Undersökningar är till för att sabba

Jag pratade med Hallon om en undersökning som tidningarna skrev om häromdan. Det gällde tonåringars drickande. Det har tydligen minskat. Nyktra tonåringar är nu 30% iställer för som tidigare 20%. Vet inte om de skrev ut åldern, men jag antar att det är under 18 år.
Min kära Hallon bara garvade och sa: tror du att nån svarar ärligt på såna undersökningar?
Ja, men de är ju anonyma, sa jag så naivt.
Ha ha, det spelar ingen roll säger dottern, för antingen driver man eller överdriver. Alltså man säger att man aldrig dricker nånsin, fast man gör det, eller så säger man att man är typ knarkare!

Ja, inte vet jag. Vi fick svara på nån liknande undersökning i högstadiet, och jag vet att jag var rätt orolig ändå att de skulle komma på vem man var, så jag svarade nog att jag drack lite, fast jag inte gjorde det, bara för att verka normal! Så hur mycket kan man lita på undersökningar? Väldigt lite skulle jag gissa, speciellt om det gäller tonåringar.
Fast jag tror ändå att det är stora grupper som inte dricker, t.ex de som är hemma mycket och spelar datorspel, och kanske de som idrottar mycket med engagerade föräldrar. De som inte slutar när de fyller 15, som de flesta verkar göra.
Jag var faktiskt engagerad förälder, men de slutade med sina idrotter ändå. Bara för att hinna med kompisarna! Livet där ute bland killar och fester verkade mer spännande än idrotten. Den tog bara tid. Så de slutade. Lillasyster bara nån månad efter storasyster.

Apropå drickande igen, så säger Hallon att precis ALLA 16-åringar hon känner till dricker.
Jag räknar då upp några som inte gör det, men hon tror mig inte! Hon tror att de bara är bra på att lura sina föräldrar! Sug på den ni!
Om min Hallon inte var så uppriktig, så skulle jag aldrig tro att hon drack heller. Jag har koll på henne när hon kommer hem, jag köper aldrig ut, jag har aldrig sett spår av dricka, och hon luktar inte alkohol.
Ändå har hon tydligen lyckats!
Kan det vara när hon inte sover hemma? Troligtvis. I så fall är det inte alltför ofta.
Självklart pratar vi om att det inte är bra att dricka, men hon tycker jag har klart förlegade åsikter. Vadå dricka lite, det gör ju alla, det spelar väl ingen roll?
Suck!
HJÄRNCELLERNA DÖR JU! Fattar du inte att det är farligt?
Jag önskar hårdare straff för langare!!!

/Blomma


Kommentarer
Postat av: Milla

Funderar också över sådana undersökningar ... men nu sas det ju igår att 4 av 10 15-åringar skulle dricka på nyår, var en undersökning som If beställt och gjordes genom Lunarstorm. (se if.se) Det känns som rätt mycket tycker jag. För nyår är direkt ingen ungdomsfyllehelg. Eller har jag fel? Kanske drar många på stan, men nyår är sådär lite trist när man är ung... I allafall ska vi ha två 15-åringar hemma hos oss imorrn på nyår och jag kan garantera att ingen av dem kommer vara fulla...

Postat av: Cathrin

Ja, vad ska man göra? Min 16 åring ska på fest och jag vet att de ska dricka. Hon är väldigt uppriktig. Hon säger att hon ska ta det lugnt och hon har försäkrat mig om att det är alkohol från systembolaget de ska ha i glasen. Alltid något , jag är jätte rädd för att de ska dricka hembränt som de köper av någon skum typ. Vi har tydligt deklarerat att det INTE är okey att dricka när man är 16 år. Vi kommer att vara hemma och vakna när hon kommer hem för sova borta får hon INTE i morgon kväll. Jag tror ändå att våra kära ungar är glada över att de har föräldrar som bryr sig. Jag skriver på nyårsdagen hur det har gått. Lycka till alla tonårsföräldrar. / Cathrin

2006-12-30 @ 20:08:53
Postat av: Blomma

Milla: Jag tror att rätt många 15-åringar är ute själva på fester och annat, och även om de kommer hem i tid och har kontakt med föräldrarna under kvällen så kan de nog få i sig nåt ändå. Iallafall om de umgås med äldre kompisar.
Förra året var ju min yngsta 15, och jag var hemma hela kvällen med några vänner. Vi hade kontakt och hon kom hem då och då och visade sig, sen var hon hemma när vi bestämt, inte alltför sent. Vi hade kompromissat fram det och det fungerade. I år är hon hos sin pappa, och han är tyvärr sämre på att hålla koll, men jag kommer prata med henne under kvällen också.
Skönt att du kan ha dem hemma än. Då kan du vara lugn iallafall.
Cathrin: Visst är de glada att föräldrarna bryr sig, fast de tycker nog att vi kunde bry oss aningen mindre :-)
Lycka till själv!

Vissa kanske oroar sig mer för smällare och raketer än fylla. Kombinationen är väl inte heller den bästa, vare sig för tonåringar eller vuxna.
Vi får föregå med gott exempel, så kanske de minns det nån gång, de små busarna.

2006-12-30 @ 23:22:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback