Konflikter och råd

Ok, en sanning jag inte vill veta, men så här är det vare sig vi vill eller inte:
Vi kan inte ändra på andra människor!
Usch!
Jag vill kunna fixa lite här och lite där genom att säga kloka saker. Men det hjälper ju inte! Hur kunde jag tro det?
Fast man kan ju påverka människor ändå genom hur man är.
Vänlighet ger oftast vänlighet tillbaka.
Är man ilsken får man inte lika ofta ett vänligt bemötande.
Självklart kan tyckas, lika självklart som att man i en konflikt ska tänka efter ordentligt vad man vill ha sagt innan man yttrar sig.
Det har jag också lärt mig att tänka på. Man behöver bli påmind om sånt ibland för att vakna upp.
Har varit på ett lärorikt seminarium idag. Jag och alla tanter som vanligt, plus ett par utspridda karlar.

På hemväg genom stan var gatorna kantade med marschaller och röda lyktor. Så fint och stämningsfullt! Följde nyfiket lyktorna och kom fram till ett par tjejer med lyktor och tändare i händerna. De berättade att det var Filmfestival ikväll och lyktorna skulle visa vägen till efterfesten. Den skulle visst bli på Vasagatan.
Jag skippade festen och åkte hem.
Hem till ett öppen dörr med Smultron på väg ut på stan för hon var visst ledig imorgon. Attans! Risk att bli väckt inatt när hon drösar in, måste förebygga med öronproppar! Hallon var inte hemma men dök upp inom ett par minuter. Nu läser hon så snällt på sin läxa (STORA KORS I TAKET!) fast önskar mig bort från datorn. Hon ska få som hon vill, jag ska ändå gå och lägga mig.

Natti
/Blomma

/Blomma


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback