Föräldrafritt önskas!

Jag känner mig inte välkommen i mitt eget hem.

Det är ingen positiv känsla direkt.

Det började med att Smultron sen i juni nånting inte gick till sin pappa varannan vecka längre. Då fick plötsligt jag och Särbo inte längre varannan vecka för oss själva. Hon går ju inte ens dit varannan helg, så Särbo får så snällt komma till mig och så sticker jag till honom ett par gånger den veckan, fast det blir inte lika ofta som förut.

De där gångerna har Smultron grabbat åt sig med näbbar och klor för att få vara ensam hemma, fast alltid med nån kompis.

Hon har alltid de här veckorna bett om vissa dagar att få vara själv. Och jag har passat på att åka till Särbo då, oftast en gång i veckan och en gång på helgen.

Men nu börjar det kännas som om hon räknar med sin fria helg hemma, och om jag skulle välja att vara hemma en hel helg så flippar hon ur totalt.

Det gjorde hon igår!

Jag hade tänkt mig att vara hemma hela den här veckan, det får väl kosta på lite då, att Särbo och jag ses ännu mindre, men jag ville vara hemma hela veckan för att ha lite koll på läget.

Det hade hon inte räknat med, min kära Smultronteenie.

Så hon freakade ur och skrek ursinnigt igår kväll om att jag inte kunde göra så, för hon hade räknat med att vara hemma och hade tänkt ta hem kompisar och allt. Men inte hade hon kollat med mig innan. Bara den lilla detaljen hade hon missat…

Hon lovade att städa hela lägenheten om jag lämnade lägenheten till henne, eller så kunde hon betala mig 500 kr!!! Hon kunde göra vad som helst för att få sin mamma ur huset!!!

 

Kvällen slutade med att jag, efter många långa diskussioner, inte gav med mig, utan att hon blev sur, men insåg att jag skulle vara hemma. Kompisarna får ju gärna komma hem ändå förstås. Men, som hon helt ärligt sa, så skulle inte jag gilla att se hur mycket de dricker och röker!!!

 

Imorse, utan Smultron skrikandes så jag inte kunde tänka, så såg jag dammråttorna och förfallet hemma, då började en liten tanke gro.

Om jag skulle be henne städa hela lägenheten ändå!

Så skulle hon få ff på lördag som hon så gärna önskar.

Jag tänkte att jag säger till i förväg att nästa gång lillasyster är hos pappa, så blir det inget ff. Då är hon mer förberedd och jag med och då står jag för det och är omöjlig att rubba!!

 

Jag skrev en lapp till henne imorse innan jag gick, så jag får väl höra om hon tillbringat natten med att ändra planerna för helgen, eller om hon accepterar förslaget.

Fast våran lägenhet var tydligen bäst att vara i och hon trivs så bra här och centralt ligger den och alla fördelar som finns har den, och hon slipper ta sig hem på natten från nån avlägsen plats, så möjligheten finns att hon gillar min lapp.


/Blomma


Kommentarer
Postat av: Matilda

Läser fortfarande din blogg varje dag :) Hur gick det för Smultron, fick hon ff? Hon var iaf ärlig som sa att du inte skulle tycka om att de drack o rökt så mycket. Tror du hon hade haft alla kompisarna där fastän du var hemma så att du hade fått se?? Inte alla tonårstjejer som har det så bra att kunna vara själv med jämna mellanrum, jag har inte haft någon ensam vecka, inte ens helg här hemma inte ens då mina föräldrar var utomlands två veckor för då skulle farmor passa mina syskon så jag flytta snällt ut de veckorna efter en del bråk :( inte alla som har det så bra ;)

Postat av: Blomma

Kul att ha en trogen läsare!
Hon hade inte tagit hit kompisarna fast jag var hemma. Det gör hon annars, om de bara är hemma och kollar på tv, men inte när de ska dricka.
Ja, hon har det nog rätt bra fast hon inte inser det. Men det beror också på att hon skött sig när hon varit ensam hemma.
Ff skulle i så fall varit idag, men jag skriver mer om det snart.

2006-05-06 @ 19:28:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback