Bloggenkät

Jag fick en bloggutmaning från Sassa, och här kommer mina svar:

1. Hur länge har du bloggat?

I lite drygt ett år.

 

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut innan du själv började blogga?

Genom de bloggar jag läste innan jag började blogga, så såg jag olika människor som skrev om sina liv och erfarenheter. Jag tror jag tänkte att det var vanliga människor som inte var journalister eller författare.

 

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?

Jag gillar Annika Tigers blogg. Man kan hitta så mycket tips där. Det var tack vare den som jag började blogga.

 

4. Hur känner du nu inför dina allra första blogginlägg?

De är helt ok. En del bättre då än nu.

 

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet?

Ett 30-tal, men jag tittar inte på alla varje dag, utan det varierar. Och så slumpar jag fram bloggar ibland för att hitta något nytt.

 

6. Hur många procent av de bloggar du läser är dagboksbloggar och inte ämnesbloggar (som t.ex. teknik- eller modebloggar och politiska bloggar)?

De flesta är dagboksbloggar, men även de kan vara ämnesinriktade.

 

7. Nämn en bloggare som verkar vara väldigt, enormt jätteolik dig, vars blogg du tycker om.

Jättesvårt eftersom jag inte har EN favorit. Jag har några och byter och slumpar och hoppar runt. Är hela tiden öppen för nya bloggar, nya för mig alltså.

 

8. Nämn en bloggare som verkar lik dig, vars blogg du tycker om.

Lika hattig här.

 

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

Döttrarna kan tycka jag bloggar för mycket om jag bloggar just när de vill ha datorn. I början trodde de att jag skrev skitsaker om dem, men jag har lugnat dem. Jag är trots allt anonym. Särbo undrar vad jag skriver egentligen. Lite oroad kanske.

 

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?

Hmm, vet inte. Vad jag vet är det bara en som vet att det är min blogg, fast jag vet inte om hon läser den.

 

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg?

Det är svårt. Jag är anonym för att kunna skriva rätt fritt utan att hänga ut någon, men om de ändå kommer på att det är jag så kanske de blir sura. Därför är jag ändå lite försiktig med vissa saker.

 

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om och anledningen till det.

Alltför privata och personliga saker därför att jag inte vill lämna ut det.

 

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse?

Jag började inte blogga för att få bekräftelse, men nu får jag en gnutta bekräftelse ändå.

 

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?

Nej, det kan man inte vara så säker på. Vissa kanske verkligen är sig själva, men ändå skriver man ju inte om allt, utan det är endast den sidan som visas i bloggen som läsarna lär känna.

 

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?

Nej, det har jag inte. I början skrev jag mest, och läste bloggar utan att kommentera eller få särskilt många kommentarer. Alltså fick jag inte kontakt med andra bloggare. Nu har det blivit lite mer så, men det har inte varit aktuellt att träffas.

 

16. Kan det vara "skadligt" att blogga?

Om det blir för maniskt så det påverkar hela ens liv, så kanske det inte är helt sunt.

 

17. Har du blivit sårad av någonting som skrivits till eller om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Hur har du hanterat detta i så fall?

Nej, inte sårad, men en kommentar verkar ha blivit stoppad, och jag förstår inte om jag skrev något stötande. Det kan ju vara nåt tekniskt missöde också. Lite störd blev jag ändå över det, och har inte kommenterat där sen dess.

 

18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?

Nej, det tror jag inte, men om jag skulle läsa om allt jag skrivit, så kanske det finns nåt att ångra där ändå.

 

19. Har ditt bloggande några nackdelar?

Ibland tar det för mycket tid, fast jag kan snabblogga och även hoppa över nån enstaka dag om jag inte hinner.

 

20. Bloggar du om två år? I så fall: är ditt bloggande annorlunda då?

Jag vet faktiskt inte. Fast det är möjligt att jag har en annan blogg då.

 

21. Har bloggarna någon inverkan på vår kultur?

Säkert.

 

22. Vad har bloggskrivandet betytt för dig?

Mycket att jag kan skriva av mig, men det är även ett bra sätt att uttrycka sig vad gäller det mesta.

 

23. Vad har bloggläsandet betytt för dig?

Det är spännande att läsa om andra människors liv. Både de som har liknande liv och de som har det helt annorlunda. Jag kan haja till när jag hittar nån som bloggar om såna hemskheter som man inte tänker finns på riktigt, utan bara läser om i tidningarna. När det finns en människa bakom rubrikerna så känns det mer.

Den här gången skickar jag vidare ut i hela bloggvärlden.
Varsågod att ta för sig, vem som vill svara på enkäten.

/Blomma


Kommentarer
Postat av: Susanne

Tack för svar! Och så har jag en undran: I början när jag läste hos dig fick jag för mig att du bodde i Lomma, p.g.a. bloggnamnet, men har förstått att du bor i Stockholmstrakten. Varför namnet Blommalomma?

Postat av: Blomma

Nej, jag har ingen anknytning till Lomma, fast det hade ju varit fyndigt!
Jag tänkte inte alls på det när jag hittade på namnet.
Det var bara nåt tramsnamn med rim på blomma.
Tänkte från början att alla jag skrev om skulle få alias, men det blev för bökigt att hålla reda på, så det är bara mina döttrar som fick det; Smultron och Hallon och så blev jag då Blommalomma.
Kunde också varit Blommeliblomma.

2007-01-07 @ 21:36:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback