Pensionat tar också betalt

För ett halvår sen tyckte jag det var för tidigt för Smultron att flytta hemifrån.
Tyckte hon skulle gå ut gymnasiet först och skaffa sig en inkomst.
Nu är jag rädd för att hon har börjat inse fördelarna med att bo kvar här hemma, så hon stannar så länge så vi gör varandra galna.
Jag fick ett tips på
Konsumentverkets flytta hemifrån-sida om hur mycket som är rimligt att betala hemma.
Det tänkte jag gå igenom med henne vid lämpligt tillfälle.
Hon är iallafall förvarnad om att hon kommer få betala hemma.
Jag ska inte vara för snäll med hur mycket hon ska betala. Det är knappast något hon blir tacksam för, utan det är nog lätt att ta gratislivet för givet och bli van vid alltför stor festkassa.
Betala hemma borde göra henne ocurlad och självständig. Hoppas och tror jag.
Fast mest självständig blir man ändå när man väl flyttar. Men hon måste vara mogen. Jag ska inte kasta ut henne. Bäst om hon inser själv att hon vill klara sig själv.
Kanske jag borde ställa större krav här hemma.
Det ska inte bara vara fördelar med att bo kvar hemma.
Nej då, hon ska längta efter att slippa kraven och få bestämma själv.
Hur det nu ska gå till. Jag tycker nog att hon lyckas bestämma det mesta själv ändå. På nåt vis...

/Blommalomma, pensionatföreståndare åt två, ibland tre, ibland fler.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback