Bostadslotteri

Ska man bo i bostadsrätt eller hyresrätt?
Jag har kanske ett val.
Ett val som beror på, ja vadå?
Jag har många frågor att grubbla på.
Vad tjänar jag på att äga min lägenhet?
Det kostar om kylen går sönder, eller spisen.
Jag kan måla om en bostadsrätt, ja men det kan jag ju med en hyresrätt också, jag har både målat om väggar och luckor och tapetserat och det går så bra så, bara man inte målar taket svart.
Jag kan riva gipsväggar om jag får godkänt av styrelsen först men jag kan säkert riva nån gipsvägg om jag pratar med värden också. Förresten finns det inga gipsväggar, så det är rätt kört ändå.
Jag kan göra en vinst!
Men jag kan också göra en förlust.
Räntan kan gå upp och räntan kan gå ner.
Allt kan hända och jag måste bara bestämma mig om jag vill in i bostadskarusellen och snurra runt där.
Jag vill bara veta om det är lönsamt. En sån liten fråga bara, kan det vara så svårt att svara på.
Jag vill veta om regeringen kommer ändra på några regler så min ekonomiska planering kraschar totalt.
Jag skulle vilja veta om bostadsrätterna tänker gå upp snart igen eller sjunka i många år till.
Blir jag fast i min köpta lägenhet för att jag har ett lån på högre belopp än vad den är värd om ett par år? Fast att sitta kvar tills den stiger igen? Och när stiger den då? Om 5 år? 10 år? Mycket hyra att betala under flera år för att inte göra en förlust igen. Har redan gjort en bostadsförlust när regeringen ändrade regler på 80-talet. Räntesubventioner för bostadsrätter togs bort och 400 bostadsrättsföreningar gick i konkurs. Inte min, men hyrorna fördubblades! Pang bara! Vem betalar nåt för såna dyra lägenheter? Ingen. Nej just det.
Vågar jag nu igen?
Rådgivare säger som de alltid sagt, förvånande opåverkade av tidigare krascher, att bostäder kan baaaara stiga i värde, iallafall i längden. De kan inte alls sjunka länge, går nog upp imorgon igen.
Bah!
Lura mig inte!
Jag vet hur det är.
Det är ett lotteri!
Frågan är om jag vill spela.

/Blomma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback