Hysto-teenie

Min äldsta tjej, Smultron var helt vansinnig igår! Det var faktiskt lite synd om henne, men de som drabbades var ju jag och Hallon.
Hon skrek och var så lättirriterad på allt och alla.
Förklaringen var att hon ju har beställt en resa i sommar. Hon ska åka med några kompisar.
Nu hade hon total panik för hur hon skulle få ihop pengar!
Det var lite osäkert med sommarjobb, och ett helgjobb hon kunnat jobba på ibland verkar inte bli mycket alls längre.
Så det var ju befogat att bli orolig.
Men vad gör man då, om man inte tror man ska få ihop pengar?
Det enklaste svaret är förstås att söka jobb, flera jobb, massor av jobb. Det lättaste som finns är ju att bara tacka nej om hon nu ändå skulle få jobba på sitt förra sommarjobb.
Men inte gör hon så inte. Utan tycker att hon har världens snålaste mamma som inte betalar resan. Eller iallafall en del av resan.
Varför tycker hon så då?
Är hon hemskt bortskämd?
Nej, det tycker jag inte, inte med pengar iallafall.
Däremot har hon flera bortskämda kompisar. Deras föräldrar betalar tydligen åt dem! (har jag inte skrivit det här förut? Måste upprepa mig i så fall, jag är så upprörd!!)
De betalar åt sina "små" ungdomar, som fyller 18 år i år, och borde göra allt som står i deras makt för att få något jobb. MacDonalds kanske? Ikea? Konsum? Ica? Korvkiosken? Ja, inte vet jag, vad som helst.
De blir för bortklemade.
Vad kommer det bli av dem?
Dessa curling kids som inte behöver lyfta ett finger för att få vad de vill!
Ska de snylta på föräldrarna hela livet?
Alltså inte bara bli glada när de får något för att föräldrarna VILL ge dem det, utan även tjata och kräva att få allt de vill ha.

Tänk vilken lycka det var när man själv var ung och jobbade för att kunna åka på en resa, och sen verkligen gjorde det! Klara sig själv en vecka utomlands, med hopsparade pengar. Ibland knappt så man klarade sig. Men jag skulle ALDRIG kommit på tanken att fråga mina föräldrar om pengar till en resa som jag själv skulle göra. Kanske låna lite tills man fick lön för sommarjobbet, men bara låna!
Men så är det väl inte nu förstår jag.

Jag hoppas jag gör rätt, för jag tänker inte GE henne pengar till resan. Nu önskar hon sig bara pengar tills hon fyller år, så då kanske hon får lite istället för presenter. Jag vet inte riktigt hur jag gör med det...

Vad blir det av er ungdomar?

Gammelgäddan har talat!

/Blommalomma





Kommentarer
Postat av: Mia

Jag håller med dig absolut!! Stå på dig, du har rätt!! De är alldeles för bekväma, jag började jobba när jag var 15 år har aldrig fått en krona hemma sen dess(nästan inte..)hade inte varit tal om att åka utomlands utan egna tjänade pengar.
Kram från en annan gammal gädda


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback