Livsviktig information!!!

Jag har just fått veta något som är så viktigt, så alla borde få veta det.
Speciellt ni som har unga döttrar!
Visste ni att man kan få livmoderhalscancer genom samlag??
Det är så.
Jag har frågat en mycket trovärdig gynekolog, och även kollat källor på internet.
Vissa typer av Humant Papillomvirus, HPV (kondylom) finns i mer än 95 % av skivepitelcancer  i cervix som är en sorts livmoderhalscancer.
Man kan alltså få livmoderhalscancer bl.a med hjälp av HPV, men det är inte säkert att man får det.

Varför informerar de inte om det?

Så nu ska mina tjejer vaccineras.
Visste ni det då?
Nu finns det ett vaccin mot livmoderhalscancer!
Det bör helst tas innan tjejen haft sin sexdebut, men även om det är för sent för det, så hjälper vaccinet ändå bättre än inget alls.
Det är inte 100 %igt, men vilket vaccin är det?
Dyrt är det också.
Men nu när jag fått veta det här, så är tid bokad för vaccinering av båda tjejerna.
Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag kunnat förhindra det, men inte gjort det!
Vaccinet heter: Gardasil.

Gynekologen jag pratade med, sa också att det är riktigt viktigt att göra regelbundna cellprov, för då upptäcker man cellförändringarna i tid.
Fast trots det tänker jag vaccinera mina döttrar.

OBS! Jag är inte läkare, utan har endast läst mig till informationen, och kollat med en gynekolog.

/Blomma


Kommentarer
Postat av: Cathrin

Hallå!
Har tjejer i precis samma ålder som dina (skrivit om det tidigare). Var har du beställt tid för vaccination? Vårdcentralen eller gynekologen? Hur mycket kostar vaccinet?

2006-12-21 @ 19:58:24
Postat av: Blomma

Jag beställde genom gynekologen.
Vaccinet har tydligen bara funnits nån månad, så det kanske inte är alla som har det. De jag bokade tid hos skulle beställa hem det.
Det kostar ca 1500 kr/spruta, och man måste ta tre sprutor inom ett halvår tror jag det var. Jag kommer inte exakt ihåg vad det kostade dit vi skulle, men det var strax under 1500 kr.

2006-12-21 @ 22:15:14
Postat av: Susanne

Visst finns information om att det är HPV som kan ge upphov till cellförändringar i livmoderhalsen och visst har informationen om det nya vaccinet mot HPV gått ut i nyhetersmedia. Kanske det är så att man inte alltid tar in informationen förrän det är aktuellt.

Dessutom kallas ju alla kvinnor fr.o.m. tjugoårsåldern till screeningprogrammet för att upptäcka cellförändringar i livmoderhalsen. Det var så man upptäckte min egen cancer för drygt ett år sedan.

Man diskuterar för fullt om gardasil ska ingå i det allmänna vaccineringsprogrammet och då även ges till pojkar, eftersom de ju för viruset vidare. Dessutom lär vaccinering skydda även mot andra typer av cancer som orsakas av papillomvirus, t.ex. ändtarmscancer. Länk: http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&nyheter=1&artikel=961648

Postat av: Blomma

Jag fick reda på vaccinet just genom nyhetsmedia. De jag pratat med känner inte till det, så jag ville sprida informationen.

Det är möjligt att det informeras på vissa andra ställen med, men den information ungdomar i mina döttrars närhet fått när det gäller kondylom, är att det är helt ofarligt. Det kan jag ju inte hålla med om att det är.
Enligt gynekologen jag pratade med, borde alla sexuellt aktiva kolla cellförändringar, även om de är under 20, så det kan vara bra att veta.

Jag hörde också att Gardasil ev. kommer ingå i vaccinationsprogrammet, men jag vill inte vänta. Fast det är ju bra om det blir så ändå.

Jag ska läsa om din cancer. Det finns cellförändringar i min närhet nu, så jag vill veta så mycket som möjligt.

2006-12-23 @ 14:13:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback