Värre än pesten

Var kom de ifrån?
Varför finns de?
Kan man bli av med dem?
Det är alltså de påflugna försäljarna jag menar.
T.ex de som slänger sig över en med en mobiltelefon i högsta hugg som de säger att de vill GE bort.
De pratar och pratar och ger inte en försynt människa en chans att avbryta och ta sig därifrån.
Efter några månader är man inte så försynt längre, utan bara går utan att ens säga ett ord till dem.
De förstör ju folks liv!
Inte mitt kanske, jag är så van för jag ser dem varje dag, eller egentligen ser igenom dem varje dag.
Men t.ex min yngsta dotter Hallon. Hon kom försent till skolan häromdagen för att hon inte kunde gå ifrån försäljaren. Han var ju så trevlig, och då kan hon ju inte vara otrevlig tillbaks. När den envisa säljaren äntligen tog ett andetag, tog Hallon sats och skyndade sig att säga:
-Men jag är inte 18 år, så jag kan nog inte köpa något ändå.
-Tack så mycket och hej då, kan jag tänka mig att hon sa, och nästan neg (nej, bara bildligt), och sprang iväg till skolan.
Hon säger själv att hon inte förstår hur det ska gå när hon fyller 18. Hon kommer köpa allt de säljer på henne.
Hon MÅSTE träna på att säga nej. Hon har ju ett år på sig. Hon skulle kunna börja med tidningsutdelarna. Nu tar hon tidningar av alla tills famnen är full och så ler hon så fint och bär iväg dem utom synhåll för utdelarna, och så vips ner i soptunnan. Hon tycker de ser så ledsna ut om hon inte tar någon tidning...

Nyss läste jag att försäljare börjar ringa på mobilen!!
Nej! Det går inte! Det är för privat.
Om man t.ex för en gångs skull måste ha mobilen med sig fast man är på ett möte eller middag eller nåt, för att man ev. väntar ett viktigt samtal. Då vill man knappast att de ringer för att sälja grejer åt en! Befängt! Det är MIN telefon. JAG, och endast JAG väljer vilka som ska få mitt nummer!!!


Det bästa svaret om de ändå ringer är:

-Jag köper ALDRIG något per telefon.

Då kan de argumentera hur mycket de vill. Bara svara samma gamla uttjatade mening tills de ger upp: -Jag köper AAAAALDRIG något per telefon. Eller släng på luren. Det är inte så snällt mot de stackare som jobbar med det skitigaste av skitjobb, men jag skulle hellre tipsa mina barn om ett städjobb än telefonförsäljare.

Hur blir man av med dem? Nix funkar ju bara på hemtelefonen.
Men mobil- och gatuförsäljare måste man rusta sig emot på nåt sätt.
-Jag köper AAAAAldrig något på gatan. (Jag har gjort det en gång för mycket. Toklurad av Comviq!)
Träna gärna i duschen: -Jag köper AAAALDRIG något på gatan.

/Blomma



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback