Chokladtryfflar

Chokladtryfflar
Här är mina goda chokladtryfflar.
Mia Tusentankar undrade över receptet, och om det är fler som vill prova så kommer det här.
Receptet är från Mia Öhrn som höll i dessertkursen igår. Hoppas det är ok att blogga det! Jag gör lite reklam så är det nog ok. Om ni gillar tryfflarna så har hon skrivit "Godis" med många fler godisrecept!

Chokladtryfflar
200 g mörk choklad, gärna med hög kakaohalt (vi hade 60%)
0,5 dl vispgrädde
0,5 dl standardmjölk (mellanmjölk funkar också)
1 tsk honung

Hacka chokladen grovt
Koka upp grädden och mjölken tillsammans med honungen. Ta kastrullen från plattan och rör ner chokladen. Rör tills all choklad har smält. (Mixa tryffeln om den ser grynig ut).
Låt tryffelsmeten stelna i kylen.
Rulla massan till runda bollar, låt stelna lite i kylen och doppa sedan bollarna i kakaopulver.
Förvara kallt.

De här tryfflarna är inte så onyttiga faktiskt, för de innehåller knappt nåt socker och inte så mycket fett. Honungen är viktig för konsistensen fick jag lära mig.

Lycka till!

/Blommalomma

Kommentarer
Postat av: Mia

mums mums, detta blir grejer det. TACK!!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback