Klimathotet

Tydligen skulle man släcka ner alla lampor och elapparater igår mellan 19:55 och 20:00.
Jag visste faktiskt om det, men var på träning just då, så det blev inte mycket släckning för min del. Däremot var vi ju ett 90-tal som delade samma lampa och samma musikmaskin. Rätt ok det också.

Vi var visst inte lika många i Sverige som släckte ner, som i Frankrike, men inte gick de ut med det särskilt mycket? Eller?
Kanske man istället borde släcka alla apparater 5 minuter VARJE dag.
Om det nu hjälper.
Här glöms det att stänga av DVD:n, brödrostsladdar och annat är oftast i, och datorn, den förbannade datorn är på för jämnan, dag som natt.
Fast jag har ingen platt-tv. Än. De drar väldigt mycket energi enligt nåt elbolag. Alltså bidrar jag ändå med ett litet el-sparande.

På sjuttitalet visade Anslagstavlan på tv kampanjer för att spara el. Vi hade ju energikris då.
Bl.a skulle man ha 18 Co inomhus, och isolera så man inte eldade för kråkorna.
Vi hade rätt kyligt inomhus. Man gick alltid omkring med tjocka koftor och sockor. Men det gick rätt bra. Värst var att kliva ur sängen på mornarna. Man stack foten utanför täcket, kände kylan och drog snabbt in den igen och somnade om ett tag.
Jag lärde mig då att öppna ugnsluckan när ugnen var avstängd men fortfarande varm. För att utnyttja eftervärmen så klart.
Min mamma hade nåt brödrecept där brödet bakades på eftervärme, så när ugnen använts till fiskgratäng eller nåt, så slängde hon in en deg och stängde av ugnen. Smart. Energiskt. Jobbigt. Men bra!

Kanske man skulle ta reda på det där receptet...

/Blomma


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback