Ojämlikhet

Jag har precis varit och lyssnat på Lotta Snickares föredrag om att det finns en särskilt plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
Inte en man var där och lyssnade. Inte så otippat kanske.
Jag stötte på flera som jag kände och inte hade sett på flera år. Kul!

Hon pratade mycket om hur ojämlikt samhället är.
Jag trodde inte på det där när jag var yngre.
Tänkte att det bara var att jobba hårt så skulle man bli likadant bemött som kvinna eller man.
Jag är nog rätt naiv, för jag trodde på det länge. Kanske för att jag VILLE tro på det.
Men det var bara en illusion.
Visst är det ojämlikt.
Jag kände igen mig i så mycket hon sa.
T.ex att man ibland får en känsla av att ingen hör vad man säger.
Det är så frustrerande!!!
Men visst har vi kommit rätt så långt ändå.
Det går hela tiden framåt, men får inte stanna av.

Min morfar var före sin tid. Aldrig att han sa till sin dotter, dotterdotter eller dotterdotterdöttrar att de inte klarade av något. Tvärtom. Inget är omöjligt.
Små tjejer (och killar) som fick hjälpa till att gräva och snickra och måla om de ville. Massor av uppmuntran.
Han var heller inte handfallen i köket, utan tyckte att alla skulle hjälpas åt med disken, så blev det klart snabbare och man hade mer tid över till varandra.
Min lilla morfar.
Nu är han hos mormor nånstans i Nangijala.

Lotta Snickare berättade om ett experiment med bebisar klädda i rosa och blått. Självklart blev de behandlade olika även fast båda könen var klädda i båda färgerna.
Men jag vill inte tro att jag gör så!!
Bebis som bebis liksom!

Mina små jämställda bebisar har växt upp till stora jämställda tonåringar som iallafall inte är försynta rädda stackare till hjälplösa tjejer.
Fast så väldigt jämställda som jag önskar är de ändå inte...
Utseende är viktigare än kunskap kan man tro ibland. Då blir jag besviken.

Om man ser till Särbo och mig, så är jag bättre på händiga små saker man kan göra i ett hem. Typ, koppla ihop sladdar, måla väggar och stolar och annat krafs, bygga ihop Ikeamöbler och laga lite grejer. Sånt där pyssel.
Särbo är bäst på musik.
Hmmm...
Och planering.
Inte min starka sida direkt.

Alla är bra på något. Det gäller bara att plocka fram det braiga och gömma det dåliga i sig. Oavsett kön.

/Blomma




Kommentarer
Postat av: Milla

Spännande! Har du läst boken Lotta skrivit ihop me Liza Marklund? Den är superbra, man blir väckt hela tiden. Och jag håller med, man trodde allt var jämlikt som ung, men man vaknar allt mer ....


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback