Grälsjuka

Storgräl med Smultron om stulna väskor och flyttahemifrånidéer och jag är visst konstigast av alla och allt är skit och skrik och vrål så jag rymde hemifrån ett tag.
Ville bara ut!
Usch!
Promenerade i vrede med tårarna rinnande och var arg och ledsen och kände mig maktlös.
Hur ända in i h...e kan flera vuxna i Smultrons närhet tycka att det är ok att flytta hemifrån på "låtsas" som hon med kompis tänker göra? Och idén var inte ens deras, utan en förälders!!!
Alla mina kompisar och arbetskamrater och närmsta släkt tycker INTE det låter bra att flytta innan gymnasiet är avklarat. Nån på min sida iallafall!
Speciellt inte om man inte ens tänker klara ekonomin själv!
Själva idén från kompisens förälder är alltså att vi, föräldrarna, ska betala hyran för tjejerna och så ska de helgjobba och leka vuxna för det de får in.
Och försöka fixa plugget samtidigt.
Men vad är det för halvdan flyttahemifrånlek?
Antingen flyttar man väl på riktigt eller så stannar man kvar hemma och jobbar och sparar och pluggar ett tag.
Vad händer när de tröttnar då? Ska vi fortsätta betala hyran under uppsägningstiden, eller?
Och spara ett rum här hemma?
Jag skulle stötta henne mycket mer i det här om hon verkligen behövde flytta för att hon inte fick plats här hemma eller om hon pluggade på annan ort, eller skulle plugga på högskola. Ja, då skulle jag stötta mer. Men nu är det bara en fix idé!
Jag frågar varför. För att jag vill!!! säger hon då så opstinat och trotsigt.
Och efter sommaren tänker de inte bo kvar där ändå, så vad är egentligen meningen?
Jag har inget emot om hon vill ta eget ansvar, men tror inte riktigt att det är så det blir...
Hon tror faktiskt på allvar att hon ska kunna spara ihop till en resa också!
Jo, jo, det gör man ju lätt med ett hem att ta hand om....
Liiiiite lättare hade det blivit att bo hemma ett tag till.
Att jag ens ger mig in i de här diskussionerna innan hon visat mig en kalkyl på hur det ska gå ihop.
Men hon säger bara att det är omöjligt att veta hur mycket hon ska tjäna.
Ja, men hur vet hon att hon klarar sig då??????
Jag blir nog snart vansinnig!!!

/Blomma

Kommentarer
Postat av: Cathrin

Vill bara säga: Håll ut. Du har helt rätt och det är faktiskt det vi " tråkiga, pessimistiska " föräldrar är till för, att stå där och komma med ralistiska åsikter, få de charmiga impulsiva tonåringarna att se lite längre än näsan räcker. Visst det vore väl toppen om man bara kunde ryckas med i deras vansinniga ideér, men skulle våra ungar verkligen vilja det. Jag tror att de innerst inne är ganska glada att vi står fast i våra åsikter. Jag bara undrar vem som skulle få skulden när det gick åt skogen om vi hade backat upp alla tokiga ideér. - Men Mamma, du hade väl kunnat stoppa mig, varför sa du inte att det här inte var någon bra idé. Jag tycker du är en toppen mamma.
Kram Cathrin

2006-09-26 @ 10:09:41
Postat av: Blomma

Åååh tack!
Tyvärr verkar jag vara den enda av fyra föräldrar till de här tjejerna, som inte är positiv till den här idén.
En dotter har en gång tackat mig efteråt för att jag stoppade henne när hon inte förstod bättre. Det kändes bra.
Jag ska försöka stoppa det här också, men såå väldigt stark är jag kanske inte så jag pallar att stå emot fem personer. Jag får börja med att samla argument.

2006-09-26 @ 16:15:11
Postat av: Helen

åååhh.. ja blir så arg på sånt där... usch.. =0(
ja tänker då inte flytta hemifrån förräns ja klarar mej själv.. vad är mening me de?? om ändå mamma o pappa ska fixa allt så kan ja väl lika gärna bo hemma.. o ja skulle då aldrig komma på tanken att kräva att dom skulle betala en hel hyra åt mej när ja kan bo här hemma..
stå på dej!! man måste lära sej hur de går till.. =0)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback