Snäll eller bestämd?

Kommer hem från jobbet.
Två trötta tonåringar, varav den ena min, ligger och dåsar i varsin soffa.
Försöker få kontakt.
Det går sådär.
Lagar mat.
Lillasyster tonåring kommer hem.
De trötta två har nu somnat.
Lillasyster surfar och skär grönsaker.
Maten klar.
Jag och Lillasyster Hallon äter tillsammans, hon rätt fort för att hinna se Vänner.
Tröttaste trötta storasyster Smultron med kompis bara väser när jag tilltalar henne.
Hon vill äta sen.
Så nu har jag och Hallon ätit.
Maten står kvar på bordet och Smultronungen vill äta sen. Det kan vara om två timmar!
Ska jag då låta maten stå där och ruttna?
Eller ska jag lägga upp en lämplig portion och frysa in resten i en trevlig liten matlåda som Smultron kan ta med sig på sitt helgjobb? Pussa henne på huvet och vifta med näsduken?
Ska jag vara så snäll?
Eller ska jag lämna allt åt henne, låta henne göra en egen matlåda, diska kastrullerna och göra snyggt eftersom jag fick lämna det kvar pga henne?
Jag har inte bestämt mig än.

/Blomma

Uppdaterat kl 22:45
Jag körde den bestämda varianten.
Nu diskar hon.
Aningen sent kan tyckas, så diskmaskinen får dras igång imorgon bitti.
Men hon gjorde det iallafall!
Triumf!

/Blomma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback