Snöstorm

Inpackad i jacka med luva, med hårtestarna vispandes runt ansiktet, plöjde jag mig fram i snöstormen utan att se ett jota.
Ska det verkligen vara så här Sverker?
Snön är ok. Jag t.o.m gillar snö, för det blir så ljust och fint.
Men stormarna!!!! jag kan inte med starka vindar, jag tycker det är så jobbigt!
Jag bara önskar att scooteroveraller kunde bli mode här i stan.
Det behövs ju.
Tänk att ha sköna, tunna, mjuka, fina kläder på sig, utan att bry sig om kylan, och så bara på med overallen, upp med luvan och dra åt så bara ögonen tittar fram. Om man t.o.m skulle våga sig på ett par skidglasögon, fast det kanske är lite överdrivet ändå.
På fötterna varma sköna stövlar som går upp ordentligt så inget snömodd eller vatten tränger in.
Väl framme på jobbet är det bara att ta av hela overallen, med stövlarna hängande i hällorna och hänga upp på en galge.
Sen fram med några små söta inneskor.
Torr och fin och glad och nöjd och varm!
Vilken dröm.
Nej, här ska vi lida, strutta runt i högklackade stövlar och halka runt och göra små svanhopp för att inte ramla pladask på rumpan. Ingen mössa, utan möjligtvis en luva lite nånchalant uppdragen på bakhuvudet, knappast hopdragen med snoddar.

Jag ska nog flytta till Norrland. Jag har fått för mig att där tar man på sig ordentligt varma, sköna kläder om man så bara ska till jobbet.
Eller är det inte så?
Har jag helt fel uppfattning om Norrlänningar?
Ja, det kommer jag fortsätta ha tills någon bevisar motsatsen.

Nu ska jag kura i soffa med te och filtar och värmeljus och tonårstjejer runt mig för att se på bönderna igen. Hoppas de inte gör bort sig nu, som tidningarna påstår. Jag vill att de ska vara bonniga men sjyssta. Fast de är väl som folk är mest ändå.
Lite lagom egoistiska och halvsnälla. Riktiga lagombönder!

/Blomma


Kommentarer
Postat av: Fia

Inte så fel om norrlänningar. Täckbyxor är väl mer som vardagskläder. Sedan kanske det beror på var i norrland man bor. Har hört om finkläder på skyltsöndag... Fast nog fjantar vi runt i högklackat o fryser ibland. Sedan kommer vintermarknaden och då har alla hundmössor, skoterskor o skoteroverall. Även när man går på pizzerian o tar en öl.

Postat av: Blomma

Låter mysigt med en sån marknad. Jag kommer ihåg julmarknaderna i gamla stan när jag var liten, det var kul, men man bara frös hela tiden. Så fick man en tutstrut som man ändå inte fick tuta i för det lät så hemskt :-) Jo, det fick jag nog, men föräldrarna fick väl nog innan jag och min bror tröttnade.

2006-11-05 @ 22:55:37
Postat av: Fia

Här kan du se lite mer om vår marknad som är en 400 år gammal tradition. http://www.jokkmokksmarknad.com/

2006-11-06 @ 11:49:13
URL: http://raggarbrulla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback