Lätt att vara glad i solen

Det är lätt att vara glad när solen skiner.
När det är så varmt så man kan gå barfota och åker in till stan i baraxlat utan tanke på att ta med något varmare att ta på sig, för det behövs inte.

Jag blir så glad av gamla tjocka tanter som strukit sina storblommiga sommarkjolar och blusar och plockat fram sina solhattar. Tanter är så roliga. Vissa glada och överseende med det mesta, men vissa drar sig inte för att säga vad de tycker. De har ju levt ett långt liv, så varför skulle de inte? Glada tanter eller arga tanter spelar ingen roll. Idag blir jag glad av båda sorterna. Och gubbar i sommarkeps, fast av nån anledning syns de inte lika ofta, nästan bara tillsammans med en blommig tant.

Jag blir glad över sommarlovet och alla barn som har hela långa sommaren framför sig. Den känslan kommer aldrig riktigt mer tillbaka när man väl börjat jobba, men barnen ser bara att de har en hel evighet av sol och bad och lekar och bus framför sig. Det är så härligt!

Jag blir glad över utejympa med hög musik i parkerna.

Jag blir glad över mina nyputsade fönster och blommande blommor på balkongen.

Jag blir glad när jag ser hur de plockar fram grillarna på gården för en liten gårdsfest, även fast jag knappt kan ha balkongdörren öppen för grilloset, och hör musik och barnskrik från samma gård.

Jag blir glad åt att båda tjejerna kom hem ordentligt i natt.

Jag blir glad av att ta en morgonpromenad till bageriet för att köpa nybakat bröd till frukost. Speciellt när det är så här varmt och skönt.

Allt känns så lätt när solen skiner.

/Blomma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback