Levande väckarklocka

Smultron väcks kl 1 på natten för ett kontonummer.
Hur bråttom kan det bli?
Jag blev upprörd så jag inte kunde somna om på ett tag.
Skällde och stod i.
Ja, ja, men får jag kontonumret nu då, tyckte Smultron otåligt.
Idag pratade jag med henne om hänsyn och bla bla blaaa, och som tidigare kanske hon låter mig sova ett par veckor tills hon kommer på något jätteviktigt att väckas för igen.
Det enda giltiga skälet att väcka mig är dödlig fara!!!
Annars vill jag sova, tack!!!
Bebisföräldrar, släng er i väggen!
Kom igen när de är tonåringar och väcks medvetet, skriker och bråkar, eller är jätteglada men hungriga och sitter i köket och fnittrar och rostar mackor så brödrosten smäller.
Svårt att sova då faktiskt.
Eller när de måste duscha och tvätta håret och kommer på det mitt i natten. Mitt rum ligger vägg i vägg med badrummet, så det dånar och forsar och smäller i rören och av tappade schampoflaskor så det bara inte går att sova.
Jag har provat bomull i öronen. Det tar bort de högsta topparna. Rätt bra faktiskt. Men obekvämt.
Fast jag har vant mig rätt bra att sova med åtminstone lite dämpat oljud.
Som man vande sig vid att springa upp ett par gånger varje natt och leta reda på borttappade nappar. Jag somnade om på sekunden när jag var tillbaka i sängen, eller jag kanske aldrig riktigt vaknade.
Men om den lilla bebisen hade frågat om ett kontonummer - DÅ hade jag behövt gå upp och leta reda på det för att få tyst på ungen och sen varit klarvaken. Tur att jag inte hade såna bebisar.
Mina var rätt så bra på att sova på nätterna.
Nu tror de att de är odödliga och kan klara sig utan sömn.
Smultron däckade i soffan  härom kvällen, antagligen pga sömnbrist. Jag bara lade på henne en filt och lät henne sova. Hon gick visst upp nån gång mitt i natten och gick på toa och in till sin säng.
Då blev hon utsövd. Sov säkert 12 timmar.
Nu tänker jag snart sova en hel natt, tack!

/Blomma



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback