Parkteater Volpone

Har just kommit hem från årets första parkteater i Vitabergsparken i Stockholm.
Det blev Volpone.
En gammal pjäs av Ben Jonson som handlar om 1600-talets Venedig.
Det är väl en sorts fars eller komedi om girighet och galenskap skulle man kunna säga, och lite kärlek eller kanske lust.
Karaktärerna i just parkteaterns uppsättning är väldigt speciella.
Ett galet hopkok av serieliknande figurer. Helt bisarra!
En långbent gubbe med mage som en gravid och näsa och dialekt som Bert Karlsson, skuttade runt och rörde sig olikt något annat jag sett. Jag tror hans karaktär och utseende var taget från just Bert Karlsson, för han var slående lik.
En annan gammal gubbe med kroknäsa och droppställning var istället en karikatyr av Anders Lundin.
Sen var den en filur som liknade en papegoja med getingrandiga ben. Jag kom inte på vem han skulle likna, för jag tror ju att han också skulle likna nån, möjligen Magnus Härenstam. Han sprätte lite likt honom och hade en kran som hette duga.
Sen var det en liten ung man (spelad av en tjej) som såg ut som en knekt i en kortlek.
Och en tjej som var helt osannolik i sin menlösa mimik. Kom inte på om hon skulle likna nån speciell, men hon var kul. Kanske mest för att hon spelades av en kille.

Om någon har andra idéer om vilka de skulle likna, eller om de ens skulle likna nån speciell, så får ni jättegärna lämna en kommentar.

Jag tycker inte pjäsen var jätterolig, men figurerna var roliga och parkteater är alltid kul att gå på.

/Blomma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback