner med nån bulle och varm choklad och värma oss.
Och, det var vi inte ensamma om att ha som mål.
Kön ringlade sig fram till ytterdörren.
Ett litet barn låg i sin vagn utanför fiket och tokskrek hysteriskt.
Någon kontaktade en ur personalen som ropade ut  att ett barn utanför låg och skrek.
Ingen reaktion.
Ingen kom och tog hand om barnet!
Vi i kön tittade oss omkring, och någon konstaterade att ingen brydde sig om barnet.
Särbo och jag orkade inte stå i kön, utan gick ut.
Då såg vi att någon visst var hos barnet, nämligen en man, troligtvis pappan.
Varför trodde ingen att han gick till barnet?
Jag såg honom men trodde inte alls att han hade med ungen att göra.
Hur inskränkt får man vara egentligen?
Vi som är så jämlika i det här landet.
Och vi som aldrig kan få plats någonstans om vi inte bokar bord i det här landet.

Sen tog vi bussen hem till Särbo. Bussen stod redan där när vi kom, så vi sprang lite, fast det var rätt kört, för han hade stängt dörrarna. MEN HAN ÖPPNADE DEM IGEN. Tack så hemskt mycket! Det händer ju aldrig!
Sen när jag åkte från Särbo några timmar senare, så stannade min busschaufför åt en som kom springande,  fast han redan åkt en bit. Och det var inte ens samma chaffis som tidigare.
De hade en riktigt bra dag idag, busschaufförerna.
En vänlig handling av en busschaufför gör en hel buss full med människor glada, och då är de lite vänligare mot personer i sin omgivning.

/Blomma


Min lilla bebis

Dotter kommer hem.
Hon sluddrar.
Hon står ostadigt.
Jag frågar: -vad har du druckit?
Hon svarar: -Inget, jag har bara smakat lite.
Jahadu.
Hon lägger sig utan att borsta tänderna. Är dödligt trött fast det är före midnatt.
Skönt att hon valde att gå hem iallafall.
Vi ska nog ha oss ett snack idag!

/Blomma

Friday night

Jag och Särbo tänkte oss middag på restaurang ikväll.
Vi kollade ut några lämpliga, men bestämde oss inte för vilken förrän i sista stund.
När vi äntligen hade vandrat runt halva stan så var det fullt.
Hmmm, lönehelg kanske är lite knepigt.
Så vi ställde oss i en trappuppgång och ringde till de andra restaurangerna för att höra om det fanns något litet ynka 2-mannabord ledigt. Det fanns det inte.
Vi vandrade vidare.
Gick in på flera ställen som var knökfulla.
Särbo fick hungerpanik och köpte ett mellanmål.
Till slut hamnade vi på ett litet hak med utsikt över spåren vid Karlberg. Nåt grekiskt, Mosaik. Sett förr men aldrig varit inne på.
Där fanns det plats.
Vi hade ju tänkt oss italienskt, men det var helt ok.
Sen hem till vinpimplande, tjattrande tjejer på väg ut.
Nu har de precis dragit vidare till nästa förställe, här var väl inte kul längre...

Nu är det tea time.

Blomma


Core inget för fjortisar

Jag har börjat gå på Core-träning en gång i veckan. Har väl hunnit med 4 gånger och jag tycker om det lugna tempot som omväxling. Om jag går på vanlig Friskisgympa som är för lugn blir jag otålig och tycker det är tråkigt, men det här känns bra. Fast en gång i veckan räcker fint.

Hallon har velat hänga med och testa, och jag förvarnade och sa att det är väldigt lugnt, och det tyckte hon bara lät bra.
Så ikväll följde hon med mig.
Det var inte nån höjdare direkt.
Med hela sin hållning och med skeptisk min visade hon tydligt att det HÄR, det gillar jag minsann inte.
Hon ville gå hem i förtid.
Jag vägrade.
Hon fick kämpa på tiden ut med sin slängande kropp som inte alls hade lust att Cora, utan just bara slängde omkring lite anti-corigt.
Så nästa gång går jag på Core själv.
Hallon kan knappast släpas dit av vilda hästar, så inte tänker jag ge mig på att försöka. Det finns andra träningar som passar henne bättre. Och nu vet vi det.

/Blomma


Nåra slantar extra

Extra pengar tack var lägre skatt, vad kan det bli? Strax under tusenlappen?
Sedan extra dyr a-kassa, nåra hundra kostar det.
Och extra dyr hem-pc för några hundra, som de så fräckt höjde när man redan hade valt att ta en med det gamla priset. Får man verkligen göra så konsumentverket?
Nåja, nån liten hundring blir det kanske kvar om man har tur.
Jag tror jag köper mig en blomma för pengarna. Eller fyra semlor. Eller 3 par strumpor för 99 kr på Lindex.
Vad kan man annars  hitta på?
Jag skulle kunna köpa en kaffelatte varje fredag t.ex. Lite uppiggande. Fast måndagar är bättre, det är då man behöver piggas upp.
Nu har jag inte sett resultatet än, utan det blir en överraskning imorgon. Som mest kan jag nog få ut 400 kr extra. Inte kattskit det inte.

/Blomma

Dyrbara barn

Nu är Vaccinet beställt. Endast 1.118 kr per spruta! Och det behövs tre sprutor per dotter!
Ja, det gäller alltså Gardasil, vaccinet mot vissa typer av livmoderhalscancer.
Det blir dyrt, men vad gör man inte för sina älskade ungar.

/Blomma

Krokig

trädisnöigen

Gammalt och krokigt. Jag gillar det här trädet. Det har personlighet.

/Blomma

Vinterplan

snöbollsplan
Under snön gömmer sig en dammig grusplan.
De tre träden ser ut att vara beredda på anfall eller nåt. Mot ett öppet mål.

/Blomma

Snösoffa

snösoffa
Som ett duntäcke på den träiga parkbänken ligger den nyfallna snön.
Jag motstod frestelsen att slänga mig ner och göra en snöängel. Om jag får nån dotter med mig ut senare så gör jag det! Jag har inte gjort nån ängel i år.

Skogen och alla små backar som gick att hitta, var fulla med glada barn och vuxna som åkte pulka, snow racer och skidor! Härligt!

Nu får jag vinterabstinensen stillad.  Fast ett litet pulkrace kunde det gärna få bli också...

/Blomma

Gardingroda

Jag sökte på gardiner på Google-bilder och hittade den här:

Gardiner's tree frog sitting on human finger nail - to show size

En pytteliten groda!
Hmm, inte såna gardiner jag tänkt mig.
Fast den var väldigt söt!

/Blomma

Nostalgibanan

Nu är det verkligen vitt ute.
Jättehärligt!
Döttrarna var och tränade idag. Och jag hämtade dem och de åt bananer i bilen på vägen hem. Precis som förr i tiden, när man skjutsade runt på träningar och gav dem frukt i bilen så de inte skulle svimma innan middagen blev klar.
En gång ville inte Smultron ha sin banan. Jag undrade varför. Hon lät lite butter och bara sa att hon inte ville ha. Jag försökte nog ändå få henne att äta, för en nytränad Smultronunge utan mat i magen, det är inte att leka med. Men hon ville inte ha. Jag gav mig väl till slut.
Sen när vi kom hem så kom det fram varför. Hon hade gjort illa fingret och kunde inte skala bananen.
De var väl 4 tjejer i bilen, och hon ville inte säga det. Kanske hon var rädd att börja gråta.
Det var lite svullet, men hon kunde röra det, fast nog vad det läge för ett läkarbesök. Men inte åker man in till Astrid Lindgrens barnakut på kvällen med barn som borde sova. Nej, i med ett par alvedon och i säng. Sen åkte vi dit tidigt på morgonen efter att Hallon var lämnad på fritids.
Det visade sig förstås att det var brutet. Rakt av.
Hon fick bedövning i massor så jag höll på att svimma. Fast det låtsades jag inte om, bara drog fram en pall och satte mig och lutade huvet mot Smultron som låg på en bår och fick sprutor i handen så den blev helt tjock. Såg hemskt ut, men det var nödvändigt för att vrida fingret rätt.
Läskigt!
Men sånt får man inte låtsas om, utan vara så käck och säga att det går ju bra det här! Du är så duktig så!
Jag brukar hålla mig lugn och rationell tills barnet (eller hund eller marsvin för den delen)  är överlämnat till läkare, då håller jag på att svimma. Så fånigt, men bara att luta ner huvet så går det över.
Konstigt att man reagerar så. Det går ju inte att styra.
Inte heller hur man skulle reagera om det hände något riktigt panikartat.
Jag hoppas ju att jag tänker extra bra och smart om det skulle behövas, men det vet man aldrig. Hoppas jag aldrig behöver få veta det heller.

/Blomma


Hurtiga systrar

Två små systrar har dragit iväg på gympa tillsammans!
Hoppas och tror jag.
Jag sådde ett frö i förmiddags när jag kom tillbaka från mitt pass, och så bestämde de att gå kl 15 idag.
De skulle åka dit själva, men jag erbjöd mig att hämta dem. Annars brukar de få åka båda vägarna själva, det är ju inte långt, men nu hade jag ändå tid, så då kan jag göra det.
När det började närma sig att de borde göra sig iordning och dra iväg, så smet jag ut på skogspromenad.
Jag vet ju hur det brukar bli, de tror de kan börja göra sig iordning 5 minuter innan de ska till bussen, och så är det något de inte hittar. Då blir det kaos och skrik och panik.
Därför tog jag en stillsam skogspromenad.
Såg sen att jag missat ett samtal från Hallon som ringt 5 minuter innan bussen skulle gå.
Så jag tog en extra runda... De kan inte bara förlita sig på mig.
Och när jag kom hem var de utflugna.
Förhoppningsvis hann de med bussen.

Jag ska passa på att dricka te och äta lussekatt från sista påsen som jag tog fram i morse när jag frostade av frysen. Äntligen fick vi minusgrader så det gick att slänga ut frysvarorna på balkongen och få avfrostat!

/Blomma


Snö och rutin för små glin

Isande kallt idag!
Men jag fick som jag ville: snö!
Inte några väldiga mängder precis, men iallafall lite vitt som lyser upp en liten aning. En aning för lite, men bättre än inget.
Utan vinter kan man inte längta till våren.
Jag gillar vintern. Den behövs. Friska härliga vinterdagar med snö och sol är så härligt och uppfriskande!
Fast man är inte så van i år, så idag när jag gick min dagliga promenad från jobbet till näst närmsta station, så kände jag direkt att den här isande kylan pallar jag bara inte.
Så jag köpte en mössa och travade vidare. Då var det rätt skönt.

Jag gillar mina promenader i ur och skur, eller inte riktiga skurar kanske, men annars går jag.
Det blir en stund för mig själv, när jag tänker på vad som helst, drömmer mig bort, planerar middagen eller helgen, tänker på nån låt. Jag har kommit på mig själv flera gånger med att nynna högt för mig själv! Det är faktiskt inte riktigt ok!
Man kan bli tagen för en galning! 
Förhoppningsvis så tror de bara att jag lyssnar på musik i några lurar som gömmer sig under mössan (som jag hade endast idag!) och trallar med lite.
Men jag får skärpa mig, för jag glömmer verkligen bort mig och trallar på rätt ordentligt ibland.

Jag fortsatte tralla hemma, och lät mig inte nedslås av en sovande (!) Smultron. Nej då, jag väckte henne och sa att vi börjar med maten och hon kan väl komma snart.
Så vi stekte och hackade och höll på, jag och Hallon som var otroligt hjälpsam av sig själv, utan tjat!
Hon drog på lite musik och så dansade och sjöng vi oss igenom matlagningen. Och lite då och då gick jag in och påminde Smultron om att vakna. Hon dukade till slut, i sista sekunden!
I sista sekunden frågade även Hallon om maten räckte till kompisen också. Det var väl på gränsen, men visst fick hon käka med oss.

Nu har jag zappat mellan "let's dance" och "så ska det låta", Smultron ville helst se "så ska det låta", så det fick hon de få minuter hon höll sig i närheten.
Jag blev väl inspirerad och har fått överskottsenergi och hoppar runt och dansar, typ nån quick step. Jag tror jag har fått bokstavssjuka på gamla dar.
Den här texten har jag t.ex varit uppe och hoppat ifrån, in till tv:n, och tillbaka ett antal gånger.
Jag borde börja riva ner tapeter och måla om istället.
Förut brukade jag möblera om tjejernas rum när jag kände mig så här. Fick alltid några nya idéer om hur det kunde vara. Det var när de delade rum. De visste aldrig hur det skulle se ut när de kom hem. En överraskning. Fast de gillade det. Plötsligt så hade de fått en myshörna, eller varsitt skrivbord istället för gemensamt, eller sängarna vid varsin vägg istället för ihop eller nåt annat.

Jag börjar förstå varför det är svårt med ordningen här hemma.
Jag gillar inte planering och tråkigheter, utan flyger omkring från den ena saken till den andra, men jag städar mellan flygturerna så jag lyckas rätt bra. Däremot är det svårt att ha koll på att det blir nåt gjort av de yngre i familjen. Det är liksom lite för lätt att smyga sig iväg och glömma bort vad man skulle göra.
Varför kan de inte ha ordning i kaoset? Det lyckas ju jag med. Ibland.
Våra torsdagsstädningar har blivit ruckade och det är core-gympans fel. Det är en träning som är väldigt bra just på torsdagskvällarna. Så gick det med den städkvällen. Det får väl bli onsdagsstädning istället.
Lite rutin är bra för små glin.
Och för en ostrukturerad mamma...

/Blomma


Tonåringar till salu!

Nån som vill ha ett par skrikiga, bråkiga, odrägliga ungar?
Kan man lägga ut dem på Blocket kanske?
För herregud, man kastar väl inte apelsiner heller!
Eller skriker så grannarna flyger upp i taket!
Jag har helt klart misslyckats med min uppfostran.
Men när är den slut? Uppfostran alltså?
Ska de inte börja uppfostra sig själva nån gång?
Jag tänkte nog att när de fyller 18 så blir de vuxna.
Och då behöver man inte uppfostra mer, utan det inlärda sitter kvar.
Ha!
Jag tror aldrig att vissa slutar att provocera och bråka.
Nästa hopp är när de flyttar hemifrån.
Nu är det inte båda som fyllt 18 än, men det är inte båda som provocerar eller känner sig provocerade av minsta lilla heller.
Det är inte heller båda som är under 18, men anser sig lagom mogen att göra allt som de stora barnen får göra.

Hjälp mig doktor Phil!
Var tog mina sötnosar vägen?

/Blomma




/Blomma

Mjuggflin

Smultron börjar rätt lugnt ställa en fråga, men eskalerar i upprördhet tills hon nästan kokar, helt utan anledning:
 -Kan du ge mig pengar till badminton? Va? Kan du det? Du vill ju att jag ska aktivera mig! Och nu försöker vi hitta på bra saker att göra! Jag tycker du kan betala det! Annars kommer vi bara sitta och supa ner oss!

Hjälp vilken utpressning!
Inte hann jag svara mellan kulsprutorna heller.

Herreminje!

Men inte kan jag låta min lilla älskling supa ihjäl sig heller... Ock, ock, ock skrockar hennes gamla mamma och flinar lite i mjugg åt kulsprutan. 
Drastiska är dotterns argument, må jag säga.
Det hade räckt med första frågan ju...


/Blomma

(men hur pratar jag, som om jag var ett sekel för gammal ungeför!! hjälp! jag ÄR verrkligen medelålders!)

Semlor

Årets första semlor köpte jag idag på gamla Dalpojken, numera XOKO, på Rörstrandsgatan i Stockholm.
De har ärvt semmelreceptet från Dalpojken, så förväntningarna var stora.
De var goda, visst, men jag ställde in dem i kylen några timmar innan vi käkade, och då blev de liksom blöta utanpå brödet. Inte så smaskigt.
Alltså inget bra test. Det måste göras om.
Och jag vet vem som inte kommer kunna låta bli att köpa Dalpojkensemlor när han går förbi: jo, Särbo!
Han är ju en semmelman. Han skulle kunna äta semlor varje dag.
Så gott är det väl inte? Jag petar oftast bort massa grädde för att det är för mycket.
Nu har jag fått min dos semlor för ett tag, men nästa vecka blir det nog en med Särbo ändå.

/Blomma


Det här var fel

Nu väntar jag inte in fler svar på mina påståenden, det var ingen hit tydligen. Tack ni två som svarade!

Så här är nu svaren:

1. Jag har vunnit en slalomtävling över både damerna och herrarna. SANT. Ja, det var i min ungdom, när jag var i alperna och reseledarna anordnade en skidtävling med manuell tidtagning. Jag vann faktiskt över både killar och tjejer, det hade de inte varit med om förut. Rätt kul. Jag vann godis tror jag.
2. Jag har sålt en bostadsrätt med förlust. SANT. Javisst kan man göra det! Köp på 80-talet, sälj på 90-talet. Riktigt illa, men vi separerade och ingen hade råd att ha kvar den i flera år. Det visade sig att det hade behövts ganska så många år för att komma ikapp prisraset.
3.Jag har en bok full med uppfinningar som jag aldrig kommer ta patent på. SANT. Ja, jag har ju det. Jag skriver in idéer när jag kommer på dem. Skulle vilja ta patent på några stycken, men det kommer inte bli av. För innan jag får tummen ur, så har säkert nån annan redan hunnit före.
4.Jag har kommit på tionde plats i vårruset. FALSKT. Jag har sprungit vårruset massor av gånger, men hamnar nånstans i mittenklungan. Jag vilar mig i form varje gång, så nån tiondeplats kommer jag aldrig ta.
5.Jag har vunnit en semesterresa genom en slogantävling. SANT. Jag och en kompis satt och skrev slogans på en svenskalektion i gymnasiet. Vi skickade in flera stycken i lite olika namn och vi vann!! Jättekul var det.

Den som svarade rätt var:
En liten tant. Grattis!

Nu har jag tröttnat på utmaningar för ett tag, så här ska banne mej skrivas seriösa inslag!

/Blomma


Stilpolis och telefongris

Jag hade precis sett stilpoliserna på TV, och såg mig själv i spegeln med föraktfull min.
Sa till Smultron, att på en söndag är det väl ok att vara så här ful ändå? Jag orkade inte snygga till mig på hela dan.
Men du är inte alls ful, sa den gullungen.
Vad gullig du är, sa jag.
Äh, du är inte ful bara, sa hon då.
Och för den som inte pratat med en 18-åringen i utesvängen på länge, så kan jag säga att det är en väldig komplimang!
Fast jag ser rätt bedrövlig ut ändå...
Men vad gör väl det när man bara har träffat familjen som ändå vet hur jag ser ut.
En stilpolis skulle jag gärna ta med mig på shopping. Och medföljande shoppingkassa.
Undrar vad de skulle säga.
Övervintrande hippie?
Tonårsklädd tant?
Frisyrlös?

Jag vill verkligen inte vara nån tant!
Det är nog en skräck.
Men snart är jag där...
Eller jag kanske redan är där. Igår kollade jag och Särbo på mobiltelefoner och en yngling på sådär 20 år började fråga och berätta och visa vad som fanns. "Fast ni har väl inte mp3 i datorn?" sa han. VA? Trodde han vi var pensionärer? För en 20-åring är vi väl det...
Jag svarade bara, "jo, men jag orkar inte ladda ner massa musik, så jag vill ha radio i telefonen."
Det lät väl lagom pensioaktigt. Usch på mig! Nu är jag fördomsfull mot pensionärer också.
Det är bara att inse, jag är inte ung.
Men jag tänker inte sluta ha jeans på mig för det!
Det kan man väl ha om man är 100 år också! Det tänker jag ha om jag blir så gammal. Så det så!

Förresten så vann jag kampen mot
Comviq. Det är en seger, så nu kan jag köpa ny telefon igen.
 
Glöm inte gissa vilket påstående om mig som är falskt!
Vad ska bort?

/Blomma

Utmaningen

Hallå!
Någon som vill gissa på vilka påståenden om mig som är sanna och vilket som är falskt?
Fyra av fem stämmer.
Se mitt inlägg för två dagar sen och gissa!
Vad ska bort?

/Blomma

Kung Bore, kom hit!

Jag har snöabstinens!
Jag lovar att källsortera sopor.
Jag lovar att gå mer och åka bil mindre.
Jag lovar att köpa lågenergilampor nästa gång jag köper nya.
Så snälla, snälla väder, bli normalt nån gång!

/Blomma

En framtid för de unga

Tänk, när jag var ung, då kunde man gå ut nian och få ett jobb. Inget pangjobb kanske, men kassajobb på Ica gick bra.

Då var mamma så nöjd bara jag gick gymnasiet.

Hon blev stolt över att jag gått ut gymnasiet och blivit GYMNASIEEKONOM.

Det kan man inte ens nämna nu.

Tänk om jag skulle söka nytt jobb och de frågar efter utbildning.

-Jo, det är så att jag är gymnasieekonom, skulle jag säga som något så självklart som om jag gått ut Harward eller nåt. Nej, jag tror inte det. Bättre att hålla tyst.

 

De unga nu har det inte lätt.

Om de går gymnasiet så får de kanske ett kassajobb på Ica. Eller om de gått ett hantverksprogram, då kan de bli lärlingar och sedan få ett riktigt yrke som hantverkare.

Men de som inte vill bli hantverkare då?

Som inte vill eller kan plugga vidare efter gymnasiet?

Vad händer med dem?

Ingen i min släkt har pluggat vidare efter gymnasiet, så vem är jag att komma och säga till mina döttrar, att nu är det dags att plugga vidare. JAG vet ju inget om högskolor och universitet. Jag vet inte ens skillnaden mellan en högskola och ett universitet.

Men ändå säger jag till dem: -Ni vet att alla pluggar vidare efter gymnasiet nu, så ni bör också göra det om ni vill stå er i konkurrensen efter jobb.

Jag har sagt det hela tiden de gått i skolan, så de ändå haft det i bakhuvudet, att skolan är inte slut efter nian. Och inte efter gymnasiet heller för den delen. Ni hinner bli 24 bast nånting innan ni pluggat färdigt. Vuxenlivet börjar sent nu för tiden.

Jag flyttade hemifrån när jag var 20, och inte var det överdrivet tidigt. Och vuxen blev jag på kuppen.

 

All vuxenutveckling blir senare och senare. Man ska leva tonårsliv så länge som möjligt.

Det riktigt skumma med det beteendet, är att små barn ska OCKSÅ leva tonårsliv från riktigt tidig ålder. Och föräldrarna hejar på dem!

Jeans och väst för bebisar som inte ens kan gå (tacka vet jag mjuka gosiga bebiskläder), dagisdisco för 3-åringar, Bratz-dockor för 5-åringar, BH-ar för 7-åringar, sminkade 9-åringar, ja de ska vara så stora och tonårsaktiga, men ändå inte kunna gå till skolan själv, utan bli skjutsade minsta lilla meter.

Barn är tydligen inte bra att vara, och inte vuxen heller. Jag förstår det inte. Den jobbigaste tiden var väl ändå tonårstiden? Varför sträva efter att ständigt vara där?

 

Men tillbaka till utbildningen.

Är det inte så att det kommer vimla av överutbildade personer, som sitter på jobb som egentligen inte borde kräva så hög utbildning?

De som utbildat sig länge har väl ändå gjort det för att kunna jobba med något som kräver den utbildningen.

Jag har alltså inte gått någon högre utbildning än gymnasiet, men för att söka mitt jobb idag krävs ändå högskoleutbildning.

Kunde man inte lika gärna göra det möjligt att läsa fyra år på gymnasiet, där det fjärde året är ett mer riktat år, så man fördjupar sig i något ämne eller åt något håll? T.ex ekonomi, juridik, natur, marknadsföring, starta eget, pedagogik e.d?

Nu är jag, som tur är, inte utbildningsminister, så jag kan inte ändra på det. Men jag tycker att det borde göras någon förändring.

Kanske också företagen som anställer borde ändra sina krav lite.

Är det kanske redan så att vissa företag tar in blåbär direkt från gymnasiet för att utbilda i egen anda? Inte vad jag vet, men det kunde väl vara ett alternativ för skoltrötta, men arbetssamma personer.

 

Det enda som räknas kan väl inte vara utbildning?

Vart tog personliga egenskaper och arbetssamhet vägen?

Man kan ju lära sig jobbet på plats? I alla fall vissa jobb.

 

Ge de unga en chans till en framtid! Med jobb, plugg, lärlingsplats eller vad som passar dem bäst.
Det är de värda!


/Blomma
 

Utmaning 4 av 5

Då kommer här utmaningen jag fick från Fyrabarnsmamman , fyra av fem påståenden om mig är sanna, vilket är falskt?

1. Jag har vunnit en slalomtävling över både damerna och herrarna.
2. Jag har sålt en bostadsrätt med förlust.
3.Jag har en bok full med uppfinningar som jag aldrig kommer ta patent på.
4.Jag har kommit på tionde plats i vårruset.
5.Jag har vunnit en semesterresa genom en slogantävling.

Nu får ni gissa, så kommer svaret om några dagar.

/Blomma

Ut med julen in med nåt nytt

Nu har alla julprydnader och adventsljusstakar och stjärnor åkt ner i källaren.
Fast granen står kvar.
Den är så fin och barrar knappt, fast i helgen åker den ut.

Efter allt juligt vill jag gärna förnya mig lite.
Nya gardiner i köket skulle vara kul. Tyvärr vet jag inte vad jag vill ha.
Inga paneler, utan helst nåt som håller sig en bit ovanför golvet.
Får leta tips i tidningar och på nätet.

Ooops! Nu ramlade en kula från granen. Den kanske HAR börjar barra trots allt.

Min farmor ringde och tackade för det fina julkortet som jag målat. Jättefint, tyckte hon.
Sen sa hon att hon knappt ser nåt längre... (stackarn)
En perfekt målgrupp ju!
När jag var liten brukade min mamma säga: " på långt håll och svaga ögon så"  om man sa att ngt var fint som hon kanske inte höll med om.
Såna målningar kan jag klara av.
Får sätta upp en skylt vid mitt framtida galleri "Avnjutes på avstånd".

/Blomma

Koka soppa på en tandborste

Hallons tandborste såg ut som en förvriden golvmopp idag.
Jag undrade vad hon gjort med den.
-Ska inte tandborstar tåla att kokas va? frågade hon ganska missnöjt.
-Jo, det ska de väl, sa jag. Det beror nog på hur länge man kokar dem.
-Hur länge ska man koka dem då?
-Varför kokade du den förresten? Hade du tappat den i toan?
-Nej, på golvet.
Hmm, har vi så skitigt golv verkligen? Fast jag ska inte klaga när det plötsligt flyger över henne en gnutta renlighet.
-Du ska inte koka länge alls. Det räcker nog att koka upp vattnet och sen doppa i tandborsten en liten stund bara.
-Oj då, sa dottern, jag lät den ligga i rätt länge... Sen när jag skulle borsta tänderna fick jag en stor hårboll i munnen! Äckligt!
Ja, det var alltså tandborststråna som föll av i munnen på henne.
Ingen härlig upplevelse kan jag tänka.
Men jag var generös, hon fick en ny tandborste. Den gamla var både krokig och halvflint.

/Blomma

Smarta krukor

Självvattnande örtkruka från EvaSolo

Riktigt smarta krukor hittade jag hos
Eva Solo.
Kan bli en bra present till någon med ogröna fingrar.
Eller till någon som reser mycket.
Jag skulle inte ha något emot några stycken, t.ex för örter. Jag lyckas inte länge med just örterna.
De vissnar eller får flugor. Det här kanske är lösningen.

/Blomma

Bloggenkät

Jag fick en bloggutmaning från Sassa, och här kommer mina svar:

1. Hur länge har du bloggat?

I lite drygt ett år.

 

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut innan du själv började blogga?

Genom de bloggar jag läste innan jag började blogga, så såg jag olika människor som skrev om sina liv och erfarenheter. Jag tror jag tänkte att det var vanliga människor som inte var journalister eller författare.

 

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?

Jag gillar Annika Tigers blogg. Man kan hitta så mycket tips där. Det var tack vare den som jag började blogga.

 

4. Hur känner du nu inför dina allra första blogginlägg?

De är helt ok. En del bättre då än nu.

 

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet?

Ett 30-tal, men jag tittar inte på alla varje dag, utan det varierar. Och så slumpar jag fram bloggar ibland för att hitta något nytt.

 

6. Hur många procent av de bloggar du läser är dagboksbloggar och inte ämnesbloggar (som t.ex. teknik- eller modebloggar och politiska bloggar)?

De flesta är dagboksbloggar, men även de kan vara ämnesinriktade.

 

7. Nämn en bloggare som verkar vara väldigt, enormt jätteolik dig, vars blogg du tycker om.

Jättesvårt eftersom jag inte har EN favorit. Jag har några och byter och slumpar och hoppar runt. Är hela tiden öppen för nya bloggar, nya för mig alltså.

 

8. Nämn en bloggare som verkar lik dig, vars blogg du tycker om.

Lika hattig här.

 

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

Döttrarna kan tycka jag bloggar för mycket om jag bloggar just när de vill ha datorn. I början trodde de att jag skrev skitsaker om dem, men jag har lugnat dem. Jag är trots allt anonym. Särbo undrar vad jag skriver egentligen. Lite oroad kanske.

 

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?

Hmm, vet inte. Vad jag vet är det bara en som vet att det är min blogg, fast jag vet inte om hon läser den.

 

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg?

Det är svårt. Jag är anonym för att kunna skriva rätt fritt utan att hänga ut någon, men om de ändå kommer på att det är jag så kanske de blir sura. Därför är jag ändå lite försiktig med vissa saker.

 

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om och anledningen till det.

Alltför privata och personliga saker därför att jag inte vill lämna ut det.

 

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse?

Jag började inte blogga för att få bekräftelse, men nu får jag en gnutta bekräftelse ändå.

 

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?

Nej, det kan man inte vara så säker på. Vissa kanske verkligen är sig själva, men ändå skriver man ju inte om allt, utan det är endast den sidan som visas i bloggen som läsarna lär känna.

 

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?

Nej, det har jag inte. I början skrev jag mest, och läste bloggar utan att kommentera eller få särskilt många kommentarer. Alltså fick jag inte kontakt med andra bloggare. Nu har det blivit lite mer så, men det har inte varit aktuellt att träffas.

 

16. Kan det vara "skadligt" att blogga?

Om det blir för maniskt så det påverkar hela ens liv, så kanske det inte är helt sunt.

 

17. Har du blivit sårad av någonting som skrivits till eller om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Hur har du hanterat detta i så fall?

Nej, inte sårad, men en kommentar verkar ha blivit stoppad, och jag förstår inte om jag skrev något stötande. Det kan ju vara nåt tekniskt missöde också. Lite störd blev jag ändå över det, och har inte kommenterat där sen dess.

 

18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?

Nej, det tror jag inte, men om jag skulle läsa om allt jag skrivit, så kanske det finns nåt att ångra där ändå.

 

19. Har ditt bloggande några nackdelar?

Ibland tar det för mycket tid, fast jag kan snabblogga och även hoppa över nån enstaka dag om jag inte hinner.

 

20. Bloggar du om två år? I så fall: är ditt bloggande annorlunda då?

Jag vet faktiskt inte. Fast det är möjligt att jag har en annan blogg då.

 

21. Har bloggarna någon inverkan på vår kultur?

Säkert.

 

22. Vad har bloggskrivandet betytt för dig?

Mycket att jag kan skriva av mig, men det är även ett bra sätt att uttrycka sig vad gäller det mesta.

 

23. Vad har bloggläsandet betytt för dig?

Det är spännande att läsa om andra människors liv. Både de som har liknande liv och de som har det helt annorlunda. Jag kan haja till när jag hittar nån som bloggar om såna hemskheter som man inte tänker finns på riktigt, utan bara läser om i tidningarna. När det finns en människa bakom rubrikerna så känns det mer.

Den här gången skickar jag vidare ut i hela bloggvärlden.
Varsågod att ta för sig, vem som vill svara på enkäten.

/Blomma


Brottningsmatch

Nedbrottad på köksgolvet av mina egna döttrar!
De kittlades så jag skrek okontrollerat! Trumhinnan var nära att spricka!
Två mot en är fegt!
Hör ni det!
Jag fick träningsverk i magen. Men det var ju bra!!!

De förlängde säkert mitt liv med flera veckor!

/Blomma


Dansa ut fanskapet

Varför lever tonåringar på nätterna och sover på dagarna? Jo, det är jullov. Men snart ni!
Snart är glada julen slut slut slut, julelovet dansas ut ut ut, och så efter denna helg, går de upp och jagar älg! För det har de lovat!
Eller de börjar iallafall skolan.
Och det kan bli nån ordning på vardagen igen.

Hur gammal och tråkig är man inte när man längtar tills jullovet ska ta slut???

Stackars, stackars mina barn!

/Blomma



Spurta i starten

Jag börjar året med att spurta.
Inte smart enligt tidningarna.
Man SKA INTE börja tokträna på en gång så man blir utbränd och tröttnar.
Fast så hårt har jag inte tränat egentligen, däremot börjat gå en station extra varje dag, fast det tar sådär 50 minuter.
50 minuter extra när man ska hem är rätt mycket, men nu märker jag lite skillnad på humöret. Jag var så pigg idag så efter middan stack jag på träning också!
Core!
Tydligen så väldigt populärt så man absolut måste boka tid innan man kommer dit. Nu fick jag komma in på dispens.
Det var bra träning. Tror jag. Måste testa lite mer.
Fast om jag måste boka tid innan jag sticker och tränar så känns det lite jobbigare.
Jag får ofta impulser av träningsattacker, och då sticker jag och tränar, nästan vilket sorts pass det än är.
Hade jag inte kommit in på Corepasset idag, så hade jag kört styrketräning istället. Det går ju bra det med.
Ska försöka få med mig Smultron på box-pass när det kommer igång.
Det är så kul! Fast tokjobbigt!

Och så min lilla undersökning, ni som inte svarat. Hittills har ingen använt mobillarm. Är det bara min familj? Och min bror med familj? Svara här så är ni snälla:

Vem vaknade av mobillarmet?

/Blomma

Nyårsrapport från förorten

Jag och Särbo åkte iväg och firade med familj och vänner. Tjejerna räknar jag knappt med längre, möjligtvis till middan, men nu hade de andra planer. Det är bara en bonus om jag får dem med nån gång.
Vi hade det iallafall jättetrevligt med god mat och trevliga vänner.
En taxi fick vi tag på också. Fantastist mitt i nyårsnatten!

Jag och Särbo kom hem först och hann sova ett par timmar innan jag hörde Smultron i dörren.
Hon hade firat med kompisar och de förflyttade sig under natten och firade på flera ställen. Hon var hemma på morgonkvisten. Tog en obligatorisk lov i köket för att rafsa åt sig nåt ätbart och sen i säng och sov tills efter lunchtid. Trött men vid liv!
Hallon, min minsta skrutt, var hos sin pappa och käkade middag och sen iväg med kompisar. Som jag anat så släppte han mer på tyglarna än vad jag tycker är ok, så hon fick sova borta. Var visst hemma igen rätt så tidigt dan efter så det kunde väl varit värre.

Igår natt kunde jag knappt sova. Inte så otippat när man sovit för länge.
Sen var det inte helt lätt att koppla av heller. Det rörde sig ungar, det pratades, det skrattades, inte så högt, men nära mitt sovrum. Jag kunde inte ens sova med öronproppar, och de var faktiskt inte särskilt högljudda.
Jag liksom kände vibreringarna i kroppen!! Som av höga basljud! Undrar om döva "hör" så?
Alltså tog jag ur öronpropparna igen, för det var värre att känna ljudet än att höra det!
Tror jag omedvedet gav upp att somna efter att ha väckts precis i insomningsögonblicket ett antar gånger.
Resultatet blev att nu är jag trött.
Ska först lokalisera Hallonungen som är ute, innan jag vågar sova. Hon ska bara, hela tiden!

Glöm inte svara på min undersökning i förra inlägget! Nu när jag lyckades göra en riktig undersökning, med knappar och allt!
Jag rapporterar sen, förhoppningsvis med fler svar än att det blir ungefär: en av en tycker si eller så!

/Blomma







Mobillarmsundersökning

Så var det 2007 då!
Jag verkar vara ensam om att säga just tvåtusensju.
Varför säger man tjugohundrarsju, som innehåller 5 stavelser istället för tvåtusensju som bara innehåller 4?
Så konstigt.
Om man jämför med pengar, så säger man ju nittonhundra kronor och tvåtusen kronor. Varför inte samma med årtal?

Nu är iallafall helgerna slut, och många människor också.
Helt slut och utpumpade och fullproppade med julmat och nyårsmat.
Så nu ska alla börja träna och sluta röka och annat hälsosamt för att ta igen vår senaste månad.
Jag med. Fast det är inget nyårslöfte, bara ett måste.

Men sömnen har väl varit bra under helgerna?
Kanske för vissa.
Jag blir ofta väckt av hungrig tonåring som måste äta på natten.

Och sen en sak som jag blivit så förvånad över, och det två gånger!
Först på juldagen. Det var en måndag. På måndagar drar mobillarmen igång, fast jag var så smart och stängde av mitt, men vad hjälpte det när två! andra glömt sina.
Sen var det kört igen imorse, fast då hade jag missat att stänga av larmet.

Jag tror inte jag är så ovanlig, så därför tänkte jag göra en liten undersökning:

Vem vaknade av mobillarmet?

Svara så blir jag så glad!

God fortsättning på det nya året.

/Blomma