Dokusåpagenerationen

Vad ska det bli av alla er barn, födda mitt i babyboomen runt 1990, uppväxta och påverkade av dokusåpor mitt i er allra känsligaste ålder?

Tror ni att livet består av sex och droger och fest hela tiden? Nej, lite förhållanden och otrohet, hångel och ännu mera sex och droger har ni också lärt er av dokulivet. Och förvecklingar förstås! Att ingen menar det den säger. Allt har någon undermening. Man säger en sak, men menar en annan. Pakter är bra att gå med i. Ni ”tittar snett” på varann och menar precis samma elakheter som ni tror att alla unga vuxna säger till varandra i verkliga livet.

Men snälla tonårsboomsungar, ni kan väl försöka välja själva? Tror en gammal stofil till tonårsmamma. Men det här är ju det ni vill. Jag veeet! Ni vill också vara stora och kända och göra samma spännande saker som dokustackarna gör. Och vara lika snygga, stylade och egotrippade som dem.

Men tror ni verkligen att de trivs med det i längden? Tror ni de är nöjda när de gjort bort sig så mycket så ingen längre kan ta dem på allvar?

Ni är ju smartare än dem, tonåringar! Jag vet det! Visa det bara! Våga vara er själva. Våga stå emot trycket!

Var så snygg eller ful som du vill, plugga helst mycket mer än du vill (jag lovar att du aldrig ångrar om du pluggade mycket, bara om du pluggade för lite), umgås med dem du trivs med och mår bra tillsammans med, de andra klarar du dig utan, skit i droger, det är bara ju bajs som ni vet.

Ni kommer klara er på ett eller annat sätt, mer eller mindre påverkade av kändisar av olika slag.

Jag kan bara inte låta bli att undra hur ni kommer bli som vuxna, ni barn mitt i dokusåpaåldern! Med Internet uppkopplat dag och natt. Tillgängliga på mobiltelefonen precis alltid. Ständigt stand by om något mer spännande kommer i er väg. Ingen planering, på G hela tiden. Ni är ju härliga, men tröttar ni inte ut er?

Nu är det snart gymnasiet som gäller för er, vissa har redan börjat. Och tydligen är det individuella programmet VÄLDIGT stort just nu. Och jag som trodde det var för de som inte platsade, som inte hade några betyg att söka med, som behövde extra stöd. Bra att det finns program för dem också, men hur kan det vara så stort? Jag förstår ingenting! Ni har väl ändå inte blivit så påverkade av alla uppumpade Lindor, så ni tror att kunskap inte är något värt? Att utseendet är det viktigaste. Det får inte vara så! Kom igen Baylan, gör skolan attraktiv för eleverna! Ge dem vad de vill ha: gör en dokusåpa i en skola! Det kanske skulle vara bra. Det måste absolut vara med proffsiga lärare.

Vem hänger på? Kanal 1, 2, 3, 4, 5? Vem bjuder högst på min briljanta idé?

/Blommalomma


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback