Snö och rutin för små glin

Isande kallt idag!
Men jag fick som jag ville: snö!
Inte några väldiga mängder precis, men iallafall lite vitt som lyser upp en liten aning. En aning för lite, men bättre än inget.
Utan vinter kan man inte längta till våren.
Jag gillar vintern. Den behövs. Friska härliga vinterdagar med snö och sol är så härligt och uppfriskande!
Fast man är inte så van i år, så idag när jag gick min dagliga promenad från jobbet till näst närmsta station, så kände jag direkt att den här isande kylan pallar jag bara inte.
Så jag köpte en mössa och travade vidare. Då var det rätt skönt.

Jag gillar mina promenader i ur och skur, eller inte riktiga skurar kanske, men annars går jag.
Det blir en stund för mig själv, när jag tänker på vad som helst, drömmer mig bort, planerar middagen eller helgen, tänker på nån låt. Jag har kommit på mig själv flera gånger med att nynna högt för mig själv! Det är faktiskt inte riktigt ok!
Man kan bli tagen för en galning! 
Förhoppningsvis så tror de bara att jag lyssnar på musik i några lurar som gömmer sig under mössan (som jag hade endast idag!) och trallar med lite.
Men jag får skärpa mig, för jag glömmer verkligen bort mig och trallar på rätt ordentligt ibland.

Jag fortsatte tralla hemma, och lät mig inte nedslås av en sovande (!) Smultron. Nej då, jag väckte henne och sa att vi börjar med maten och hon kan väl komma snart.
Så vi stekte och hackade och höll på, jag och Hallon som var otroligt hjälpsam av sig själv, utan tjat!
Hon drog på lite musik och så dansade och sjöng vi oss igenom matlagningen. Och lite då och då gick jag in och påminde Smultron om att vakna. Hon dukade till slut, i sista sekunden!
I sista sekunden frågade även Hallon om maten räckte till kompisen också. Det var väl på gränsen, men visst fick hon käka med oss.

Nu har jag zappat mellan "let's dance" och "så ska det låta", Smultron ville helst se "så ska det låta", så det fick hon de få minuter hon höll sig i närheten.
Jag blev väl inspirerad och har fått överskottsenergi och hoppar runt och dansar, typ nån quick step. Jag tror jag har fått bokstavssjuka på gamla dar.
Den här texten har jag t.ex varit uppe och hoppat ifrån, in till tv:n, och tillbaka ett antal gånger.
Jag borde börja riva ner tapeter och måla om istället.
Förut brukade jag möblera om tjejernas rum när jag kände mig så här. Fick alltid några nya idéer om hur det kunde vara. Det var när de delade rum. De visste aldrig hur det skulle se ut när de kom hem. En överraskning. Fast de gillade det. Plötsligt så hade de fått en myshörna, eller varsitt skrivbord istället för gemensamt, eller sängarna vid varsin vägg istället för ihop eller nåt annat.

Jag börjar förstå varför det är svårt med ordningen här hemma.
Jag gillar inte planering och tråkigheter, utan flyger omkring från den ena saken till den andra, men jag städar mellan flygturerna så jag lyckas rätt bra. Däremot är det svårt att ha koll på att det blir nåt gjort av de yngre i familjen. Det är liksom lite för lätt att smyga sig iväg och glömma bort vad man skulle göra.
Varför kan de inte ha ordning i kaoset? Det lyckas ju jag med. Ibland.
Våra torsdagsstädningar har blivit ruckade och det är core-gympans fel. Det är en träning som är väldigt bra just på torsdagskvällarna. Så gick det med den städkvällen. Det får väl bli onsdagsstädning istället.
Lite rutin är bra för små glin.
Och för en ostrukturerad mamma...

/Blomma


Kommentarer
Postat av: Eden

Nu vet du i alla fall vart du ska vända dig om de blir ohanterliga ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback