Go eko go

Jag håller på att bli ekologisk.
Små små steg på vägen har jag börjat med, t.ex:
* Köpa ekologiskt kaffe (om det påverkar hela kaffeplantage så borde det göra nytta)
* Successivt byta till lågenergilampor (som mina döttrar hatar p.g.a. segheten att ljusna)
* Prenumerera på ekologiska grönsaker och frukt (från arstiderna.com) de långväga åker båt istället för flyg
* Rycka ur sladdar ur apparater när de inte används, t.ex. brödrost, mobilladdare, tv på natten (men inte micro, kaffebryggare och kanske något mer).

Det var inte mycket, men ändå något.
En 15-årig tjej skrev idag ett inlägg i DN om klimatfrågorna. Vilken tjej! Hon vill verkligen förändra. Ingen kan vara mer engagerad än en tonåring. Hoppas hon fortsätter så. Tyvärr hittar jag inte inlägget på webben, verkar bara finnas i papperstidningen.
Man borde verkligen ta tillvara på energin från de unga, bara de lägger den på något positivt i stället för destruktivt så kan de ju göra underverk.

Jag drar mitt lilla ekostrå till den uppvärmda stacken men vet samtidigt att t.ex i Dubai har man kylanläggningar för att kunna åka skidor i öknen och vissa tokar, speciellt amerikaner, som har julbelysning som drar mer energi än ett helt köpcentrum (gissar jag), de tillsammans med bl.a östfabriker gör vad de kan för att förstöra för oss. Snacka om destruktivt för klimatet!

/EkoBlomma


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback