60-talister har säkert också sina brister

Åkte in till stan och julträngdes idag.
Det började lugnt, men folkmängden ökade konstant ända tills jag åkte hem igen.
På väg till Gamla stan sålde några ynglingar (fasansfullt ord!) "gotländska brända mandlar".
Vet inte vad som var godländskt med mandlarna, mer än att killarna som brände mandlarna pratade gotländska med dem.
Nu har jag knaprat brända mandlar så sockret knastrade i tänderna. Det var smått beroendeframkallande. Jag kunde inte sluta knapra på de otroligt söta gotlänningarna.
Karius och Baktus jublar!
Vet dagens unga vilka det är? Tandtrollen förstås!
Vet ni vem Vita bergens polis var då? Jo, tandborsten såklart! Det var Lasse Berghagen som sjöng om Rutan, Prickan och Randan och Vita bergens polis, och Busiga Klas fanns också med på ett hörn.  Det fanns en bok till skivan också, med tecknade bilder.
Det var så pedagogiskt när man var liten, med roliga böcker och skivor som skulle lära oss barn att leva rätt. Sköta dina tänder, trafikvett med Televinken och säkert massa annat vett också.
Sen kom polisen till skolan och kollade våra cyklar. Om de hade lysen och reflexer och bromsar som fungerade, så fick man ett märke bak på stänkskyddet: "Säker cykel 1975". Sen satte man på ett nytt varje år cykeln blev säkrad av polisen.
Sånt håller väl inte polisen på med nu för tiden?
De cyklar inte längre, barnen. De blir väl skutsade var de än ska, så cyklarna har de mest när de ska på cykelutflykter med skolan.
Fast hjälmar hade vi inte.
Och det gick bra ändå. Säger jag som överlevt. De andra säger inte så mycket!

Nu måste jag gå och borsta bort allt socker från mina tänder, så inte Karius och Baktus kommer och käkar upp dem. Se där! Jag gick på sagan. Det sitter i, det man inpräntats som liten.
Jag måste nog pränta lite mer vett i mina "småttingar", de curlade gymnasieungdomarna. Jag erkänner att jag curlat dem, även fast jag inte vill. Men samhället kräver curling! Skjutsa hit och skjutsa dit annars hinner du inte! Skolan räknar med att föräldrar måste hjälpa med läxorna, fast vissa inte har föräldrar som kan. Helt obildade eller ointresserade, eller med ständig tidsbrist. Men curling är det som gäller.
Sen sitter de uppväxta ungarna där och undrar vad som hände. Va? Är det ingen som ska tvätta åt mig längre? Men hur ska JAG hinna med det? Och hur har "de" tänkt att man ska hinna jobba egentligen? Jag har så mycket annat att göra.
Fast de kommer lära sig de också.
Min mamma undrade hur jag skulle klara mig när jag blev vuxen, om jag skulle hålla på att peta bort allt fett från köttet i flera timmar varje gång jag åt. Det måste jag sluta med innan jag blir vuxen, sa hon.
Men inte då! Jag kan pilla bort hur mycket fett jag vill. Man KAN det fast man är vuxen.
Vad vill jag säga med det här nu då?
Kanske: Gör vad du vill så länge du kan, snart är du vuxen och då måste du göra som vuxna gör, alltså vad du vill!
(Fast oftast väljer man som vuxen inte att göra det man vill, utan det andra tycker att man borde!)

/Blomma


Kommentarer
Postat av: Sandra

haha det gjorde man på min skola också! Fast det var på det tidiga nittitalet :P Kom att änka på det häromdagen, att såna märken har man nog inte sett sen dess :)

Postat av: Nilla

Hej, nu kommer jag och kikar in hos dig, på din blogg. Fint!
Ja en säker cykel hade jag som liten, men ingen cykelhjälm.
Televinken var en favorit. Vi hade skivorna!
Karius och baktus minns jag med. jag har faktiskt både bok och på skiva till mina egna barn.
Peta i maten och pilla bort fett var något som jag också gjorde/gör...
härligt inlägg.
Ha det bra.

2006-12-16 @ 19:39:28
URL: http://tankebubblor.blogg.se
Postat av: Agnes

Karius och Baktus-boken har jag också läst minsann! Och såna där cykelmärken fick man åtminstone i början på 2000-talet när jag gick i femman. Är absolut säker på att jag fick ett i fyran i alla fall (läsåret 99/00), och då hade vi också varje år trafikvett med polisen när man skulle cykla runt en bana :) Men i sexan var det slut med dom lektionerna...
Förresten är brända mandlar alldeles för gott!

2006-12-16 @ 23:34:24
URL: http://alaurelin.blogspot.com
Postat av: Blomma

Sandra: Så de hade säker cykel på 90-talet också. Det visste jag inte!
Nilla: Tack! Vi fortsätter peta fett. Helt rätt!
Agnes: Så du hade också säker cykel. Hmm, det kan ju vara lokalt, för mina tjejer har inte hört talas om det. Äldsta började skolan -95.

2006-12-18 @ 21:39:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback