Yrke som förpliktigar

Idag hörde jag Hallon prata om en gammal kompis och då kom jag att tänka på den kompisens pappa.
För ett par år sen när Hallon var ca 15 år skulle hon träffa den här kompisen som tidigare flyttat till en annan stadsdel. De hade inte haft så mycket kontakt sen hon flyttade och nu skulle de på fest till en kompis till den henne. Jag hade ju ingen aning om vad det var för folk så jag ringde den flyttade kompisens pappa och frågade om han visste vilka det var som skulle ha fest och om han tyckte det verkade ok. Jag tänkte mest då på om föräldrarna till den här festande kompisen möjligen skulle komma hem framåt natten och ha någon koll på dem eller om de var lämnade helt vind för våg med ett fyllt barskåp att nalla ifrån eller kanske t.o.m bli serverade ifrån. Eller om den här kompisen var pålitlig och inte fullständigt laglös.
Svaret från pappan gjorde mig stum, han sa med självklar övertygelse:
-Ja, det är alldeles lugnt. Föräldrarna är advokater!
Va? Vadå? Skulle advokatföräldrar ta bättre hand om sina barn eller vara mer pålitliga än andra föräldrar?
De kunde väl lika gärna som andra vara alkisar eller allmänt korkade vad gäller barnen även om de var lagliga och ansvarsfulla i sitt yrke.
Hur tänker människor?
Inte lugnade det mig, men hon fick gå på festen och vi hade telefonkontakt då och då tills hon var i säkert förvar igen.
Jag tror nog att de drack vin hos advokaterna iallafall, de små flickorna!

/Blomma

Kommentarer
Postat av: nettan

Hmm..ja konstigt uttalande..men säkert rätt vanligt.
Att har en "fin" titel då är man självklart en bra människa..men vi alla vet ju att "skrot och korn" finns inom alla samhällsklasser.
Skönt att du är engagerad och att ni har bra kontakt du och dottern...det händer ju så mycket otäckt.
Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback