Vintersportande

En dag för vintersport är det idag.
Att utöva alltså!
För visst kan man titta på vintersport i OS, men det ger inte så mycket motion och frisk luft och sol och ljus.
Jag har verkligen kommit av mig med vintersportandet.
Det var väl sist när barnen var lite yngre som jag nån gång släpade ut dem i ett längdåkningsspår. Smultron hade mina gamla skidor med nån sorts remsor undertill, som skulle motverka bakhalka tror jag. De remsorna var ju rätt gamla och slitna, så hon fick kämpa på ganska ordentligt. Riktigt dra sig fram med hjälp av stavarna även i svag nedförsbacke! Stackars barn!
Hallon hade ärvt ett par riktigt fina skidor av en sportig familj, så för henne gick det lättare. Det var nog tur eftersom hon är yngst.
Lite motsträvigt var det ju framförallt för Smultron, så vi stannade då och då och vilade i solen. Satt på nån bänk eller sten eller så och käkade lite mackor och choklad vid ett stopp, lite kexchoklad vid ett annat, lite apelsin vid nästa och så kom vi till slut runt hela varvet!
Det här var alltså i Stockholmstrakten, därför fanns det lite bänkar här och var längs en sträcka vi åkte på en gångväg. Spåret gick också förbi ett bad, där skridskoåkarna myllrade ute på isen.
Vi lyckades ta oss hela varvet ändå. Ganska mysigt tror jag även tjejerna tyckte det var, trots motsträviga skidor.
En hurtbulle till gubbe körde om oss när vi satt och fikade, och sa några uppiggande ord. Vi hälsade tillbaka, packade ihop matsäcken och fortsatte åka. Han varvade oss minst en gång! Då försökte vi snabba på lite, men jag tror han varvade oss en gång till!
Det gjorde faktiskt ingenting. Just då kändes det aningen pinsamt, för vi satt säkert och vilade två av tre gånger kan körde förbi oss!!
Men nu kan vi bara skratta åt det. :-)

Om vintrarna de senaste åren hade varit som den här härliga snörika vintern, så hade jag säkert skaffat mig bättre skidor och åkt en del, och även lockat med mig teenisarna ut nån gång.
Fast än är det inte för sent.
Jag ska nog spana på skidor när de reas ut.
Sen blir det förstås utförsåkning på sportlovet, men en vecka om året är inte så mycket...

Jag ska iallafall ut i solen idag!
Sol och snö är en härlig kombination, man blir så glad av det!
Så ut allihop innan mörkret faller!

/Blommalomma


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback