Olika förväntningar

Om jag har varit borta natten till lördan och kommer hem vid ett-tiden på söndan, då förväntar jag mig vissa saker.
Tyvärr stämmer inte mina och mina döttrars förväntningar överrens. Sånt kan ofta leda till konflikter.
Så här skiljer sig våra förväntningar åt:
Jag förväntar mig att de har ätit frukost och klätt på sig och plockat undan sedan gårdagen när jag kommer hem.
Det de förväntar sig är att få sova hur länge de vill utan att någon jobbig morsa kommer hem och gapar.

Jag kom alltså hem till ett hem som såg helt ok ut. Men döttrarna (och en till) låg och sov fast klockan närmade sig ett.
Då blev jag inte glad över att hemmet inte bar spår av någon röjarfest. Jag tänkte iochförsig en liten positiv tanke åt att det såg så normalt ut.
Men sen blev jag bara så väldigt irriterad på dessa sovande hösäckar.
Ingen ville vakna. Trots mina knackningar och frågor om olika saker.
Efter nån timme gick Hallon upp, men Smultron med kompis kom upp lagom till middagen!!! Vid femtiden sådär.
Jag kan inte säga att jag kände mig helt nöjd med det.
Men Smultron kunde inte förstå problemet.
-Jag får sova precis hur länge jag vill. Jag kan sova hela dan om jag vill. Det kan inte du bestämma.
Ja, så sa hon.
Hon har väl rätt.
Men jag blir ändå galen och irriterad.
Har jag någon rätt att bestämma hur länge en vuxen dotter får sova?
Kanske inte.
Jag ska komma på något klurigare. Jag kunde börja spela saxofon! Då kan jag börja mina träningspass varje lördag och söndag klockan 12. Det borde väl inte grannarna ogilla.
Förra helgen höjde jag radion och sjöng så fönstrena skallrade. Då kom en glad Hallonunge upp. Hon vaknade och blev nog lite glad av min sång. Men idag var jag inte glad så då kunde jag inte sjunga alls.
Hade jag haft en saxofon kanske jag hade lyckats...

/Blomma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback