Sommarpresent eller inte?

Mera bråk med Smultron redan imorse.
Hon hade missat att det inte går någon buss till hennes jobb den vanliga tiden nu på sommaren, och det kommer hon på 30 minuter innan hon börjar! Varför kollar man inte det dagen innan???
Hon KRÄVER att jag ska skjutsa henne.
Saken är den, att hon kan gå dit på 20-25 minuter, eller cykla på 10.
Men inte då! Jag får slänga på mig nån trasa och rusa ut till bilen och köra henne, med håret på ända, till hennes jobb.
Bara för att få tyst på hennes skrik!
Ingen bra början på dagen alls.
Fast vi sms:ade varsin snäll hälsning till varandra. Jag först, lite storsint får man vara som förälder, även om jag tycker att hon var den som betedde sig illa.
Älskar henne gör jag ju ändå!

Såna här bråk med Smultron, och Hallon som lovar att städa och diska, men bara glömmer. Sånt får mig att tvivla på hur jag ska agera.
Jag tänkte t.ex ge dem varsin sommarpresent.
Smultron skulle få högtalare till sin ipod tänkte jag. Så kan hon ha med den och lyssna på sin semester med kompisarna.
Och Hallon vet jag inte, men något tänkte jag ge henne också såklart. Jag vill ju vara rättvis.
Men de måste visa lite respekt och vilja göra något bra!
Skit också!
Vet inte hur jag gör nu.

/Blomma

Kommentarer
Postat av: Milla

Välkommen hem från semestern! Vet du jag har skrivit om sommarpresent på min blogg idag! Jag har också skrivit om det där dilemmat med att prestera, att faktiskt anstränga sig också och förstå att man måste ge en del själv och inte bara få. Hoppas det går in nångång, det måste ju ha funkat på en själv. Eller?

Postat av: Blomma

Tack!
Jaa, det måste gå in.
Fast det är annorlunda nu än när man själv var ung. De kräver massor som man inte skulle kommit på tanken att göra, utan ville man ha nåt, så var det såklart man själv som skulle spara månadspeng eller fixa sommarjobb för att få det. Eller önska sig i födelsedagspresent eller julklapp. Det fanns inte i min värld att tjata på mina föräldrar för att få massa grejer.
Jag skyller på samhället, för inte har jag uppfostrat dem så! Eller? Inte medvetet iallafall. Barn och unga är så vana vid att stå i centrum och ifrågasätta precis allt. Bra på sätt och vis, men det måste finnas krav på dem också.
Pust! Inte lätt för föräldrarna. Man kämpar i motvind när kompisarna får såååå mycket grejer utan minsta prestation.

2006-07-09 @ 17:00:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback