Öppet drickande

Jag har lite svårt att veta hur jag ska ställa mig till 18-åringars dryckesvanor.
De är myndiga.
De får beställa vin o sprit på krogen.
De får dricka vin tillsammans med familjen.
Däremot får de ju inte handla själva på systemet.
De får inte be föräldrarna köpa ut, så de kan ta med spriten bort från familjen och dricka på egen hand.
Men ändå så får de tag på vin o sprit.
Jag köper inte ut.
Ändå är de helt öppna med att de dricker och är hemma hos varandra för att förfesta.
De säger, utan att skämmas eller försöka mörka, att de ska köpa läsk så de kan blanda groggar hemma hos någon.
Jag kan ju bli hur upprörd jag vill, det hjälper knappt. Då undrar min dotter bara om hon ska sluta berätta saker för mig och istället smyga med det.
De går med vinglas här hemma, 18-åringarna. Fast inte alltför ofta, för min 18-åring vet att jag inte gillar det.
Men om jag tar vin till maten, så får hon också om hon vill, för det sker så otroligt sällan.
Och jag ser även andras barn i samma ålder komma kånkande med systempåsar i händerna helt öppet.
Föräldrarna vet om det.
Jag vet ju om det.
Men vad ska jag göra då?
Självklart pratar vi om att det inte är bra att dricka för mycket eller för ofta och kanske går något in, men det där absoluta förbudet efterföljs inte det minsta vad jag kan se.
En del föräldrar köper ut var och varannan helg, och det tycker jag är onödigt.
Lite ska de väl ändå kämpa, när de nu inte får köpa själva.
Det ska inte vara så lätt att få tag på.
Själva tanken är väl att när man är 18 ska man få dricka under annan vuxens överinseende, hemma eller ute på krogen.
Sen när man fyllt 20 så får man ta eget ansvar för sitt drickande.
Men inte många vuxna tar sitt ansvar.
Jag vet några som köpt öl till 15-åringar, för att de hellre vill att de dricker öl än svartsprit. Fast den som jag och flera andra påträffat fullast ute flest gånger, det är just den 15-åringen.
Kanske inte så föräldrarna hade tänkt sig.
Vissa tycker också att det hör till att de är dyngraka på helgerna.
Hemskt!
Det blir nästan självuppfyllande om man räknar med det.
Fast det är svårt.
Jag är ändå rätt lugn, för det är inget regelbundet stök här hemma, även om jag tycker min äldsta är ute lite väl ofta ibland.
Det är väl den första spänningen att äntligen komma in på ställen och även att snygga upp sig och gå ut och spana på killar.
Och dricker de bara när de är ute så kan det inte bli så mycket, för det har de inte råd med.
Inte i våra kretsar iallafall.
Men det finns de som får lite väl mycket pengar att röra sig med, och då kan de dricka obehindrat på krogen och det blir väl även lättare att få tag på andra droger.
Usch ja!
Droger är mina tjejer totalt emot.
Det känns bra, jag hoppas den inställningen håller i sig.

Jag skulle vilja sova nu, men vill vaka in min yngsta som kommer om nån dryg timme. Och då vill hon dricka te med mig! Det är jättemysigt, men kunde ju vara aningen tidigare om jag fick bestämma.
Då dricker vi te och pratar om hur hennes kväll varit. Som den perfekta familjen!
Ja, nån gång ska man väl vara det också!

/Blomma




Kommentarer
Postat av: Milla

Jag förstår precis din vånda. Jag blir galen när jag hör om sååå unga som dricker och inställningen till att vrålsupa.Ok, det ÄR en viss skillnad på att vara 15 och 18. Jag är lycklig att min 15-åring inte partar och vistas där det festas, även om den världen inte finns så långt ifrån. Jag bara inser att den dagen kommer ... Stå på dig, lyssna på magkänslan och gläds trots allt åt vad du får redan på. Det är nog värre att inte veta.
Jo det där med blodproverna runt min son. De är tagna, massor, skickade på analys tom till Karolinska. Men jag vet inte om det tittat på just detta med olika ämnesbrister, fast det borde de ju. Jag måste fråga vår doktor!
Ha en skön helg!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback