Men surfa kan hon

Idag tyckte Smultron det var dags att söka jobb.
Lägga in en ansökan på nätet nåstans, kanske arbetsförmedlingen eller nåt bemanningsföretag.
Hon tittade på ett par stycken och bröt sen ihop.
-Men jag kan ju ingenting. Det är ingen idé att jag söker ens! brölade hon.
-Jodå, försökte jag, det är klart. Jag läste att de behövde massor med folk. De tar vad som helst, och du har ju ändå fullständigt gymnasiebetyg.
-Neeeeej, de vill att man ska kunna Excel och engelska och ekonomi. Jag kan ingenting! säger hon som är urbra på engelska.
Till slut började hon iallafall skriva in sin CV på ett av bemanningsföretagen.
På många ställen var det långa listor med närmare hundra olika val. T.ex vilka språk man kunde. Där fanns väl alla världens språk med.
-Men ååååå! Jag kan ju bara två!! Det här är ingen idé.
Och vad gällde växelsystem fanns en lång radda att välja på. Vem kan växelsystem? Inte jag iallafall. Och definitivt inte Smultron. Alltså var det bara att hoppa över det valet och fortsätta med nästa. Men det knäckte henne en bit till att hon inte ens kände igen ett enda växelsystem! Och man kunde säkert välja 30!
Och skolor! Det var nog det värsta. Man skulle skriva in de 7 skolor med högst utbildning man gått på. SJUUUU!!!
Totalt knäckt! Hon ville bara ge upp och gå och skjuta sig. Drama queen som hon är.

Till slut blev den klar, men det personliga brevet måste hon jobba mer med. Det borde väl hinnas med imorgon, för ingen lär väl titta på hennes CV under helgen iallafall.

Det jobbsökandet tog musten ur henne. Undrar om hon nånsin orkar gå in på nån sån sida igen... Knäckt av att se hur mycket man kan kunna och hur mikroskopiskt lite hon kan av alla yrken här i världen. Fast hon jämförde sig inte direkt med EN människa, utan ungefär alla yrkesgrupper i hela Sverige. Tufft! Kan t.o.m knäcka Smultrons självförtroende.

/Blomma

Kommentarer
Postat av: klimakteriehäxan

Ja faktiskt. Det är inte precis skitenkelt att ta sig ut i vuxenlivet - varken jobb eller bostad är lätt att få. Min dotter fick påhugg som frukostvärdinna på ett hotell - kan det vara ett spår att pröva??? behövs eg inga förkunskaper alls, mer än att se hel och ren ut! Hon verkar dessutom trivas, i a f tills vidare.

Postat av: Blomma

Ja, hon tar nog vad som helst. Snart är hennes månadslånga extrajobb slut, så då är det allvar.

2007-09-06 @ 21:45:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback