Varje dag en överraskning

På vägen hem stannade jag som vanligt till och handlade. Solen sken och allt kändes toppen.
Släpade kassar men ville ändå passa på att vara glad och njuta av solen.
För när man kommer hem vet man aldrig vad som väntar.

Det värsta scenariot kunde vara:
Medan jag balanserar kassarna och låser upp dörren hör jag hur de skriker där inne. Det bådar inte gott.
När jag öppnar dörren ser jag hur de slåss och skriker hemska saker till varandra.
På golvet ligger kläder, skolböcker, väskor och i köket är det en röra med matrester och kastruller och glömda mjölkpaket som måste tyda på att åtminstone en person varit hemma hela dagen och inte i skolan.
Då blir jag matt. Det händer inte alltför ofta, men inte tillräckligt sällan heller tyvärr.

Det bästa jag kan komma hem till är:
Genom dörren hör jag sjungande glada tjejer.
När jag kommer in ser jag att det är mer städat än när jag gick hemifrån.
I köket syns inga rester från varken frukost, mellis eller annat och allt är avtorkat.
Kanske, kanske t.o.m maten är klar.
Vid köksbordet sitter två syrror och pluggar, på gott humör båda två.
Då blir jag så otroligt glad. Det händer det också

Idag då, vad var det för dag?
Jodå, rätt ok faktiskt.
Köket var fint och diskmaskinen både urplockad och iplockad.
Tvättmaskinerna gick varma.
Smultron hade fått ett tvättryck och tvättade som besatt.
Det blev många, många maskiner.
Och kläder hängde på tork i hela lägenheten.
Hallon höll sig hemma för att plugga.
Så klart jag blev glad!
Rätt skönt att komma hem en sån dag.

Sen höll det väl inte i sig hela kvällen, men vad kan man begära?

/Blomma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback