Mera nu direkt

Finnen var omogen, så den får vänta till imorgon. Smultron fick ta findatorn till sitt rum, så nu sitter jag vid gamla Bettan och knapprar.
Jag har tänkt på att göra en hemsida ett tag, och kollade bl.a på Annika Tigers sida där hon har en guidning till HTML. Jag gick också en minikurs på några timmar om HTML och försökte mig på en liten sida. Jag fick rådet av en van HMTL:are att först skissa på ett papper hur den skulle se ut. Oj vad jag skissade! Tänkte mig en spännande sida med små burkar och lådor och länkar och hyllor och annat kul att kolla in i. Där kunde jag ha bilder och historier och allt möjligt! Som i Farbror Frippes skafferi tänkte jag. (Ni som är födda efter 70-talet vet kanske inte vad det var, ett barnprogram med små överraskningar i burkar kan man säga.)  Jag ville ha en kul sida som man blev nyfiken av. Försökte sen med massa koder som bara ökade och blev större och fullständigt ohanterliga och det enda jag lyckades med var några stackars rader med text i olika format och färger. Inte kul alls! Fast jag försökte inte särskilt länge förstås.  Jag hade hoppats på att det skulle finnas något enkelt som liknade Powerpoint, med bilder av små burkar och askar och bakgrunder och sånt. Och så kunde man klickdra så de hamnade på rätt ställe, och klickdra lite innehåll att slänga in i burkarna. Men inte då! Enkelt var det inte. Jag har hört om nåt som kallas WYSIWYG (what you see is what you get), kan det vara nåt kanske? Vad jag har förstått ska det var nån sorts hjälpprogram att göra hemsidor med. Men nu har jag gett upp för tillfället. Min tid är för dyrbar för sånt just nu. Hinner inte sätta mig in i det. Vet någon hur Annika Tiger kan så mycket? Är hon programmerare? Hon verkar så proffsig!
Iallafall blev mitt HTML-skapande så VÄLDIGT långt ifrån min drömhemsida så jag gav upp och öppnade en blogg på en minut. Enkelt och bra. Det får bli min dagbok.
Godnatt!
/Blomma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback