Grisen i säcken

Jag köpte gran för några dar sen.
Osedd!
Galet, men vad gör man inte för gnidenheten.
Bauhaus sålde granar som redan var inpackade i nåt nät. Endast 99 kr. Och de 99 kronorna fick man handla för sen. Skumt, men så var det.
Alla granar såg alltså likadana ut!
Jag valde en lagom lång, som såg tjock ut. Då måste det ju finnas mycket grenar.
Det gjorde det.
Fast de satt inte fast på stammen!
Jag tog de lösa grenarna och pyntade i en balkonglåda.
Jättefint tyckte jag, men Hallon skrattade rått.
Granen ser rätt fin ut ändå, jag vände fulsidan mot väggen, fast det är nån outvecklad stackars gren  nästan utan barr som stör mig väldigt.
Jag får nog lägga dit en stor smällkaramell så blir det bra.
Eller tjejerna får.
Nu har jag satt i ljusen, så resten får mina döttrar ta hand om. Om de hinner...
De har ju så mycket att stå i de stackars barnen (ha!). Fast städat har de inte hunnit än...
Annars blir det jag som står där sent ikväll och klär granskrället.

Snart, snart får vi smaka på limpan.
Vår traditionsenliga lilla rulle med nougat innerst, och sen ett lager med mandelmassa, doppad i smält blockchocklad. Man kan inte sluta när man väl börjat äta av den.
Först en lite lagom stor skiva, sen en till lite mindre, sen en till och en till och så tog den visst slut.
Som tur är har vi en alldeles ny limpa att börja karva på på julafton.

Jag sågade förresten sönder mina jeans när jag sågade av granstammen.
Såå onödigt!
Jag hade skidhandskar på mig för att inte bli barrig och kådig.
Sen skulle jag hänga upp sågen med handskarna på. Oj vad dåligt det gick. Sågen slant, och rev av några trådar i jeansen. Det kommer trasslas upp när jag tvättar brallerna. Bäst att låta bli!
Fast jag ska vara glad att jag inte var barbent, för då hade blodvite uppstått!
Det är vansinnigt varmt här hemma av ugnen och alla ljus, så jag tror min hjärna börjar koka. Måste gå ut och kyla av mig lite. Det får bli en tur till Konsum, för Hallon vill ha tomtegröt imorgon.

/Blomma


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback